Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 8:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 28, 2006 11:18 am 
Maia

Han blev slaktad av två Balrogs :). Innan det hann han splittra Noldor och startade ett inbördeskrig mellan alver i Valinor, i sitt enda krig mot Morgoth var han en usel härförare eftersom han lyckades springa ifrån sin huvudstyrka.

Fingolfin anser jag vara den "största krigaren", med anlednigen att man under dennes tid som högste kung över Noldor lyckades belägra Angband i 450 år. Så allt folk söder om (Ard-Galen?) hade mer eller mindre fred i 450 år trots att dom hade Morgoth med Sauron, Balrogs och drakar mm, som grannar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 28, 2006 11:34 am 
Maia

Aldarion skrev:
Han blev slaktad av två Balrogs :). Innan det hann han splittra Noldor och startade ett inbördeskrig mellan alver i Valinor, i sitt enda krig mot Morgoth var han en usel härförare eftersom han lyckades springa ifrån sin huvudstyrka.

Ja, detta svar beskriver ju inte direkt en stor krigare (blev han slaktad av två balrogs? Det hade jag glömt!).. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 28, 2006 12:42 pm 
Maia

Nej, precis. Feanor var snarare en kinkig "alv junker" än en stor krigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 29, 2006 1:44 am 
Östring

Aldarion skrev:
Nej, precis. Feanor var snarare en kinkig "alv junker" än en stor krigare.

Nja, mer väldans spontan och lite väl hastig i både tanke och handling.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 29, 2006 5:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Håller med Aldarion angående Fingolfin, det står faktiskt i Silmarillion att Fingolfin var den av dom tre bröderna som var bäst på sporter och var fysiskt starkast, Fëanor var hantverksskicklig och hade utstrålning medans Finarfin var bättre på att sjunga osv. Eftersom dom tre bröderna i regel var dom högsta och starkaste av alla eldar, så lägger jag min röst på Fingolfin.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 6:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fingolfin, Túrin eller Húrin!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 8:11 pm 
Dvärg

Man måste väl se till obsegrad och överlevande...Fingolfin i all ära (han förtjänar respekt) men som obesgerad väljer jag Círdan (alv) och Erkenbrand (människa), Merry (hob) och Durin I (dvärg).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 02, 2007 8:41 pm 
Maia

SangDue skrev:
Man måste väl se till obsegrad och överlevande...Fingolfin i all ära (han förtjänar respekt) men som obesgerad väljer jag Círdan (alv) och Erkenbrand (människa), Merry (hob) och Durin I (dvärg).

Erkenbrand var väl Marskalk? Säkert rejäl som fältherre. Durin I säkert också stor krigare. Men jag har svårt att jämföra Merry med Fingolfin och andra, som Glorfindel, Boromir, Tuor, Turin, Aragorn, Elendil, Rog........ja listan kan göras lång.

Cirdan i all ära, men den alven var snarare härskare över skeppsbyggarna än krigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 1:14 pm 
Master of Doom

Man kan inte välja en människa på den här listan som inte är Húrin, eftersom Tolkien skriver ut att Húrin var "the greatest warrior of mortal men".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 10:42 pm 
Dvärg

Kan nog på ett sätt hålla med dig om att Hurín är mäktigt....men för att vara en stor krigare bör man också överleva...om man blir dräpt...är man fortfarande lika mäktig? Jag bara ställer frågan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 10:24 am 
Maia

Ja det tycker jag. Det är det som man gjort i livets dagar som räknas, att "nolla" någons meritlista för att den blev dräpt eller dog i strid tycker jag är fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 12:49 pm 
Master of Doom

SangDue skrev:
Kan nog på ett sätt hålla med dig om att Hurín är mäktigt....men för att vara en stor krigare bör man också överleva...om man blir dräpt...är man fortfarande lika mäktig? Jag bara ställer frågan.

Men Húrin blev inte dräpt. Han blev övermannad av en hel armé, och sen tog han ju sitt eget liv ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 4:10 pm 
Dvärg

Ja, just det...det hade jag glömt. Hurín är en riktigt mäktig rackare.

Nja, både och tycker jag nog inom detta område. Att ha varit värsta krigaren under sin levnad är bra nog...men att ha varit värsta krigaren och överlevt håller jag nog lite högre...personen i fråga blir liksom brutalt överj-lig som exempelvis Durín I....eftersom ingen har död på honom. Samtidigt så kan man ju argumentera för att de mäktigaste och bästa krigarna får utstå en hel del attacker eftersom de lede fi vill ha död på honom så fort som möjligt. Jag förblir nog tvetydig i denna fråga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 4:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Skulle nog säja att Fingolfin är min favorit, även om Fëanor inte kommer långt efter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 4:58 pm 
Maia

Jag har svårt att bilda uppfattning om Durin I eftersom jag inte kan minnas att jag läst om någon strid, eller något slag där han är med.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]