Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 6:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 13, 2008 6:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Varför skulle det ha nån särskild betydelse om man sett Eru? Det står ingenstans vad jag vet.

Dessutom finns det stora skillnader i kraft mellan maior (o valar för den delen). Gandalf var t.ex. ganska så överlägsen Radagast. Och Sauron var överlägsen Gandalf i sin tur.

Radagast hade säkert potentialen att vara en hyfsad krigare, men eftersom det finns en del tvivel att Gandalf inte skulle klara av WK så bör Radagast med rätt så stor säkerhet inte klarat av WK.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 13, 2008 9:18 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Egalmoth skrev:
Gandalf var t.ex. ganska så överlägsen Radagast. Och Sauron var överlägsen Gandalf i sin tur.


är du verkligen säker på detta? Vi vet så mycket att Sauruman var ledare över de Istari som kom till Midgård och att Sauron var kraftig pga av sin ring. Men att komma och säga att Gandalf var "ganska så överlägsen Radagast" kan jag nog bara hålla med om efter det att han transformerades från grå till vit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 13, 2008 10:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Gandalf och Saruman var definitivt mäktigare än de övriga istari, inklusive Radagast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 6:24 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 09, 2008 9:09 pm
Inlägg: 29
Alltså Galadriel är en av dom mäktigaste i Middgård men om min favo, MR Glorfindel skulle komma skulle han ta WK utan problem han har Gjort det för så han ska nog allt kunna göra det igen;)


aja jag igen alltså

_________________
A star in the Night and A bearer of Hope

I am the Heir of Glorfindel i will fulfil my oath when the times is Greatest. when Morgoth Returns i will be there


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 15, 2008 6:38 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Hade Glorfindel kunnat det så enkelt hade han väl gjort det innan han träffar Aragorn och hobbitarna?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 17, 2008 7:01 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 09, 2008 9:09 pm
Inlägg: 29
han har gjort det men är typ bunden att Tjärna Elrond o härj

_________________
A star in the Night and A bearer of Hope

I am the Heir of Glorfindel i will fulfil my oath when the times is Greatest. when Morgoth Returns i will be there


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2008 7:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Om jag nu minns rätt har han aldrigt besegrat Häxmästaren, utan endast drivit honom på flykten, och det under en period då Saurons makt var väldigt förkrympt.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:50 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
hmmm Glorfindel döda en Balrog (typ döda med sin gamla kraft) sen vet vi inte om han blev tagen på något kraft jag tvivlar mkt starkt på det så han borde kunna ge HM en överlägsen chans gandalf samma sak där ju Galadriel ja eller nej hon har ju inga vpen ju och jag tror inte hon var bra med vapen hon var mer koncentrerad på sitt hår;) ;) Celebor borde ge en match där vågar jag inte svara på det men Ragrast hmmmmm ingen vet hur kraftig han var bara att han var mindre kraftigare än Gandalf och man säger inte hur mkt mindre kraftigare han är så där är det omöjligt att svara Elrond hmmm han var tränad av Feanors söner(som var sckikliga med svärd) och han var typ sonsonsonson till en maia vilket betydder kraft hmmm jag tror han skulle vinna men det är jag sauroman skulle bara lyfta staven spotta några ord så hups flups landar HM i Mandos fängelse mohaaaaaaaaa :twisted:

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem hade vunnit mot vem?
InläggPostat: mån feb 09, 2009 1:37 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Callister skrev:
Spekulerar lite bara.. kul att veta vad ni tror.

Elrond vs. Häxmästaren
Galadriel vs. Häxmästaren
Celeborn vs. Häxmästaren
Saruman (som han borde ha varit), Gandalf, Radagast vs. Häxmästaren

Ha det bra



*Gammal tråd - jag vet, men ändå en riktigt intrssant sådan.


Alla mina svar är så jag tror det hade slutat under 3e åldern, jag väger oxå in var jag tror att striden hade ägt rum.


Elrond vs Witchking;
Troligen i Rivendell, För att Elrond ska möta wichking så krävs det nog att Witchking träder in i Rivendell, och för att han ska våga det så krävs det nog att Sauron ska ha ringen - WK riktigt boostad av Sauron och vinner därför.

