Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 20, 2026 10:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 9:46 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Intressant att så många håller kärt de egenskaper som allmänt anses det som människor ska sträva efter att inte vara. Medan de egenskaper som alltsomoftast är de som skiljer oss från djuren såsom misskund, vänlighet och förlåtelse inte står särskilt högt i kurs. Så det som gör oss till människor är vrånghet, självsvåldighet och egoism? Jag anser att Tuor har mycket av det som vi alla borde eftersträva och beundra istället för det som Túrin står för.

Jag förstår fortfarande inte att folk ser alverna som så väldigt präktiga och duktiga då många alver var både vrånga, egensinniga och avundsjuka. De är inte bättre än oss men de har oftast lite längre livserfarenhet så att de kan väga sina tidigare handlingar och frukten av dessa på ett annat sätt än människor.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:04 am 
Maia
Användarvisningsbild

Men är det verkligen så att det är dessa dåliga egenskaper i sig som uppskattas och hyllas? Är det inte snarare så att många tycker att det är mer spännande att läsa om den väldigt mänsklige och långt ifrån fläckfrie Túrin än att läsa om den hjältemodige och perfekte Tuor? Ungefär samma spänning som många finner i deckare, kanske: folk mördar ju!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag gillar inte deckare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:14 am 
Maia

Líndaletaro skrev:
Men är det verkligen så att det är dessa dåliga egenskaper i sig som uppskattas och hyllas? Är det inte snarare så att många tycker att det är mer spännande att läsa om den väldigt mänsklige och långt ifrån fläckfrie Túrin än att läsa om den hjältemodige och perfekte Tuor? Ungefär samma spänning som många finner i deckare, kanske: folk mördar ju!

Jo, det är så jag och säkert många fler tänker. Tuor är för perfekt helt enkelt medans Túrin har förmågan att kunna göra mänskliga och omänskliga misstag (det är inte jääääättemänskligt att göra sin egen syster gravid :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

För mig skapar det större irritation än spänning med sådana karaktärsdrag som Túrin uppbär. Det kan ju bli spännande ändå utan att man ska behöva få klåda varje gång huvudpersonen tar sig för något?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:25 am 
Maia

Älva skrev:
För mig skapar det större irritation än spänning med sådana karaktärsdrag som Túrin uppbär. Det kan ju bli spännande ändå utan att man ska behöva få klåda varje gång huvudpersonen tar sig för något?

Hellre få klåda då han företar sig något än att gäspa av tristess, skumma igenom texten och inse att det blir exakt som du förutspått, inga riktigt farliga händelser där huvudpersonen faktiskt är nära att stupa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:31 pm 
Maia

Delen om Turin är den mest depressiva delen i hela Silmarillion/Sagor från Midgård, sedan så kommer Tuor och ett hopp tänds på nytt. That´s it. Kanske de flesta kan hålla med om i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

A new hope. Tuor och Lukes likheter och skillnader. En ny bok snart i var tolkienists hand! :lol:

Det som folk kanske stör sig på är när de läser delen fristående så verkar det så himla bra allting. Men betänk att Tuor faktiskt kommer med nytt hopp och allt går inte så väldigt bra för honom egentligen då Turgon inte lyssnar till hans råd och Gondolin faller till slut. Han är ett ljus i mörkret medan Túrin bara klantar till det. Hellre en hjälte än en klant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:45 pm 
Maia

Älva skrev:
A new hope. Tuor och Lukes likheter och skillnader. En ny bok snart i var tolkienists hand! :lol:

Det som folk kanske stör sig på är när de läser delen fristående så verkar det så himla bra allting. Men betänk att Tuor faktiskt kommer med nytt hopp och allt går inte så väldigt bra för honom egentligen då Turgon inte lyssnar till hans råd och Gondolin faller till slut. Han är ett ljus i mörkret medan Túrin bara klantar till det. Hellre en hjälte än en klant.

Jag skulle nog inte kalla Túrin för klant, du glömmer allt bra han faktiskt gjorde. Han slogs med Thingols styrkor så att de kunde hålla Dimbar, han grundade Dor-Cuarthol som säkrade ett stort område och höll Nargothrond skyddat, som Nargothronds svarta svärd befriade han ett gigantiskt område så att bl.a Morwen och Nienor kunde fly (säkert många fler också, vägen till Brethil och Sirions mynningar var ju säkrad), han försvarade Teiglinvadet med Brethilmännen och gav under sin livstid orcherna otroliga förluster. Sen, sist men inte minst, så dräpte han alla drakars fader Glaurung och överlevde. Ingen kunde dräpa honom förutom han själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 12:53 pm 
Maia

Ja precis, det är på tiden att olyckorna tar slut. 1, belägringen av Angband hävs, många människor och alver stupar. Slaget Nirnath Arnoediad, tragedi. Sedan så rasar riken efter riken, endast Gondolin finns kvar när Tuor ger sig av dit. Så jag tycker det inte är konstigt att man gillar den karaktären, gillar man den inte, så hoppas man indirekt på alvers och människors totala nederlag. Eller???

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 1:02 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Ja precis, det är på tiden att olyckorna tar slut. 1, belägringen av Angband hävs, många människor och alver stupar. Slaget Nirnath Arnoediad, tragedi. Sedan så rasar riken efter riken, endast Gondolin finns kvar när Tuor ger sig av dit. Så jag tycker det inte är konstigt att man gillar den karaktären, gillar man den inte, så hoppas man indirekt på alvers och människors totala nederlag. Eller???

Nej, då hoppas man på att något annat än en blond superhjälte ska frälsa världen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 1:19 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad är det för fel på blond? En mycket vacker och ovanlig färg för en vacker och ovanlig mänsklig karaktär. Hellre en hjälte än en antihjälte.

Túrins bra saker var ju mest det han själv ställt till med som han var tvungen att försöka reda upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 4:46 pm 
Maia

Älva skrev:
Vad är det för fel på blond? En mycket vacker och ovanlig färg för en vacker och ovanlig mänsklig karaktär. Hellre en hjälte än en antihjälte.

Túrins bra saker var ju mest det han själv ställt till med som han var tvungen att försöka reda upp.

Det är så stereotypt med den blonde, muskulöse hjälten som gör allting rätt och som alla älskar. Tuor är i mina ögon rätt och slätt tråkig, det blir ingen spänning alls.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 4:58 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och jag anser Túrin vara rätt tråkig. *rycker på axlarna* Men jag verkar vara ganska ensam om det. De flesta gillar att läsa om elände och personer som är vidriga och allmänt otrevliga i sitt sätt. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 5:03 pm 
Maia

Älva skrev:
Och jag anser Túrin vara rätt tråkig. *rycker på axlarna* Men jag verkar vara ganska ensam om det. De flesta gillar att läsa om elände och personer som är vidriga och allmänt otrevliga i sitt sätt. :wink:

Sen förstår jag självklart varför vissa gillar Tuor. Tuor är den perfekte hadorianen :wink: Túrin däremot får kämpa för att leva upp till sina fäders namn.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]