Kom att tänka på ett avsnitt ur dataspelet Bfme2, Rise of the witch-king. Som är ett strategi-spel som utspelade sig vid Angmars resning och anfall mot konungadömet Arnor (eller snarare de tre rikerna som Arnor splittrades i). Jag orkar inte förklara för mycket, men Amon Sûls palantíri blir förstörd (på dess mest sjukaste sättet, Arthedains kung kastar den i marken så den exploderas, och med sig tar han en massa fiender i döden). Man ska senare för häxmästarens räkning samla ihop de skärvor av stenen som finns över bannan. I slutet får man se en bild där massa svarta numenorer använder dessa skärvor tillsammans med mörk magi för att skapa, hör och häpna, Saurons "öga"
Hela händelsen är absurd, men kan det finnas spår av en vettig teori där. Kan "Saurons öga" i själva verket vara Ithil-stenen? Sammanvävd med hans egna ande på något sätt. Som jag förstår det fungerade ögat ganska likt stenen. Den befanns sig i ett högt torn och från denna kunde Sauron skåda över hela Midgård, men bara på fokusera på en sak samtidigt, precis som med palantíri. Vill minnas att jag läst någonstanns förr att ögat och stenen iallfall kunde konstateras vara kopplade tillsammans. Vad tror ni?