Gustav skrev:
Min poäng med att det gärna kan vara samma var att det då fungerar som ett direkt substitut, en synonym, till det engelska ordet. Och då kan man använda det när man kommer att tänka på det engelska ordet och vill omtala själva linjen. För det finns ju onekligen behov av ett ord som omtalar själva linjen, annars så hade ju inte folk börjat använda det engelska.
Jo, du har förstås rätt i att det tycks finnas ett behov. Dessvärre uppstår massor av ordbehov på det sättet numera; genom att folk helt enkelt utgår från engelskan även när de pratar svenska, och därför finner sig behöva ord som saknas i svenskan eftersom man tidigare haft helt andra, men inte nödvändigtvis sämre, sätt att formulera dessa saker (sätt som kanske i sin tur saknas på engelska). Det är alltså inte bara enskilda ord utan hela sättet att uttrycka sig, hela tankevärlden, som nu fort förändras av vår enorma påverkan från engelskan. Det kanske inte är bara av ondo, och svenskan har ju påverkats enormt även av andra språk tidigare - framför allt tyska - så det är väl ganska naturligt egentligen. Men jag som är stockkonservativ och förändringsobenägen slår ifrån mig med båda händer och värjer mig så länge jag kan!
Men
deadline är ju egentligen inget bra ord ens på engelska. OK för
line, det funkar ju i betydelsen "gräns", men
dead? Vad då "dödsgräns"? Det är ingen som dör varken på ena eller andra sidan av tidsfristens utgång. Ordet funkar bara för att man vet vad det betyder och hur det används, för att det är så flitigt förekommande; inte för att det går att gissa utifrån dess beståndsdelar vad det betyder. (Kanske har dess betydelse utvidgats från någon tidigare snävare definition där det faktiskt betydde vad det låter som, t ex i samband med dödsdömda fångar eller liknande? Jag vet inte, men man kan ju alltid spekulera!)
Om man nu måste mynta ett svenskt ord för precis den här företeelsen istället för att formulera om - och det måste man väl, antar jag, med tanke på hur vanlig den har blivit - då kan man väl försöka hitta på något lite mer logiskt än "dödlinje" i alla fall! Vad sägs t ex om
fristslut? Fast det skulle väl krävas lagstiftning och språkpoliser för att få igenom det, annars kan det aldrig hävda sig. Det är ju tyvärr så mycket enklare för den slöe att bara översätta rakt av från engelskan. Ack ja, man skulle ha varit född som islänning eller nå't...
På tal om
deadline förresten; var det inte Terry Pratchett som sade något i den här stilen:
"Jag älskar deadlines. De ger ifrån sig ett så trivsamt svischande ljud när de flyger förbi."