Nardre skrev:
Däremot tror jag att han gärna vill påverka brödraskapet att utföra sitt uppdrag på hans sätt och det är nog detta som gör att folk får sin uppfattning av Boromir, att han inte riktigt litar på de vises råd utan vill använda ringen.
Anledningen till att Boromir vill använda ringen beror nog på två saker. För det första av okunskap, för det andra av desperation. Läget är kritiskt nere i Gondor vilket få i Elronds råd tycks förstå (de oroar sig mer för sina egna gränser). Om Boromir kunde komma över ett "vapen" som skulle kunna vända krigslyckan är det inte hans skyldighet att ta den?
Nardre skrev:
Han kan däremot ses som dumdristig och trångsynt eftersom han vill ha sin lösning på ringproblemet. Att han tog sig till Vattnadal, samlade riset och ledde trupper visar bara att han är kunnig inom vissa områden. Han är troligtvis van vid vildmarksliv och en född härförare men hur vis han egentligen är är svårt att visa med det här underlaget.
Problemet beror nog främst på att Boromir inte förstår hur farlig ringen är. Man måste tänka på att han inte satt med alla korten i handen utan agerade från de uppgifter han fått från andra. Okunskapen är inte lika med dumhet. Det var dock först när ringen riktigt började påverka Boromir som passiva egenskaper som trångsynthet blommade ut.
Nardre skrev:
Det är väl en av de saker som folk har emot Boromir. Att han tänker vinna eller försvinna, han vill rasa framåt och hoppas på det bästa istället för att stanna och tänka en stund.
Man får inte glömma att Boromir hade ett enormt tryck både från sin familj och från sitt folk att befria landet från fiendens skugga och mot mörkrets makter finns det bara två slut, att vinna eller försvinna. Dock håller jag med om att Boromir ibland verkar agera mer instinktivt än genomtänkt.
Meriadoc skrev:
Jag ser det som självklart att han vill försöka få de andra att göra som han vill, vem skulle inte det? Han utgår efter vad han tror är bäst för hans land och folk och kriget mot Gondor. Sen kanske han borde lyssna bättre på vad rådet säger, men det tillhör hans natur att vilja göra saker snabbt.
Man måste tänka på att Boromir kommer från ett ställe där han ger order och inte tar dem (bortsett från Denethor). Han är en ledare av Gondor och därför har han en bättre översikt än de flesta vad som är bäst för hans land. Skall Elrond, Gandalf och andra främlingar tala om för honom vad som är bäst för Gondor?
Líndaletaro skrev:
Dessutom har det slagit mig att filmerna kan ha stor inverkan när det gäller folks syn på Boromir, eftersom filmerna, i mina ögon, framställer Boromir orättvist, vilket påverkar många - både medvetet och omedvetet.
Så sant, så sant.