Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 4:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svengelska
InläggPostat: sön feb 15, 2004 1:33 am 
Maia
Användarvisningsbild

Redaktionen skrev:
Kommer snart ...

På grund av den slutgiltiga dödlinjen för faktagranskningen av Ringens brödraskap så är helgens begivenhet på Tolkiens Arda inte så punktlig som den borde -- det vid det här laget gissningsvis hett efterlängtade Magasinet dröjer till söndagkvällen. Vi ber om ursäkt och hoppas att ni står ut! Punktligheten kommer att förbättras framöver ...

/Redaktionen

Den som kan med att översätta deadline till "dödlinje" borde automatiskt bli diskvalificerad från all granskning av översättningar... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 1:42 am 
Vala

Haha, det är nog vad vår älskade(öööh...?) Åke skulle ha äversatt det till...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 1:48 am 
Redaktionen

Det är ju ordagrant översatt iaf :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 2:43 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Mäh, vad ska det annars bli? Jag har en bekant som säger "dödsstreck", men det känns inte som en adekvat översättning ...

:)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 2:44 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nu säger man ju faktiskt deadline på svenska också. Men annars så:

Tidsfrist?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 3:00 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nej, tidsfrist är inget bra; det ska ju referera till själva strecket.

Men du har rätt i att deadline finns i SAOL, kollade just upp saken. Med andra ord så är det hög tid att börja bekämpa det, varför jag här föregår med gott föredöme :)

Men det är många som säger "dödlinje".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 3:27 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Nej, tidsfrist är inget bra; det ska ju referera till själva strecket.

Varför det? Bara för att det råkar vara så på engelska behöver man inte uttrycka sig på precis samma sätt på svenska. "På grund av att den slutgiltiga tidsfristen för faktagranskningen av Ringens brödraskap går ut", skulle man t ex kunna skriva.

För övrigt skulle man också kunna säga ett och annat om frasen "föregår med gott föredöme" om man var på det humöret... ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 3:43 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

:D :D

Nog tur att Gustav är faktagranskare och inte språkgranskare... ;)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 3:55 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Töh *stött*, jag granskar på bäst jag vill, språk med, om jag är på det humöret (men då ignorerar nog förlaget det :)).

Kamelen: Hmm ... det var inte jag som skrev det där ... Det var Molgan!!! (Kanske borde ta det liiite långsammare i fortsättningen, iaf om det rör sig om språkdiskussioner.)

Min poäng med att det gärna kan vara samma var att det då fungerar som ett direkt substitut, en synonym, till det engelska ordet. Och då kan man använda det när man kommer att tänka på det engelska ordet och vill omtala själva linjen. För det finns ju onekligen behov av ett ord som omtalar själva linjen, annars så hade ju inte folk börjat använda det engelska.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 2:02 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Dödslinje ser jag som något skoj - alla som kan någorlunda engelska fattar
vad som menas. Men annars används deadline även i svenskan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 4:13 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Såså Gustav, inte bli stött nu... :wink:

Allvarligt talat, jag gillade "dödslinje"! Jag uppfattade det, precis som ErikB, som en rolighet som passar utmärkt i en personligt skriven text, vilket det ju var. Jag gillar sådana där lekar med svengelska, alltför ofta använder vi ju bara engelska uttryck rakt av utan att försöka hitta svenska. Jag gillar till exempel en kompis försvenskning av "brainstorm": "spånskiva"! Och jag önska att någon kom på en bra svensk variant för "feedback" - ett ämne som jag undervisat om men saknar en bra svensk term för. (Jag menar mänsklig feedback, inte organisk eller mekanisk.) "Återkoppling" är så tråkigt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 6:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Min poäng med att det gärna kan vara samma var att det då fungerar som ett direkt substitut, en synonym, till det engelska ordet. Och då kan man använda det när man kommer att tänka på det engelska ordet och vill omtala själva linjen. För det finns ju onekligen behov av ett ord som omtalar själva linjen, annars så hade ju inte folk börjat använda det engelska.

Jo, du har förstås rätt i att det tycks finnas ett behov. Dessvärre uppstår massor av ordbehov på det sättet numera; genom att folk helt enkelt utgår från engelskan även när de pratar svenska, och därför finner sig behöva ord som saknas i svenskan eftersom man tidigare haft helt andra, men inte nödvändigtvis sämre, sätt att formulera dessa saker (sätt som kanske i sin tur saknas på engelska). Det är alltså inte bara enskilda ord utan hela sättet att uttrycka sig, hela tankevärlden, som nu fort förändras av vår enorma påverkan från engelskan. Det kanske inte är bara av ondo, och svenskan har ju påverkats enormt även av andra språk tidigare - framför allt tyska - så det är väl ganska naturligt egentligen. Men jag som är stockkonservativ och förändringsobenägen slår ifrån mig med båda händer och värjer mig så länge jag kan! :P

Men deadline är ju egentligen inget bra ord ens på engelska. OK för line, det funkar ju i betydelsen "gräns", men dead? Vad då "dödsgräns"? Det är ingen som dör varken på ena eller andra sidan av tidsfristens utgång. Ordet funkar bara för att man vet vad det betyder och hur det används, för att det är så flitigt förekommande; inte för att det går att gissa utifrån dess beståndsdelar vad det betyder. (Kanske har dess betydelse utvidgats från någon tidigare snävare definition där det faktiskt betydde vad det låter som, t ex i samband med dödsdömda fångar eller liknande? Jag vet inte, men man kan ju alltid spekulera!)

Om man nu måste mynta ett svenskt ord för precis den här företeelsen istället för att formulera om - och det måste man väl, antar jag, med tanke på hur vanlig den har blivit - då kan man väl försöka hitta på något lite mer logiskt än "dödlinje" i alla fall! Vad sägs t ex om fristslut? Fast det skulle väl krävas lagstiftning och språkpoliser för att få igenom det, annars kan det aldrig hävda sig. Det är ju tyvärr så mycket enklare för den slöe att bara översätta rakt av från engelskan. Ack ja, man skulle ha varit född som islänning eller nå't... ;)

På tal om deadline förresten; var det inte Terry Pratchett som sade något i den här stilen:
"Jag älskar deadlines. De ger ifrån sig ett så trivsamt svischande ljud när de flyger förbi." :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 6:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Katarina skrev:
Och jag önska att någon kom på en bra svensk variant för "feedback" - ett ämne som jag undervisat om men saknar en bra svensk term för. (Jag menar mänsklig feedback, inte organisk eller mekanisk.) "Återkoppling" är så tråkigt...

Kritik? Respons?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 7:44 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Kritik är tyvärr negativt laddat, i alla fall i det sammanhanget som jag undervisar. Men respons är inget dumt förslag!! Tack! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 8:33 pm 
Dúnadan

Respons, från latinets 'respondere', besvara, är ju i alla fall äldre som låneord. Misstänker dock att det tagit sig in i svenskan via engelskan och inte via franskan. Vi språkpoliser brukar generellt föredra äldre låneord framför nya och alla andra språk framför engelskan. :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]