Galadriel vs WK
Samma scenario som ovan bara att det utspelar sig i Lothlorien, och jag tror inte att WK skulle rå på G, inte säker på dennes stridskunskaper, men likgiltig med Feanor i själsligstyrka - har jag för mig jag läst? Därför ska väl G kunna spöa WK? :)

Celeborn vs WK
Äsch orkar inte skriva om denna, WK vinner! :oops:

Istari vs WK
Inte fan ska WK kunna ha en chans mot alla dessa tre, även om Sauron har ringen?
I fall det kniper kallar Radagast till sig ett gäng med fjäderfän, Saruman snackar bort WK, Gandalf låter Glamdring sköta snacket!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem hade vunnit mot vem?
InläggPostat: mån feb 09, 2009 5:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Sammie skrev:
Istari vs WK
Inte fan ska WK kunna ha en chans mot alla dessa tre, även om Sauron har ringen?
I fall det kniper kallar Radagast till sig ett gäng med fjäderfän, Saruman snackar bort WK, Gandalf låter Glamdring sköta snacket!


bra skrivet :) jag kan tänka mig att wk kan få lite svårt att koncentrera sig om han hela tiden blir attackerad av småfåglar..

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem hade vunnit mot vem?
InläggPostat: mån feb 09, 2009 6:35 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Orophin skrev:
Sammie skrev:
Istari vs WK
Inte fan ska WK kunna ha en chans mot alla dessa tre, även om Sauron har ringen?
I fall det kniper kallar Radagast till sig ett gäng med fjäderfän, Saruman snackar bort WK, Gandalf låter Glamdring sköta snacket!


bra skrivet :) jag kan tänka mig att wk kan få lite svårt att koncentrera sig om han hela tiden blir attackerad av småfåglar..



Haha, ser framför mig ett hav av blåa kolibrie's (stavning) skyma sikten för WK medan Radagast sakta lunkar fram med en gammal träpåk som sett sina bästa dar långt före Tredje åldern, och bestämt klipper till WK med sina lätt parkinson drabbade händer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2009 9:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
synd bara att ett vanligt vapen som en träpåk inte kan skada WK


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 8:14 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Egalmoth skrev:
synd bara att ett vanligt vapen som en träpåk inte kan skada WK


Ändå flydde han hals för huvud under andra åldern när glorfindel jagade honom med ett svärd.
Känns riktigt fegt.

edit; tyckte jag lät lite väl grinig. Är trots allt här för att lära och inte tjafsa ;)

Men svärdet som Merry hade var det verkligen inte ett vanligt vapen? Det smiddes väl under andra åldern av människor för att störta Angmar?
Eller hur menar du med "vanliga vapen"? :)

Och det där med att ingen man kunde döda honom, på hur stort allvar bör man ta det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 7:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Ändå flydde han hals för huvud under andra åldern när glorfindel jagade honom med ett svärd.
Känns riktigt fegt.


så vitt jag vet står de inte att de möttes under andra åldern. däremot så jagade Glorfindel bort häxmästaren när kriget mot angmar fick sitt slut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 10, 2009 8:37 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
fast Radagasts påk var väl inte ett vanligt vapen utan Yavannas välsignade frö-nedpetare från Valinor :D

Citera:
Men svärdet som Merry hade var det verkligen inte ett vanligt vapen? Det smiddes väl under andra åldern av människor för att störta Angmar?
Eller hur menar du med "vanliga vapen"?

Nej det var inte ett vanligt vapen det var smitt långsammt och kunnigt enbart för strid med Angmar och dess häxkonung av Dunedain i deras krafts och ungdoms dagar och den enda klinga på jorden som kunnat tillfoga häxmästaren att sådant sår att hans magiska skydd bröts upp.

Citera:
Ändå flydde han hals för huvud under andra åldern när glorfindel jagade honom med ett svärd.
Känns riktigt fegt.

Nej som Egalmoth var inne på så möttes de inte under andra åldern. Glorfindel anlände ju inte förrän under tredje åldern.
Men jag antar att du tänkte på kriget mellan Arnor och Angmar?

Citera:
Och det där med att ingen man kunde döda honom, på hur stort allvar bör man ta det?

Vaa! ifrågasätter du Glorfindels profetiska förmåga? :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010