Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 5:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 12:44 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Så varför skulle de skeppa över Noldor?

För att hjälpa sina vänner. Istället vände de dem ryggen.

Älva skrev:
Och varför i Erus namn behövde de bränna skeppen?

Fëanor litade inte på, och tyckte inte om Fingolfin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:19 am 
Sinda

Jag tycker Fëanor var högdragen, envis, lyssnade aldrig på andra, trodde hela tiden att han visste bäst, han var egoistisk, girig, känslokall för andras lidande, såg bara till sitt eget bästa, osv. Inte alls som jag tänker mig alver - som ädla, visa, gudomliga, osv.

Att han sedan var en stor fascinerande personlighet som hade en enorm utstrålning, och skapade vackra och bra saker väger inte upp alla hans brister. Tyvärr tycker jag att hans "ed" och den förbannelse som därav följde på hans släkte är en stor tragedi som borde kunnat ha undvikits av en mer "sansad" person.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:26 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag håller faktist med dig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 11:38 am 
Master of Doom

Ja, Fëanor är en av dem jag tycker allra sämst om i konkurrens med hans egna söner. Dock tycker jag mer synd om Maedhros och Maglor som inte tyckte om vad de gjorde utan mer drogs med pga eden. Till skillnad mot t.ex. Curufin som var ond!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 2:23 pm 
Sinda

Dessutom gjorde sig Feänor skyldig till frändedråp, han svek de som följde honom och lämnade dem bakom sig när han brände skeppen, han hade den här inställningen: " den som inte är med mig är mot mig" !

Han var uppstudsig mot Valar, han trodde dåraktigt nog att han själv kunde besegra Melkor, osv!!!

Kort sagt - en ganska osympatisk person!!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 3:25 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Daniel skrev:
Dessutom gjorde sig Fëanor skyldig till frändedråp

Fränder som förrått honom, ja.

Fëanor skrev:
han svek de som följde honom och lämnade dem bakom sig när han brände skeppen

Den gärningen har Jag inget försvar för. Annat än att det var totalt ologiskt av Tolkien att inkludera den. Visst, han gjorde de för att Maedhros skulle kunna ångra sig och ge Kungatiteln till Fingolfin, men det tycker Jag han kunde ha löst på något annat sätt.

Daniel skrev:
Han var uppstudsig mot Valar

Och på vilket sätt är det fel?

Túrin Turambar skrev:
Ja, Fëanor är en av dem jag tycker allra sämst om i konkurrens med hans egna söner.

Själv ogillar Jag Helm Hammerhand mest av alla. Fast Fëanors mellansöner ligger faktiskt inte särskilt bra till de heller. Och endast lite av skulden för det kan läggas på Fëanor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 3:50 pm 
Sinda

Fëanor skrev:
Daniel skrev:
Dessutom gjorde sig Fëanor skyldig till frändedråp

Förråt?? Ööhh, nej jag menar bara att de vänligt men bestämt vägrade låna honom skeppen eftersom de med all rätt ansåg att hans planer var galna, orealistiska och själviska, och enbart skulle leda till allas fördärv.

Fëanor skrev:
Daniel skrev:
Han var uppstudsig mot Valar

Och på vilket sätt är det fel?

Tja, visst är inte Valar ofelbara, men de är ändå gudar, och generellt sett mer kloka, osjälviska, eftertänksamma, rättvisa och visa än Fëanor, så F borde ju inte anse sig att självklart veta bättre än de alla gånger...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 4:46 pm 
Master of Doom

Fëanor skrev:
Själv ogillar Jag Helm Hammerhand mest av alla.

Pga konflikten med dunlänningarna, eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 31, 2004 5:06 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Pga konflikten med dunlänningarna, eller?

Japp. I LotR framstår de som onda barbarer medan Rohirrim är tappra och ädla. Men fejden emellan folken är helt och hållet Rohirrims fel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 12:10 am 
Dvärg

Jag tycker att Fëanor är en ganska fascinerande personlighet, men jag är ganska säker på att jag inte tycker om honom. Jag har väldigt svårt att förlåta honom för striden i Alqualondë och tycker att teleri hade helt rätt i sin vägran att låna ut sina skepp till honom och hans folk.
Dessutom sade Fingolfin till honom att de skulle vara bröder i hjärtat och inte bara halvbröder (kan inte citera riktigt, har inte boken här), men han lämnade Fingoldin och hans följeslagare och seglade iväg med de som han uppfattade var trogna.
Vissa av hans söner kan jag dock tycka har vissa försonande drag, i alla fall Maedhros och Maglor. På slutet vill de ju egentligen lägga ner sina krav på silmarillerna, men fruktar följderna ett brott mot den ed de svor skulle få för dem. Men många av Fëanors söner är enligt min åsikt värre än honom själv, eftersom han åminstone skapade många fagra ting innan allt det onda började. Och dessutom så hade människorna kanske hamnat mycket fortare under Melkors styre och mer fullständigt om de inte till viss del 'tagits om hand' av högalverna. De hade visserligen moriquenid, men de kunde inte jämföras med de som kom från De ödödliga länderna. Och de hade kommit dit tillsammans, eller efter, Fëanor.
Så min bild av Fëanor är ganska mångfacetterad. Som det på ett ungeäfr står i Silmarillion: "Vem vet vilka underbara ting han hade kunnat skapa?"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 5:05 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Varför måste man döda för att man blivit förrådd? Det finns väl mer sofistikerade metoder att hämnas?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 20, 2004 10:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Personligen så tycker Jag att det är Valars fel. De var de som släppte ut Melkor. Främst Manwës fel. För de flesta av dem var väl emot det?[/quote]

Ja det är ju Valars fel att de släppte Melkor men det delvis också Feanors fel. det var väl han som svor den där eden som förosakade en massa problem för Noldor.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 2:31 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Jag hade tydligen missat det här:

Danne skrev:
Uttrycket "chain of events" är väl oerhört passande för mycket av det som händer och sker i Silmarillion. Genom att skylla allt på Manwë tycker jag att du missar att varje liten del i kedjan har sitt ansvar, och varje liten del är precis lika betydelsefull som den andra.

Du har naturligtvis rätt. Min poäng dock är att Valar inte är oskyldiga när det gäller allt detta och ingen bör glömma det.

Då är vi överens i den här frågan! :)

Citera:

De hade inte "förrått" honom, att tolka det så är att läsa in väldigt mycket märkligt i texten. De dristade sig till att fatta ett eget beslut, nämligen att inte låna ut/skänka bort sina skepp, och för det blev de slaktade.

Hade Feanor lånat ut en silmaril till teleri om de hade frågat, tror du?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 21, 2004 3:35 pm 
Maia

Fëanor är i mina ögon en allmänt otrevlig person. Även efter att ha läst alla inlägg på den här tråden (där förvånadsvärt många verkar tycka att han är helt okej) kan jag inte se något sympatiskt med honom, möjligtvis bortsett från att han skapade den silmarill som senare skulle vandra som ett ledljus på himmelen.

För övrigt tycker jag att det är intressant att Tolkien inte beskriver så många figurer som alltigenom goda eller onda (förutom orcher och andra bestar). T.o.m Gandalf var rädd för att komma för nära frestelsen för att inte tippa över till den onda sidan. Fëanor hade aldrig klarat att vara i närheten av ringen. Han hade varit girigare än Isildur och då hade skammen legat på alverna och inte på människosläktet. :twisted:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]