Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 20, 2024 12:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tis apr 10, 2012 5:53 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis apr 10, 2012 5:45 pm
Inlägg: 2
Hej alla!

Jag läste Sagan om ringen för första gången ungefär ett halvår sedan. Vad som berörde mig mest var nog kapitlet om Lothlórien.
Sedan dess har jag knåpat lite på ett projekt då jag spelar in en skiva själv där alla låtar är inspirerade av olika händelser, personer eller platser i det kapitlet.

Jag har nu bestämt mig för att jag vill ha alviska texter till låtarna. Men har ingen aning om var jag ska börja.
Till att börja med; det beskrivs det i boken, att den alviska de talar är en annan än den som frodo lärt sig.
Vilken sort är det? Och var kan jag hitta en guide eller ordlista? Har förstått att grammatisk uppbyggnad kan vara lite knepig.

Mvh/ Simon


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tis apr 10, 2012 9:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Hej, Supersju. Välkommen till forumet!

Det här med alvspråk är knappast min specialitet, och du kommer förhoppningsvis att få utförligare och bättre svar av andra senare. Men kort kan jag säga att det språk de talar i Lórien är quenya, ibland kallat "alvlatin". Det är en äldre och "finare" alviska än den sindarin som t ex Legolas talar. Tolkien har som vanligt varit oerhört grundlig, och byggt upp en hel etymologi för hur sindarin utvecklats ur quenya. Ta t ex quenya-ordet valaraukar, som betyder något i stil med "maktdemon". På sindarin heter det istället balrog. Det går ju att se släktskapet, eller hur?

Quenya är inspirerat av finskan, till skillnad från sindarin som sägs bygga mer på walesiskan. Tolkien läste t ex finska nationaleposet Kalevala, blev storförtjust och lånade även material till en del av historierna i Silmarillion. Om sin upptäckt av finska språket skriver Tolkien så här (i ett brev till W H Auden):

Tolkien skrev:
Most important, perhaps, after Gothic was the discovery in Exeter College library, when I was supposed to be reading for Honour Mods, of a Finnish Grammar. It was like discovering a complete wine-cellar filled with bottles of an amazing wine of a kind and flavour never tasted before. It quite intoxicated me; and I gave up the attempt to invent an 'unrecorded' Germanic language, and my 'own language' - or series of invented languages - became heavily Finnicized in phonetic pattern and structure.
[...]
I mentioned Finnish, because that set the rocket off in story. I was immensely attracted by something in the air of the Kalevala, even in Kirby's poor translation. I never learned Finnish well enough to do more than plod through a bit of the original, like a schoolboy with Ovid; being mostly taken up with its effect on 'my language'. But the beginning of the legendarium, of which the Trilogy is part (the conclusion), was in an attempt to reorganize some of the Kalevala, especially the tale of Kullervo the hapless, into a form of my own.


Dikten som Galadriel sjunger när sällskapet lämnar Lórien är på quenya, och det går ju utan vidare att ana ett finskt eko i språket. (Här kan man förresten höra Tolkien själv läsa dikten.)

Ai! laurië lantar lassi súrinen,
Yéni únótimë ve rámar aldaron!
Yéni ve lintë yuldar avánier
Mi oromardi lissë-miruvóreva
Andúnë pella, Vardo tellumar
Nu luini yassen tintilar i eleni
Omaryo airetári-lírinen.
Sí man i yulma nin enquantuva?


Angående var man kan lära sig alvspråk så brukar sidan Ardalambion, som drivs av norrmannen Helge Fauskanger, alltid rekommenderas av de som kan sånt här.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: ons apr 11, 2012 2:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Supersju, såg du förresten förra tråden i den här avdelningen? Den handlar om en kurs i quenya som Mellonath Daeron anordnar i Stockholm till hösten. Kunde kanske vara något!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: ons apr 11, 2012 9:48 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: fre jul 18, 2008 10:22 pm
Inlägg: 37
Ort: Stockholm
Hej Simon!

