Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 3:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oseriöshet i Frågespalten
InläggPostat: sön maj 30, 2004 6:34 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 08, 2004 8:52 pm
Inlägg: 56
Ort: Göteborg
Nu börjar jag faktiskt tröttna lite på de personer som skriver frågor i frågespalten. Ungefär hälften av alla frågorna är ju "Hur säger man mitt namn på Quenya".

Läs FAQ:en!!! Där står det klart och tydligt hur man ska göra för att hitta en översättning av sitt namn. Att man inte ens orkar kolla om det finns ett bra sätt att hitta en översättning av sitt namn, innan man skickar in en fråga om det, är lathet!!

Och att sedan klaga på att experterna inte svarar på deras frågor är nästan ännu värre.

När jag började läsa på TA (ungefär i höstas) var frågespalten en bra spalt, där man bara genom att läsa den, kunde lära sig mycket. Det enda man lär sig nu för tiden är t.ex. hur man säger Olof (bara ett exempel)

OK, jag förstår att detta inte är mycket att diskutera om, men jag behövde verkligen skriva av mig lite.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 10:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
folk borde fråga lite mer seriösa frågor, men jag vet inte om jag själv är så seriös!!!!

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 06, 2004 11:01 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
melkor skrev:
folk borde fråga lite mer seriösa frågor, men jag vet inte om jag själv är så seriös!!!!


Nej, det är ju inte precis din stil.

Dessutom så är det förbjudet att ha mer än ett konto här på forumet.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 9:51 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Pontus skrev:
Citera:
Ungefär hälften av alla frågorna är ju "Hur säger man mitt namn på Quenya".


Ta en titt till, jag tycker nog att du överdriver ganska rejält


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 4:05 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Håller med dig Pontus... Jag anser att man nästan borde göra en egen avdelning för bara språken, det börjar bli lite väl mycket. För övrigt tycker jag att det är mycket bra med en frågespalt där man kan få svar på så gott som allt och det är intressant att bara läsa andras frågor och svar.

Men på sista tiden tycker jag att det går ganska segt att få svar, de kanske har lite mycket att göra men förut gick det mycket fortare, hoppas att det ändras snart...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 4:10 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Meriadoc skrev:
Håller med dig Pontus... Jag anser att man nästan borde göra en egen avdelning för bara språken, det börjar bli lite väl mycket. För övrigt tycker jag att det är mycket bra med en frågespalt där man kan få svar på så gott som allt och det är intressant att bara läsa andras frågor och svar.

Men på sista tiden tycker jag att det går ganska segt att få svar, de kanske har lite mycket att göra men förut gick det mycket fortare, hoppas att det ändras snart...


De har troligen inte riktigt lika mycket att göra eftersom jag misstänker att en hel del frågor blev bort redigerade. Desutom är det fortfarande sommar, däremot vet jag att de är flera som svarar på frågor en de som står som experter (iofs inte svårt att se om man läser igenom de senaste svaren)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oseriöshet i Frågespalten
InläggPostat: lör aug 07, 2004 4:25 pm 
Offline
Mandos
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 23, 2003 9:38 pm
Inlägg: 471
Ort: vettet
Pontus skrev:
Nu börjar jag faktiskt tröttna lite på de personer som skriver frågor i frågespalten. Ungefär hälften av alla frågorna är ju "Hur säger man mitt namn på Quenya".

Läs FAQ:en!!! Där står det klart och tydligt hur man ska göra för att hitta en översättning av sitt namn. Att man inte ens orkar kolla om det finns ett bra sätt att hitta en översättning av sitt namn, innan man skickar in en fråga om det, är lathet!!

Och att sedan klaga på att experterna inte svarar på deras frågor är nästan ännu värre.

När jag började läsa på TA (ungefär i höstas) var frågespalten en bra spalt, där man bara genom att läsa den, kunde lära sig mycket. Det enda man lär sig nu för tiden är t.ex. hur man säger Olof (bara ett exempel)

OK, jag förstår att detta inte är mycket att diskutera om, men jag behövde verkligen skriva av mig lite.

Kan hålla med dig. Men om det endast är sådana frågor som kommer in så
är det inte mycket att göra. Vi stryker gärna inte frågespalten bara sådär.

_________________
Erik Blomqvist - Forumadministratör
Forumregler | 64bits


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 5:03 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Ok, Virre. Om jag förstår dig rätt så har de alltså något slags sommaruppehåll, :( . I vilket fall som hällst så har jag inte fått svar på länge.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 10:09 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Ok, jag tar åt mig. :oops: Nu vet jag vad jag ska ägna resten av kvällen och natten åt.

EDIT: Sådär. Nu bör det snart komma upp 10 nya svar.


Senast redigerad av Kata sön aug 08, 2004 6:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 10:16 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Meriadoc skrev:
Ok, Virre. Om jag förstår dig rätt så har de alltså något slags sommaruppehåll, :( . I vilket fall som hällst så har jag inte fått svar på länge.


De är inte så att det är ett specifikt sommarupphåll eller så, det är snarare så att folk inte sitter framför datorn så mycket när det är sommar.

En annan del är det pågår ett kraftigt arbete med andra delar av TA som när de är fördiga kommer underlätta. (vilket påminer mig om att jag måste få tag på en fungerande cvs klient på något sätt).

Tänk också på att de som svarar på frågor gör det på sin fritid, på helt obetald basis (vad jag vet) och många av dem är äldre.


Kata:
Det var inte så jag menade, fast det var nog så alla andra menade, iofs.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 05, 2004 4:07 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Jag tycker att dom borde uppdatera frågespalten oftare. Jag skickade in en fråga för 3-4 månader sen. Dom har inte svarat på den än. Dom har knappat svarat på någon fråga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 05, 2004 4:29 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Nej det har gått länge sen det hände något där sist, vad jag vet. Och nu har ju faktiskt sommaren slutat så nu borde de ju ha komiit igång.

Och jag vet att det var länge sen men ändå. Du skrev att de höll på med kraftiga arbeten på TA, virre. Vad är det som förändras och när blir det klart, om det inte redan är klart.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 05, 2004 8:26 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Men dom borde väl ändå svara någon fråga så länge? Eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 06, 2004 10:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det kommer vara stora förändringr som kommer synas jag vet inte hur mycket Gustav vill ska komma ut i förhand så jag säger inget om VAD det är som kommer hända. När det nu kommer är en större fråga. Det vet nog Virre mer om än jag...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 4:43 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Det blir ett tråkigt facit, med noll frågor och svar under augusti och september, men hellre sent än aldrig. Senast onsdag nästa vecka kommer alla svar publiceras som expertpanelen har skickat till mig, men som jag ännu inte publicerat. Jag är pinsamt medveten om att jag gjort ett dåligt jobb på denna fronten de senaste två månaderna, men är nu tillbaka och ska försöka ställa saker och ting till rätta igen!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010