Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 6:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:45 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man kan väl tycka att han var en smula orättvis i sin bedömning av människorna. Men samtidigt får man ta i beaktande att människor faktiskt ÄR kortlivade och kortisktiga och lite oförfinade. De är en lägre ras gentemot alverna om än inte mindre värda på något sätt men mer missanpassade.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 2:39 pm 
Maia

Missanpassade vet jag inte. Nu sker ju inte evolution i midgård så anpassningsbegreppet är irrelevant.
Hur ´kan någon ses som "lägre" utan att det per automatik innebär en värdering?
Givetvis var det så ur Thingols synpunkt. Men med sin tillgång till oändligt mycket mer erfarenhet och visdom understryker det ju hans osympatiska drag. Motsatsen hade ju varit överseende med de sämre lottade och erkännande av deras förmågor och att de var kunde anses som tillräkneliga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 3:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Men enligt mig så fanns det nästan inga skäl till att Thingol skulle ha visat människorna respekt innan Beren, för respekt är något man förtjänar, den ska inte vara fri. Och innan Beren hade männsikorna gjort mycket lite för att förtjäna just Thingols respekt.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 6:33 pm 
Noldo

ordagnir skrev:
Nu sker ju inte evolution i midgård så anpassningsbegreppet är irrelevant.

Jo, det finns inga bevis att evolution sker i vår värld heller, så det blir väldigt irrelevant.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:14 pm 
Maia

Thingol skrev:
Men enligt mig så fanns det nästan inga skäl till att Thingol skulle ha visat människorna respekt innan Beren, för respekt är något man förtjänar, den ska inte vara fri. Och innan Beren hade männsikorna gjort mycket lite för att förtjäna just Thingols respekt.

Så du menar att du har full rätt att vara hur hånfull och nedlåtande som helst mot en människa du träffar första gången?
Tills den enligt dina kriterier förtjänar din respekt har du full rätt att se den som lägre stående?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 9:18 pm 
Maia

Hagbard skrev:
Jo, det finns inga bevis att evolution sker i vår värld heller, så det blir väldigt irrelevant.

Jaså inte det? Hrm Evolution är skift i allele-frekvens i populationer. Vilket har observerats. Tillsammans med övriga evidens för att evolution skett och sker står sig evolutionen välbevisad.
Men har du något annat att framföra? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 10:01 pm 
Noldo

möjligtvis kan micro-evolution observeras. De flesta evidensen är väldigt luddiga. Aja OT, det där är för ett helt annat forum.

Och det där med thingol, hur kan du jämföra det med våran världs tid och tänkande? Ja menar, är det inte svårt att tänka som Thingol, nu när vi tänker som vi gör?

och om jag vill framföra nått mer, visst, du verkar vara på snudden, men bara lite, lite, till överseriös =).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 10:17 pm 
Maia

Hagbard skrev:
möjligtvis kan micro-evolution observeras. De flesta evidensen är väldigt luddiga. Aja OT, det där är för ett helt annat forum.

Och det där med thingol, hur kan du jämföra det med våran världs tid och tänkande? Ja menar, är det inte svårt att tänka som Thingol, nu när vi tänker som vi gör?

och om jag vill framföra nått mer, visst, du verkar vara på snudden, men bara lite, lite, till överseriös =).

1. Möjligtvis? Evolution har och kan observeras. Luddiga? Nej inte särskilt.
skillnaden micro/makro? vet du hur evolution går till, dess bakomliggande principer och funktioner? Vad har du för relevant utbildning(ar) för dessa tvärsäkra uttalanden?
Håller helt med om att det är OT o fel fora.

2 vilken referensmall skulle jag annars ha? och vad jag uppfattar som osympatiskt är väl oavsett helt oberoende av vilket tänkande man vill tillskriva honom eller vilken grund man anser sig ha för det?

3 överseriös.. jahapp säger du det :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 10:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Så du menar att du har full rätt att vara hur hånfull och nedlåtande som helst mot en människa du träffar första gången?
Tills den enligt dina kriterier förtjänar din respekt har du full rätt att se den som lägre stående?

Nu måste man också se det ur Thingols perspektiv,
Men nej, jag anser inte att man ska vara hånfull vid första anblikcen, men man ska ändå vänte med respekten tills man vet att det inte är en person som förtjänar det.
Men nu tror jag inte det leder till mer..Jag sympatiserar med Thingol till nästan 100 %, du inte?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 04, 2008 11:05 pm 
Maia

Inte helt 100% som sagt.

Respekt är knepigt och mångbottnat. En grundläggand respekt för andra ter sig naturlig för mig bara genom människovärdet. Om den ska utsträckas till personlig respekt så kräver det ju att kontakten fördjupas. Antar att vi i grunden menar samma sak om detta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 05, 2008 12:53 am 
Maia
Användarvisningsbild

Till största del, har dock en ganska cynisk och "elak" hållning till människor.
Därför sympatiserar jag med att Thingol nedvärderar människor.
På vilket sätt är de ens i närhet av alverna?
De är lättare att korumpera, lever kortare, mindre visa, pga att de lever kortare, inte lika fysiskt och mentalt starka. På några sätt nästan mindre lojala. Så..varför ska inte Thingol få se ner på dessa som han desutom fruktar ska riskerar att skada Doriath?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 05, 2008 7:02 pm 
Maia

hållning till eller förväntan på?

Är inte det lite orättvist sätt att se på människor jämfört alver?
Alverna hade ju så mycket mer fördelar från födseln och från kontakten med Valar.
Det är ju lättare att nå framgång om man s.a.s fötts med silversked än om man fötts med träsked i mun.

Något jag tycker man kan visa sin i upphöjdhet och överlägsna förmåga/insikt/visdom osv. genom att tillerkänna dem.
Respekt bygger ju även på ömsesidighet och förmågan att se "den andres" förutsättningar mm.

Det är ett inte alltför ovanligt drag att frukta det främmande och okända men att fjärma sig från och förklara sig överlägsen överbrygger inte klyftor eller bäddar för att en sund relation med ömsesidig respekt ska kunna utvecklas. Det anser jag är ett av Thingols misstag och något som gör honom osympatisk.

Ja jag kan se ge honom en poäng i att försiktighet var Doriaths viktigaste skydd och därför var det befogat. Han kände väl sig också förbigången då det var Noldor som träffade människorna först vilket också påverkade honom. Men det hindrar ju inte att jag anser att han kunde skött det på ett bättre sätt.
Eller att jag personligen tycker hans människosyn är osympatisk.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]