Det språk som alverna i Lothlórien talade var sindarin (gråalviska). De hade dock utvecklat en egen dialekt som var påverkad av deras tidigare modersmål skogsalviska. Frodo hade viss bekantskap med sindarin men inte tillräcklig för att han skulle förstå denna dialekt.

Quenya (högalviska) var i Lothlórien liksom på andra håll i Midgård ett litterärt sekundärspråk. Det var ursprungligen modersmål för de högalver (Noldor) som återkommit i exil till Midgård i första åldern (Galadriel var en av dem). Men de övergick tidigt till sindarin som umgängesspråk, och quenya fick så småningom en roll som påminner om latinets i det medeltida Europa. Bland annat användes quenya i högstämd poesi; "Namárie", Galadriels avskedssång vid brödraskapets avfärd, är just ett exempel på detta.

Frodo hade baskunskaper i quenya, som framgår av hans berömda hälsning till Gildor (Elen síla lúmenn' omentielvo). Dock förstod han inte direkt Galadriels sång men kom ihåg orden och kunde tolka dem i efterhand.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tor apr 12, 2012 11:21 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag tänkte, Quenya var väl förbjudet som vardagsspråk i Doriath och runtomkring efter att Thingol hade fått reda på "the kinslaying" men fortsatte det att vara förbjudet även efter att världen gjordes om eller brydde sig ingen längre om man gick och pratade quenya?

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tor apr 12, 2012 4:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Förbjudet var det säkerligen inte någon annanstans, men eftersom det inte var ett allmänt språk längre, minskade mängden som kunde det och därav blev det som ett slags latin. Förmodligen användes det bara vid högtidliga tillfällen och när gamla skrifter skulle läsas och tolkas, samt vid personnamn och tagna namn, såsom Turambar.

Frågan är om alla de alver som inte kunde quenya var tvungna att lära sig det när de kom till Aman? :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tor apr 12, 2012 5:28 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Haha, men enligt Frodo så fastnar ju alla alla quenya-ord superlätt i minnet så alverna borde väl inte ha haft några problem med det ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: mån apr 16, 2012 12:22 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis apr 10, 2012 5:45 pm
Inlägg: 2
Okej! Tack så mycket alla för era svar! Ni har varit till jättestor hjälp!
Quenya känns ju som det ideella valet då sång, och versmått som jag förstår det framförs på quenya! Känns kul att lära sig även, då min mamma är från finland, så jag har nog en liten boost i förväg vad gäller uttal!
Om ni är intresserade kan jag håller er uppdaterade om hur det går med musiken :)

Den där kursen lät ju riktigt intressant! Synd bara att jag bor uppe i Umeå i norrland, så jag har nog ingen möjlighet att delta.
Jag funderade lite på det.. Vore ju häftigt om Quenya eller sindarin fanns på högskolenivå! Vore ju inte såå overkligt att tänka sig, då det tex. finns en harry potter-kurs på nån högskola i skåne..

Mvh/ Simon


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tis apr 17, 2012 9:12 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Nog skulle det vara väldigt kul om man kunde läsa quenya eller sindarin på högskolenivå, tror dock inte att det kommer bli så... Quenya finns det väl ganska mycket matrial om men sindarin har väl ganska stora brister? Jag tror snarare att det skulle vara mer troligt med något som "Studier i Sagan om Ringen - Tolkiens författarskap", men jag skulle inte tacka nej till det heller ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket språk talas i Lothórien?
InläggPostat: tis apr 17, 2012 12:45 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det finns (fanns?) distanskurser på nätet, inte just om språket kanske, men om Tolkiens författarskap, bl.a. på Cardiff University. Det kostar dock en slant att vara med, har för mig runt 1000 kr plus eventuell kurslitteratur.

EDIT: Hittade denna information från 2011: http://www3.uwic.ac.uk/english/educatio ... /home.aspx

EDIT^2: Anmälan till kursen i maj 2012: http://www3.uwic.ac.uk/English/educatio ... ntasy.aspx


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010