Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 8:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Feanor, snäll eller ond?
InläggPostat: sön dec 07, 2003 8:34 pm 
Sinda

Aslak och jag har olika åsikter om vad folk egentligen tycker om Feanor. Så vi bestämde oss för att starta en tråd, och fråga vad ni på Tolkiens Arda tycker.

Tycker ni illa om Feanor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 1:45 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag har väldigt svårt att bestäma mig vad jag tycker om honom.

Han känns svårdefinerad så att säga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 08, 2003 8:33 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag tycker illa om honom. Svårt att förklara, han är.. liksom ärelysten och girig. Och jag förstod egentligen aldrig varför han skapade silmarillerna, det ställde ju bara till med bråk..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 9:35 am 
Redaktionen

Såå ni kan inte komma överrens. Brukar Aslak kunna komma överrens med folk? :wink:
Jag tycker inte illa om Feanor, tvärtom så tycker jag att han är ganska intressant. Han är en dubbelt så djup karaktär jämfört med tex sin bror Fingolfin, som förvisso är gigantfräck, men inte speciellt komplex.
Feanor är som en missförstådd konstnär som vill skapa något fantastiskt och verkligen brinner för något, men som i sin iver att upppnå detta, travar lite åt fel håll.

I Aear cân ven na mar

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 10:51 am 
Redaktionen

Det är svårt att tycka riktigt illa om Fëanor, även om han ju på sätt och vis är ansvarig för en stor del av alla bekymmer som drabbar alverna därefter.

Dessutom är ju Fëanor en person i en rad av personer i Tolkiens författarskap som skapar föremål som de kanske inte borde (Aulë, Niggle, etc.), och innehåller sålunda säkert delvis en liten bit av Tolkiens egen personlighet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 12:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Veanne skrev:
Brukar Aslak kunna komma överrens med folk?

Det är folk som inte kommer överens med Mig.

Danne skrev:
Det är svårt att tycka riktigt illa om Fëanor, även om han ju på sätt och vis är ansvarig för en stor del av alla bekymmer som drabbar alverna därefter.

Personligen så tycker Jag att det är Valars fel. De var de som släppte ut Melkor. Främst Manwës fel. För de flesta av dem var väl emot det?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 1:34 pm 
Snaga

Klart man måste älska Feanor han trotsar ju självaste Valar och lyckas ensam elda Noldor till krig mot Melkor. Hjältar som trotsar gudarna måste vara bland de vanligaste och populäraste hjältemyterna.

Men god är han inte, om någon lider av hybris är det han.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 2:38 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Fëanor måste nog räknas som en väldigt självcentrerad och självfixerad person, som nog på fullt allvar trodde att hela Ilúvatars skapelse kretsade kring hans egen axel.

Men jag skulle inte vilja kalla honom för ond. Självupptagen, självgod och obetänksam, ja. Men inte ond.

Hans söner däremot skulle jag nog kunna klassa som "onda".

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 3:01 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Aslak skrev:
Personligen så tycker Jag att det är Valars fel. De var de som släppte ut Melkor. Främst Manwës fel. För de flesta av dem var väl emot det?

I så fall kan man ju skylla allt ont på Valar, eftersom Melkor är roten till allt ont. Eller rättare sagt på Melkor, eftersom han var roten till allt ont.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 3:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Roccondil skrev:
I så fall kan man ju skylla allt ont på Valar, eftersom Melkor är roten till allt ont. Eller rättare sagt på Melkor, eftersom han var roten till allt ont.

Allt ont kan inte skyllas på Melkor. Allt ont han gjorde innan sin fångenskap är ju han ytterst ansvarig för. Men när det gäller allt ont han orsakade efter sin fångenskap så är de andra Valar ytterst ansvariga. De skulle ha vetat bättre än att släppa honom. "Döda hundar bits inte."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 5:37 pm 
Redaktionen

Jag tycker itne han är ond det är mer Melkor som bär grunden till Noldors verk. Han hade ju redan hettasat dem och fått Fëanor att hata han så...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 09, 2003 6:06 pm 
Redaktionen

Citera:
Men när det gäller allt ont han orsakade efter sin fångenskap så är de andra Valar ytterst ansvariga.

Du fråntar alltså individen Melkor allt ansvar?

Citera:
Personligen så tycker Jag att det är Valars fel.

Fast det är ju oerhört mycket hemskheter som äger rum p.g.a. av silmarillerna, som inte direkt kan skyllas på Melkor, och sålunda ej heller på valar. Noldors slakt av teleri vid Alqualondë, exempelvis, och en hel del av noldorfurstarnas missåd i Midgård.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 10, 2003 2:51 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Du fråntar alltså individen Melkor allt ansvar?

Betyder ytterst ansvarig, ensam ansvarig?

Danne skrev:
Fast det är ju oerhört mycket hemskheter som äger rum p.g.a. av silmarillerna, som inte direkt kan skyllas på Melkor, och sålunda ej heller på valar. Noldors slakt av teleri vid Alqualondë, exempelvis, och en hel del av noldorfurstarnas missåd i Midgård.

Dessa är en produkt av Oath of Fëanor som i sin tur är en produkt av Melkors illdåd. Som i sin tur aldrig skulle ha ägt rum om den där jävla stroppen Manwë hade haft något som helst sunt förnuft.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 1:44 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Fast i ärlighetens namn, Aslak, det hade inte blivit mycket till bok om Melkor fångats och alla noldoralver levt lyckliga i Aman.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 11, 2003 2:00 pm 
Redaktionen

Uttrycket "chain of events" är väl oerhört passande för mycket av det som händer och sker i Silmarillion. Genom att skylla allt på Manwë tycker jag att du missar att varje liten del i kedjan har sitt ansvar, och varje liten del är precis lika betydelsefull som den andra.

Visst, du kan påstå att Fëanors ed är en produkt av Melkors illdåd som är en produkt av Manwës slapphänthet, men det andra sättet att se på det är ju att Fëanors ed är en produkt av Fëanors egen stolthet och självgodhet, Melkors illdåd är en produkt av hans stolthet och lusta, etc. Vilket sätt är det rätta? Antagligen båda två, skulle jag vilja påstå. Det är en av de mest positiva sakerna med Silmarillion, det faktum att allt är beroende av allt annat.

I slutändan är ju dessutom allt Ilúvatars fel... :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]