Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån maj 20, 2024 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 11:24 am 
Galadrim sköt inte Gollum för de trodde att han först en av hoberna om mitt minne inte sviker mig!


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 11:41 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Va? Det har jag aldrig hört talas om...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 1:35 pm 
En av vakterna i Galadrim berättade för Frodo och de andra att de hade sett nån liten varelse som dom först trodde var en av hoberna men han slank undan innan de kunde få en närmare titt på honom.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 3:12 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2004 6:38 pm
Inlägg: 249
Ort: Stockholm/Hithlum/Lyrön
Robin skrev:
Galadrim


Jag trodde de hette Galadhrim?

_________________
Tappa inte sugen!
Världen är full av tappade sugar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 4:57 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Jag förstår inte att man ifrågasätter just Legolas som brödraskapsmedlem. Det var självklart att det skulle vara med minst en representant från varje folk. Finns det någon alv som känns självklar? Möjligtvis kan man tännka sig att någon av Elrond söner har mer kopplig genom Aragorn/Arwen men å andra sidan är den familjen ganska inställda på att inte förbli i Midgård. I mina ögon bör alvernas representant vara någon som inte har halva hjärnan fylld av resan till Valinor.

Personligen tycker jag att den som bör ifrågasättas är Pippin. Han har inte någon självklar relation till ringen (genom Frodo är för avlägsen) och hans ungdomliga oförmåga när det gäller självkontroll gör att alla borde listat ut att han skulle ställa till med mer besvär än nytta. Eller var det han som kom på att be Lavskägge sätta ner dem på "rätt" sida av Fangorn? I så fall gjorde han indirekt stor nytta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 5:01 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Filmen olórin filmen :) . I Boken gör ju Pippin ingenting egentligen. Utom att ställa till hyss. hans dödande av trollet? känns ju mer som att Tolkien försökt ´ge ett huvudögonblick till alla i brödraskapet.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 5:25 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: sön aug 03, 2003 5:10 pm
Inlägg: 265
Anledningen till att Legolas ofta blir rankad som den minst viktiga i Brödraskapet är antagligen för att Tolkien själv har antytt det en gång.

_________________
Imagine all the people, sharing all the world
You may say Im a dreamer...
But Im not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 5:54 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Citera:
Filmen Olórin filmen


Hoppsan :oops: , jag har just sett filmen och det var ganska länge sedan jag läste Sagan om de två tornen. Ska strax ge mig på den i den nya översättningen så jag lovar bättring.. :)

Jag har faktiskt en teori som stärker Legolas ställning ytterligare. I Sagor från Midgård kan man läsa om de sindarinska silvanfurstarna. Där står det bl a om Legolas far och farfar. Farfar Oropher dog vid sista alliansens krig medan pappa Thranduil överlevde. Eftersom han hade upplevt Mordors fasa kunde han inte glömma den och oroade sig alltid för att det onda inte besegrats för alltid utan skulle resa sig igen. Min tanke är då att han måste ha varit mycket vaksam och medveten om tidens skeenden. Speciellt eftersom Sauron under en tid bodde i dol Guldur och praktiskt taget var granne med honom. Inte konstigt att han och hans son tycker att det är värt att dra ut för att bistå de som kan fixa en varaktig fred. Egentligen är hans medverkan mindre slumpartad än hobernas eller Gimlis.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 7:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Olórin skrev:
Citera:
Möjligtvis kan man tännka sig att någon av Elrond söner har mer kopplig genom Aragorn/Arwen men å andra sidan är den familjen ganska inställda på att inte förbli i Midgård.


En kort fundering: följde inte båda av Elronds två söner med Halbarad och övriga dunedain från Arnor för att strida på Aragorns sida i ringens krig vid Minas Tirith? Borde inte detta tyda på i alla fall ett litet intresse?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 8:37 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: lör jan 08, 2005 7:57 am
Inlägg: 2
Jo, både Elladan och Elrohir följde med dunedáin när de begav sig till Rohan för att bistå Aragorn. Dessutom kan jag inte tänka mig att de två alvsönerna skulle bry sig om resan till Valinor, då ingen av dem faktiskt åkte över dit ( iaf inte direkt efter Ringens Krig var över ).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 10:20 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Betyder det att de i så fall valde att bli människor? Jag upplever inte att Elrond verkar sörja över att mista någon annan än Arwen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 10:41 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Vad jag tror det handlar om är inte att Elronds söner skulle ha blivit människor, utan att deras eventuella resa till Vallinor ligger utanför den kända historien. Alternativt kunde de mycket väl ha stannat kvar i Midgård som alver, det var ingen som hindrade dem att göra det. Men deras högt stående civilisation skulle med tiden falla i glömska och alverna skulle bli mer som grottmänniskor har jag läst i någon av Tolkiens böcker om jag inte helt missminner mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 11:58 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Men efter vad jag förstått av det jag läst och fått återberättat från appendix är att alla Elronds barn fick välja mellan att följa med sin far till Valinor eller att stanna i Midgård och då tillhöra det mänskliga släktet. Varför skulle annars Arwen behöva bli dödlig för att stanna hos Aragorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 1:11 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:47 pm
Inlägg: 47
Ort: Vallentuna
Hon valde väl att bli människa och dödlig för att undvika scenariot att överleva hela sin familj samt att få dö med sin älskade. Så har iallafall jag tolkat det.

_________________
"Patriotism is the virtue of the vicious." ~ Oscar Wilde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 1:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Har du tolkat det så allmänt eller utifrån någon speciell text?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010