Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 1:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arwens död
InläggPostat: tor jul 01, 2004 12:20 am 
Noldo

Enligt appendix A i Konungens återkomst lägger sig Arwen och dör i Lothlórien efter att Aragorn själv lagt sig för döden. Hennes död kan alltså ses som en sorgedöd, en av de sätt eldar kan dö på.

De andra två av eldar som gift sig med människor var Lúthien och Idril. Lúthien fick ta del i människornas gåva men hur var det med Arwen (och Idril för den delen). Det som får mig att fundera är eftersom det aldrig står riktigt vad som händer med Arwen och Idrils öde minns jag inte riktigt. I fallet Lúthien gör ju Tolkien det ganska klart att hon får ta del av människornas gåva men det kan i dem andra fallen tolkas på två sätt:

1. Eftersom Tolkien utförligt skriver att Lúthien tar del i människornas gåva betyder det att detta inte är fallet för alla alver som gifter sig med människor.

2. Eftersom det händer Lúthien händer det alla.

Någon som har några tankar kring detta?

Vidare käns det som att människornas "gåva" kanske inte var en så fin present trots allt. Eftersom alla alver som gifter sig verkar vara tvungna att dra på sig gåvan/domen. Är det en dom eller gåva? En evighetsfråga kanske?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 01, 2004 12:57 am 
Wavemaster of the World

Jag har då alltid sett det som att Arwen i och med att hon gifter sig med Aragorn också drar på sig Människornas öde, eftersom hon står vid Aragorns dödsbädd och tycker allmänt synd om sig själv innan hon förklarar att... ja vad exakt är det nu hon säger igen? Får kolla på bibblan imorgon. Nånting om att hon ämnar fullfölja sitt öde och dö som en människa. Hursomhelst verkar i alla fall hon inte se dödligheten som en gåva, till skillnad från de flesta alver. Men vem vet, kanske drömde hon också om att få dö "på riktigt" och lämna världens cirklar - ända tills hon insåg vad det verkligen innebar.
Dock håller jag med dig om att hon snarare verkar dö av sorg än av nåt annat. Och jag tror, tycker eller vad jag nu gör, inte att detta borde drabba alla alver som valde att gifta sig med dödliga. Hur var det nu det gick för Idril...?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 01, 2004 1:07 pm 
Avar

Min uppfattning är att Arwen dör av sorg och inget annat. Men det är en väldigt knepig fråga. :?
Angående Idril vet jag ingenting, men min tro är att hon inte dör "på riktigt".
Jag tror inte att alla alver som gifter sig med en människa blir dödliga, för jag har en känsla av att Tolkien skulle skrivit mer utförligt om det då. Men de kanske kan välja människornas öde om de vill? Men det är en sån där fråga som inte har något svar, man kan bara spekulera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 01, 2004 2:11 pm 
Avar

Citera:
Kommentar: Hej Gustav! Jag vill gärna kommentera ditt svar på min fundering om Idril och Tuor och deras gemensamma öde den 4/1, fråga 19. Så här står det i The Silmarillon; sist i kapitlet "Of Tuor and the fall of Gondolin"; "In those days Tuor felt old age creep upon him, and ever a longing for the deeps of the sea grew stronger in his heart. Therefore he built a great ship, and he named it Eärráme, which is Sea-Wing; and with Idril Celebrindal he set sail into the sunset and the West; and came no more into any tale or song. But in after days it was sung that Tuor alone of mortal Men was numbered among the elder race, and was joined with the Noldor, whom he loved; and his fate is sundered from the fate of Men." Detta tolkar jag och mina vänner som så att Tuor, ensam bland män, fick odödlighetens gåva, då han for med Idril över till Aman.
Detta är väldigt intressant, eftersom både Luthien och Arwen fick följa sina män i döden, men Idril tog istället med sin man till de odödliga, och han lär, enligt sägnerna, och så blivit en odödlig. Varför just Tuor? Det undrade vi, och undrar fortfarande… Slår man upp Idril i Complete Guide, står där att hennes och Tuors öde ej är känt. Vad skall man tro? Jag tror att han blev odödlig.

