Orome skrev:
tänk om du var gud då hade du nog inte tänkt på att det inte skulle finnas en möjlighet till onskan och det hade varit svårt att ta bort alla osaker så att om ni skyler på Iluvatar så var det bara slart men jag citerar Gustav här EN GUD ÄR OFELBAR
Men eftersom jag inte är en gud och inte är allsmäktig eller ofelbar, så kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vara en gud.
Så, nej, om
jag hade varit gud så hade
jag knappast kunnat tänka mig att det skulle finnas en möjlighet till ondska, men jag tycker att man borde kunna förvänta sig att en allsmäktig, ofelbar gud ska kunna räkna ut sånt själv, och kunna åtgärda det. Om han nu var den som skapade allt så borde han kunna påverka det fritt.
Jag skulle snarare tro att Ilúvatar var mycket väl medveten om att ondska skulle kunna finnas, men att han antagligen lät sin skapelse ha egen fri vilja, (något som är centralt i skapandet av dvärgar exempelvis, när dvärgarna inte har egen fri vilja först när de skapas av Aule, utan först när Iluvatar gett dem eget liv), eller att han, som Morrowian nämnde innan, såg ondskan som ett bidrag till det ultimata goda, typ.
Sen är frågan om man verkligen kan förutsätta att en gud (i detta fallet Iluvatar) verkligen är god. Ok att Tolkien förutsatte det i fallet Iluvatar, men det känns inte så vetenskapligt tillfredställande att det "bara är så"...
Kom förresten på en intressant fråga; Varför skapade Ilúvatar allt? Kände han sig ensam i sitt tomrum, var han uttråkad eller fick han bara idén genomföra någon gudomlig plan?
(Nytt ämne, är lite ot nu, känns det som?)