Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sindarin ordlista
InläggPostat: mån mar 08, 2010 7:14 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Jag förstår inte riktigt läste i ett av forumen om Sindarin och någon länkade till en ordlista över Sindarin som hette Helge Fauskangers ordlista som var baserat på David Salos A gateway to Sindarin.

Är detta Tolkiens ordlista från början eller är den bara påhittad eller typ en fortsättning på hans ordlista för om jag fattat saken rätt så var väll inte hans Sindarin helt komplett utan saknade vissa ord? :?

Det som jag mest undrar över är om detta är den "officiella" Sindarin ordlistan. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 08, 2010 7:21 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Såg även att på hans hemsida http://folk.uib.no/hnohf/ fanns ett quenya lexikon är detta också det rätta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 09, 2010 3:43 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:22 pm
Inlägg: 37
Ort: Stockholm
Simon skrev:
Jag förstår inte riktigt läste i ett av forumen om Sindarin och någon länkade till en ordlista över Sindarin som hette Helge Fauskangers ordlista som var baserat på David Salos A gateway to Sindarin.

Är detta Tolkiens ordlista från början eller är den bara påhittad eller typ en fortsättning på hans ordlista för om jag fattat saken rätt så var väll inte hans Sindarin helt komplett utan saknade vissa ord? :?

Det som jag mest undrar över är om detta är den "officiella" Sindarin ordlistan. :)

Såg även att på hans hemsida http://folk.uib.no/hnohf/ fanns ett quenya lexikon är detta också det rätta?


Tolkien färdigställde aldrig något fullständigt lexikon över sina språk, så några övergripande "officiella" (kanoniska) ordlistor existerar tyvärr inte. Men Helge Fauskangers ordlistor för quenya på Ardalambion, den webbplats du nämner, är vad som kommer närmast i både omfattning och tillförlitlighet.

Den utan jämförelse bästa motsvarigheten för sindarins del är Hiswelókes lexikon på http://www.jrrvf.com/hisweloke/sindar/online/english.html.

På Ardalambion finns en engelsk-sindarinsk ordlista baserad på David Salos bok A Gateway to Sindarin. Grundorden i denna lista är alla genuina, men till flertalet av dem har Helge F fogat egna konstruktioner av böjningsformer och formvarianter.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 9:23 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
realelvish.com är en bra sida :)

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010