Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 03, 2026 11:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 28, 2007 5:13 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Men ett slags budskap i Tolkiens böcker som jag tycker mig ha uppfattat är att alla kan bli "onda", Saruman och Boromir (och även Melkor och Sauron) är exempel på det. Om då alla kan bli onda borde ju Ilúvatar i alla fall ha störst potential, eller hur man ska uttrycka sig.
Förresten trevligt med Teodicéproblemet i tolkienvariant :P

Men Boromir valde ju inte av egen fri vilja att vända sig mot Frodo, utan han blev ju förledd av en makt som är så mycket större än han själv, så han tycker jag inte man kan räkna som ondskefull på något vis. Däremot Saruman som av egen fri vilja vänder sig mot ondska.

Ang. Teodiceproblemet så är väl Iluvatar god i slutändan eftersom ondskan på något vis ska leda till det ultimata goda (iaf så som jag tolkar Ainulindale). Sen är väl inte Iluvatar allsmäktig i den mening att han styr över vad som sker på jorden. Den uppgiften har han ju i mångt och mycket gett Ainur.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 29, 2007 2:05 am 
Maia
Användarvisningsbild

kan bara säga att jag håller med föregående talare :D kul att man iblands hittar folkj med liknande åsikter :roll:

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 29, 2007 8:13 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja, det är då inte mig förunnat. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 29, 2007 10:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hehe, Älva, de är bara att forsätta leta :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 23, 2007 7:39 am 
Dúnadan

jag vill bara säga att Iluvatar inte skapa onskan det hände av hat från melkor till Iluvatar och inte av

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 23, 2007 8:21 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu skapade ju han Melkor så om inte hatet fanns hos honom från början var kom det då ifrån?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 22, 2007 11:15 am 
Dúnadan

hatet kom från morgoth efter att han blev skapad så det var inte Iluvatars fel Morgoth blev avundsjuk på Iluvatars krafter och ville ha dom för sig själv så han gick till anfall mot Iluvatar men han stoppade det och förumjukade Morgoth så där kom hatet in i Morgoth så det var lite Iluvatars fel men mestadels Morgoth

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 22, 2007 2:55 pm 
Maia

Men då kommer ju ändå faktumet att Iluvatar hade kunnat skapa Ainur på ett sånt sätt att det inte var möjligt att känna hat eller "dåliga" känslor, så i grunden är det ändå Iluvatars "fel".

(Och snälla, använd skiljetecken, det blir lite lättare att läsa då...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 23, 2007 2:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Precis, tror det här kan ha nämts tidigare men.., http://sv.wikipedia.org/wiki/Teodic%C3%A9problemet

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 23, 2007 8:56 pm 
Maia

Fëanor kanske? I alla fall bland de fria folken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 9:27 pm 
Dúnadan

Turambar skrev:
Men då kommer ju ändå faktumet att Iluvatar hade kunnat skapa Ainur på ett sånt sätt att det inte var möjligt att känna hat eller "dåliga" känslor, så i grunden är det ändå Iluvatars "fel".

(Och snälla, använd skiljetecken, det blir lite lättare att läsa då...)

men han kanske skappade en möjlighet till hatat och där av onskan men det var morgoth som odlade fram den för tänk om du var gud då hade du nog inte tänkt på att det inte skulle finnas en möjlighet till onskan och det hade varit svårt att ta bort alla osaker så att om ni skyler på Iluvatar så var det bara slart men jag citerar Gustav här EN GUD ÄR OFELBAR

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 9:58 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Orome skrev:
men jag citerar Gustav här EN GUD ÄR OFELBAR

Jag kanske snarare ska använda "quote" taggen med Gustav här, men ändå.

Iden att "Gud" ska vara ofelbar är inte del av alla religioner. (Fast i samanhanget, så ja det är det nog. Ur synpunkt på hur det verkar Professorn själv såg på gudomlighet. Men den fria viljan är ju viktig för att människor ska kunna bli frälsta enligt kristendom, så det kanske återfinns i Arda... bara en spekulation, och nej jag har inte läst hela tråden. Det är jag aldels för lat för)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 2:32 pm 
Maia

Orome skrev:
tänk om du var gud då hade du nog inte tänkt på att det inte skulle finnas en möjlighet till onskan och det hade varit svårt att ta bort alla osaker så att om ni skyler på Iluvatar så var det bara slart men jag citerar Gustav här EN GUD ÄR OFELBAR
Men eftersom jag inte är en gud och inte är allsmäktig eller ofelbar, så kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vara en gud.
Så, nej, om jag hade varit gud så hade jag knappast kunnat tänka mig att det skulle finnas en möjlighet till ondska, men jag tycker att man borde kunna förvänta sig att en allsmäktig, ofelbar gud ska kunna räkna ut sånt själv, och kunna åtgärda det. Om han nu var den som skapade allt så borde han kunna påverka det fritt.

Jag skulle snarare tro att Ilúvatar var mycket väl medveten om att ondska skulle kunna finnas, men att han antagligen lät sin skapelse ha egen fri vilja, (något som är centralt i skapandet av dvärgar exempelvis, när dvärgarna inte har egen fri vilja först när de skapas av Aule, utan först när Iluvatar gett dem eget liv), eller att han, som Morrowian nämnde innan, såg ondskan som ett bidrag till det ultimata goda, typ.
Sen är frågan om man verkligen kan förutsätta att en gud (i detta fallet Iluvatar) verkligen är god. Ok att Tolkien förutsatte det i fallet Iluvatar, men det känns inte så vetenskapligt tillfredställande att det "bara är så"...

Kom förresten på en intressant fråga; Varför skapade Ilúvatar allt? Kände han sig ensam i sitt tomrum, var han uttråkad eller fick han bara idén genomföra någon gudomlig plan? :)

(Nytt ämne, är lite ot nu, känns det som?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 01, 2007 7:00 pm 
Maia

Citera:
Kom förresten på en intressant fråga; Varför skapade Ilúvatar allt? Kände han sig ensam i sitt tomrum, var han uttråkad eller fick han bara idén genomföra någon gudomlig plan? :)

Ett skolprojekt :P? Nej, otroligt uselt skämt å sido så tror jag att han, som du nämnde, kände sig ensam.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 29, 2007 2:07 am 
Dúnadan

Tänk om det var ett skolprojekt!? Vissa skolprojekt är jättestora nuförtiden! Typ på religionen, mål: eleven skall ha skapat en egen påhittad värld med sina egna påhittade skapelser, den påhittade världen skall skildra vår värld på flera olika världsliga plan och den ska få dom som läser om den att ställa sig själva och sina medmänniskor djupa moraliska och samhällskunskapsbaserade frågor. Vidare skall eleven själv inte svara på så många utav dom frågor som han själv har skapat, utan snarare låta andra reflektera över dem.
Nu tror jag inte att det var så, men tänk om! :wink:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]