Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 10:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vänta här nu. Det kanske inte framgick att jag invände mot ditt tidigare inlägg, Djoseph. Då får du väl inte hålla med mej nu heller. :wink: Skojar bara.

Vad jag menade var att om din förklaring stämmer, då borde väl inte Frodo påverkas och bli osynlig av ringen heller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 09, 2004 11:10 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Vänta här nu. Det kanske inte framgick att jag invände mot ditt tidigare inlägg, Djoseph. Då får du väl inte hålla med mej nu heller. :wink: Skojar bara.

Vad jag menade var att om din förklaring stämmer, då borde väl inte Frodo påverkas och bli osynlig av ringen heller?

När jag tänker efter så missförstod jag dig kanske ( tro nu inte att jag håller med dig igen för det gör jag inte :wink:).

Åter till ämnet. Tom förblir synlig, inte för att han har makt över ringen utan för att ringen inte har någon makt över honom (Gandalfs egna ord). Därmed inte sagt att Tom är en helt vanlig person. Tom är mycket gammal och mycket vis men han tycks inte ta ringen riktigt på allvar. I bibeln står det att vi ska vara vuxna till förståndet men som barn ifråga om allt ont. Tom är precis så.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 10, 2004 3:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

jag är inne på djosephs linje, fast jag tycker att det är oklart huruvida tom har någon egen kraft eller inte. såhär skrev jag i ett skolarbete i höstas om tom...
Citera:
And still there is one over whom the Ring has no command. Tom Bombadil can not only wear the Ring without becoming invisible, but he can also see Frodo when he puts it on. Of course, invisibility is but one of the many uses of the Ring, but even so, it shows that Bombadil in some way is different. He seems to have a power of his own that is greater than that of the Ring, not letting the Ring have any effect on him at all. Not only that; his genuine disinterest in the Ring as a tool of any kind seems to put others at ease, knowing full well that he would not try to use it against them:

‘Show me the precious Ring!’ he said suddenly in the midst of the story: and Frodo, to his own astonishment, drew out the chain from his pocket, and unfastening the Ring handed it at once to Tom… Then Tom put the Ring round the end of his little finger… There was no sign of Tom disappearing! Tom laughed again, and then he spun the Ring in the air – and it vanished with a flash. Frodo gave a cry – and Tom leaned forward and handed it back to him with a smile. (FR: 183)

Tom Bombadil is unique in this sense, and though one can almost imagine him singing his way to Mount Doom unhindered by anything, flowers springing up around his feet as he dances through Mordor, he, like the Ents, is not concerned with such things. He is the antithesis of Sauron, ever content, always singing, loving all living things. And because of this, he desires nothing, not even to destroy evil.

ett skolarbete som för den delen skulle finnas här på sidan nu... *sneglar på gustav*

Inläggsrubrik: Tom
InläggPostat: tis jun 08, 2004 3:36 pm 
Snaga

Som ni ser på mitt namn så gillar jag Tom Bombadil skarpt, han är bara så cool och passar egentligen inte in men han är ändå så rätt. Jag tror att han är jorden personifinerad eftersom han inte påverkas av ringens krafter. Tycker att det var synd att han inte var med i filmerna för jag hade längtat efter att se honom gestaltad på film.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 10:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag hade också gärna sett honom. Om PJ kunde skurit ner på alla onödiga och irriterande stridsscener så hade han nog fått plats. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 09, 2004 9:29 pm 
Uruk

Älva skrev:
Jag hade också gärna sett honom. Om PJ kunde skurit ner på alla onödiga och irriterande stridsscener så hade han nog fått plats. :wink:

Jag kan inte annat än att hålla med dig, Jag blev lite besviken när jag insåg att han inte kom med på EE :(
Men inte mycket att göra åt saken

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 12:25 am 
Avar

Det var faktiskt nog det enda som jag inte vart besviken över att PJ tagit bort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 10:15 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj! Det är ovanligt att man inte gillar Tom. För det antar jag att du inte gör eftersom du inte saknade honom.
Fler som inte gillar den gamle räven? Skulle vara intressant att veta. Man har ju alltid antagit det eftersom de flesta säger att de gillar honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 4:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Han är riktigt flummig, men ogillar honom gör jag inte.
Däremot är jag glad över att han inte är med i filmen. Det skulle bara ha blivit mycket fånigt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 4:52 pm 
Wavemaster of the World

Jag gillar Tom skarpt, men det var nog en lättnad att han inte var med i filmen. Som en vis snubbe uttryckte det:

99% av de som har läst böckerna skulle blivit besvikna på sättet han framställdes på, och 98% av de som inte läst böckerna skulle undra vad det var för kufiskt figur som bara försvinner ur storyn lika snabbt som han kom in.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker att det är helt okay att Tom inte är med. Jag tror att det skulle vara svårt att få till honom på ett bra sätt. (Å andra sidan så lyckades dom ju med Treebeard!) Men mest av den anledningen att han finns kvar "oexploaterad" i min fantasi. Fortfarande oförstörd av yttre påverkan. Allt annat i böckerna är, och kommer väl alltid att vara mer eller mindre färgade av PJ:s tolkningar, något som ibland känns lite sorgligt. Men inte Tom. Han är fortfarande bara min!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 12:56 pm 
Avar

Älva skrev:
Oj! Det är ovanligt att man inte gillar Tom. För det antar jag att du inte gör eftersom du inte saknade honom.
Fler som inte gillar den gamle räven? Skulle vara intressant att veta. Man har ju alltid antagit det eftersom de flesta säger att de gillar honom.

Nej nej Älva! Jag älskar Tom! Det jag menar är att jag både förstår och inte blev specc arg över att han inte var med. Man skulle aldrig kunna gjort han rättvist gestaltat. För att korta ner filmerna är det ett perfekt stycke att klippa bort. Me säg inte att jag inte gillar gamle Tom :twisted: :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 14, 2004 8:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ok. Tyckte bara att det skulle varit intressant om det var så. Men det är svårt att inte gilla såna figurer som Tom och Treebeard.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 11:14 pm 
Avar

Haha, jag är kanske inte så intressant..=)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 12, 2004 10:01 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag ogillar inte Tom men partiet där han är med är tycker jag bokens träigaste bit. sedan har jag en fråga. nu har jag bara läst den äldre översättningen av Åke och undrar hur det funkar med att enten lavskägge(?) kan vara den äldste tillsammans med Tom? För säger inte Gandalf till Theoden efter slaget vid helms klyfta att han nu ska få snacka med den äldste varelsen på jorden alltså Fanghorn och inte Tom.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]