Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 1:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2004 3:48 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Bill Ormbunke? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 16, 2004 10:42 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Gollum hamnar högst på min lista jag var förvånad över att han dök upp så långt in i diskutionen, han har ju inte annat gjort i sitt liv än att gömma sig bakom en fånig ring, och innan det så höll han sig med en vänn som nästan var identisk med honom, då måste man vara ganska feg om man inte ens kan utveckla en egen personlighet, sedan springer han och gömmer sig i ett berg i tusentals år. Han är den fegaste karaktär jag någonsin har stött på i en bok. Att han följer efter ringen är ju bara ren dummhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 12:20 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Fånig ring?? Och det är inte dumhet som får honom att sukta efter ringen, det är ringens makt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 17, 2004 12:34 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Ja visst är det fånigt att makten för att lägga hela midgård i ett stort förbannat mörker ligger i en fjuttig ring.
Och alla sorts beroende är dumma. (förutom det att jag måste läsa härskarringen om och om igen)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 7:35 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

gollum är feg (även om det beror på ringen, och även om han är ball) och saruman som bara ger sig på svagare, eller skickar ut sina orcher och lurar vildmän till krig som han själv inte vågar sig in i.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 22, 2004 9:04 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Slave under Necronomicon skrev:
och lurar vildmän till krig som han själv inte vågar sig in i.

Dunlendarna är inte vildmän. De är minst lika civiliserade som Rohirrim. Om inte mer. Fejden mellan folken är Rohirrims (Helms!) fel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2004 11:05 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Knutenborg skrev:
Ja visst är det fånigt att makten för att lägga hela midgård i ett stort förbannat mörker ligger i en fjuttig ring.
Och alla sorts beroende är dumma. (förutom det att jag måste läsa härskarringen om och om igen)

Man kan ju inte jämföra Ringen med ett vanligt beroende! Ringen väljer ut den varelse den ska snärja, den har en egen vilja.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 26, 2004 5:21 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Men uppenbarligen kunde vissa stå emot den mer än andra. Bilbo gav ju upp den (efter lite övertalning iof).
Men det är fjantigt av Sauron att gjuta så mycket av sin styrka i en fjantig ring eller hur. Tänk så hemskt om han tappar den (ironi).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 8:45 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Knutenborg skrev:
Men uppenbarligen kunde vissa stå emot den mer än andra. Bilbo gav ju upp den (efter lite övertalning iof).
Men det är fjantigt av Sauron att gjuta så mycket av sin styrka i en fjantig ring eller hur. Tänk så hemskt om han tappar den (ironi).

Men är man modig bara för att man orkar stå emot en (fjantig) ring? Och Sauron hade ju inte kunnat härska över de andra ringarna om han inte gjort Ringen. Är han också fjantig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 28, 2004 11:01 pm 
Avar
Användarvisningsbild

O ja visst är han fjantig, vad tror han att han kommer vinna genom sin makt? Respekt, gillande? Nä han blir ju bara hatad den stackaren inte vinner han något på det, han blir bara mer och mer ensam tills han dör (?) lika ensam som han själv har gjort sig.
Och att ta sig ur ett beroende kräver faktiskt mod för man måste inse att man själv har felat och det är inte alla som vågar det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 2:56 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Knutenborg skrev:
O ja visst är han fjantig, vad tror han att han kommer vinna genom sin makt? Respekt, gillande? Nä han blir ju bara hatad den stackaren inte vinner han något på det, han blir bara mer och mer ensam tills han dör (?) lika ensam som han själv har gjort sig.
Och att ta sig ur ett beroende kräver faktiskt mod för man måste inse att man själv har felat och det är inte alla som vågar det.

Han vill inte ha något annat än makt, och död och slavar. Han är genomond. Och fortfarande, Ringen är inte ett vanligt beroende, den tar makten över en. Kan du säga någon som tog sig ur beroendet? Bilbo var inte beroende av den, han höll bara på att bli. Frodo klarade det inte.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 8:30 pm 
Avar
Användarvisningsbild

ok ringen-beroende är inget vanligt beroende men jag står fast vid att ringen är fjantig.
Fjantigt att en liten (och lätt att tappa bort) ring håller så mycket makt. Fjantigt att någon vill vara ond och plåga människor hellre än att få folk att må bra, det tyckert jag är det fjantigaste av allt, även om Sauron är ond rakt igenom så kan inte han eller någon annan vinna på att alla mår dåligt.
Fjantigt är det också att han lade en massa makt i en ring för som jag har förstått så var det hans egen makt (?) och om han hållit den innom sig så hade han ju varit oövervinnerlig. Eller var det så att han måste ha ringen för att få ut makten till fullo?
OBS- jag säger inte att böckerna är fjantiga, dem älskar jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 9:03 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag tycker att du är fjantig. :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 10:22 am 
Avar
Användarvisningsbild

O nej o nej hur skall jag kunna leva med det :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 9:31 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag klarar det..

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]