Pellegrino skrev:
...medans hans sentimentala musik låter ibland låter billigt iriskt-influerat, t.ex. som i The Shire-temat.
Personligen tycker jag att det för all del sentimentala rohirriska temat, med hardangerfela eller vad det heter, är den bästa musiken ur filmtrilogin, och alldeles väldigt lyckad. T ex i den här scenen, som i all sin enkelhet också är en av de bästa ur filmerna:
http://www.youtube.com/watch?v=HXvZVdKyj44Men jag gillar även Fylkestemat och Brödraskapets tema. Och förresten även den där maorikören eller vad det är i Moriatemat. Däremot kan jag hålla med om att Barad-dûrs och nazgûlernas tema är lite "over the top". Och kanske ligger det också något i att det saknas någon riktigt slagkraftig "hit" à la Star Wars eller Jurassic Park.
Men på det stora hela är jag riktigt nöjd med Howard Shore, och jag tror inte det hade blivit speciellt mycket bättre med någon annan. Inte för att jag har någon större koll på filmmusikkompositörer, i och för sig; jag har t ex varken hört talas om Zimmer eller Badelt...
Angående Dvorak så har jag ofta hört och gillar hans
Largo ur "Från nya världen", men faktiskt aldrig reflekterat över att den skulle ha likheter med ringmusiken. (Tydligen lyckades jag missa den här tråden i fjol.) Men om Shore nu låtit sig inspireras av den så kan man väl till hans försvar framföra att de klassiska kompositörerna själva i hög grad brukade göra detsamma. Många av de största klassiska styckena är ju baserade på gamla folksånger och liknande.