Svar: Hej igen! Stort tack för tankarna kring den här frågan, jag kan dock fortfarande inte ge dig något definitivt svar. Valar har bestämt att alver ska kunna bli dödliga om de gifter sig med en människa och Tolkien säger att även det motsatta kan gälla, troligen beroende på hur paret lever. Jag fann denna passage i Letters, s. 193, då jag gjorde efterforskningar för din fråga: "In the primary story of Lúthien and Beren, Lúthien is allowed as an absolute exception to divest herself of 'immortality' and become 'mortal' /…/ Túor weds Idril the daughter of Turgon King of Gondolin; and 'it is supposed' (not stated) that he as an unique exception receives the Elvish limited 'immortality': an exception either way." Tolkien säger alltså att han inte funnit mer information än detta i Röda boken, hans fiktiva källskrift, och därför inte kan säga något säkert. Jag måste ändå säga att vågskålen kraftigt i och med detta tippar över åt ditt håll. Om dödliga kommer till Aman får de annars inte evigt liv. Jag var frestad att gissa att Eärráme togs emot av Valar, men att Tuor sedermera dog som alla av hans släkte, men då JRRT säger detta väger som sagt faktiskt din teori över. Idril blev antagligen inte dödlig, det är i alla fall något som vi kan vara något så när säkra på. Det vore ju lite tokigt om Valar inte tillåtit dem anlända och istället dränkt Idril tillsammans med hela skeppet, de tenderar att favorisera alver i alla lägen vilket gör detta högst otroligt. De som sjungit det du citerar om Tuor vet troligtvis ingenting alls om saken och fabulerar bara, dock blir det ju en lämplig "happy ending" att lägga in den "kanske åndå"-aspekt Tolkien erbjuder här. Anledningen till odödlighetsgåvan om nu Tuor verkligen skänktes denna måste ju alltså ha varit att han var gift med en alv. Anledningen till att inte Beren får denna är att han faktiskt dör men tack vare Lúthien får "leva klart" sitt liv som dödlig, varpå båda dör som dödliga, ett extremt undantag som i min mening berodde på Mandos personliga brister. Hur som helst så finns det inte mycket orättvisa att klaga på då man jämför de båda fallen. Vi måste ha klart för oss här att odödlighet inte nödvändigtvis ses som något positivt av Tolkien, och detsamma gäller för de visa i Arda.

Detta hittade jag i Svarskammaren här på TA. Väldigt intressant. :)
(Och långt, därför dubbelpostar jag)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 13, 2004 3:51 am 
Snaga
Användarvisningsbild

detta var högst intressant!
att Idrils odödlighet och hennes och Tuors kärlek på nåt sätt blidkar valas favorisering av alver och får dom att ge Tuor odödlighet...intressant...ska grubbla vidare på detta...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2004 8:00 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Min uppfattning har alltid varit att Tuor av sin kärlek till alverna och eftersom han har ett liv samman med alverna så blir han också odödlig.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 18, 2004 9:08 pm 
The Magnificent

Älva skrev:
Min uppfattning har alltid varit att Tuor av sin kärlek till alverna och eftersom han har ett liv samman med alverna så blir han också odödlig.

Det är en tanke, men var det inte så att även Beren älskade alver (bl.a. Luthien) och han levde ett liv med alverna i Doriath, men han fick ju inget evigt liv

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 9:48 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Mja Beren levde ju en stor del av sitt liv med en massa skogsmän. Tuor växte ju upp med alver osv. Han visste inte om något annat levnadssätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 12:13 pm 
Avar

Men Beren dog ju, och tack vare Lúthien fick han i alla fall leva klart sitt liv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 12:48 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och det var därför hon inte fick vara odödlig längre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 12:59 pm 
Avar

Just det. Jag undrar vad som hade hänt om Beren inte hade dött. Hade han kanske blivit odödlig då? Fast det lär vi ju aldrig få reda på...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 1:06 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Antagligen inte. Det var ju så stor skillnad på honom och Tuor i levnadssätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 2:58 pm 
Avar

Jo, i och för sig. I så fall hade nog Lúthien valt dödligheten när Beren dog av ålder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 6:37 pm 
Maia

Älva skrev:
Mja Beren levde ju en stor del av sitt liv med en massa skogsmän. Tuor växte ju upp med alver osv. Han visste inte om något annat levnadssätt.

Ja, din teori går ju i alla fall hand i hand med tanken att odödlighet inte är att föredra utan endast något som tillhör det ena folket och inte det andra. Det var inte för att Tuor var bättre än Beren utan för att Tuor under sin levnad inte upplevt något annat än alvernas liv. Det verkar rimligt

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 19, 2004 8:47 pm 
The Magnificent

Jag har för mig att jag läst någon stans (silmarillion, eller Ringes värld) att Arwen fortfanande kan segla med ett skepp västerut, efter Aragorns död.

En sak till, ganska lite utanför detta inlägg men ändå. Jag har för mig att Cirdan säger till Gandalf när han kommer till Midgård att de skall segla tillsammans mot väst i det sista skeppet, men ändå så seglar det ju flera skepp efter det, t.ex. med Legolas och Gimli. :?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]