Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 4:22 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Han var ingetdera. Han var bara väldigt impulsiv samt trodde sig alltid veta bäst.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 5:49 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Det här är väl inget som passar in denna tråden!!! Denna avdelning är för klagomål inte för att diskutera era namn!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 5:54 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Vi diskuterar åtminstone. Du gör ju nästan aldrig något annat än att gnälla och klaga nuförtiden.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:04 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Fëanor skrev:
Vi diskuterar åtminstone. Du gör ju nästan aldrig något annat än att gnälla och klaga nuförtiden.


Men ibland så behövs det verkligen; Mattias har en viktig funktion.

Just här så kan man kanske tänka sig att tonen hos användare m. m. diskuteras, men om ni ska diskutera varandras användarnamn så hamnar det nog lite väl långt ifrån ämnet. :)

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:06 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag gnäller och klagar inte så länge allt sköts bra. Men om en tråd spårar ur är det mitt jobb som moderator att rätta till det. Att jag inte skriver något annat beror delvis på att jag inte hinner.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:20 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Gustav skrev:
Men ibland så behövs det verkligen


Det håller Jag naturligtvis med om. Men Jag tycker han är lite övernitisk.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:30 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Då vill jag gärna veta när och var jag varit det så jag kan förbättra mig. Man blir alltid bättremed erfarenhet och om jag gjort fel står jag naturligtvis för det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
För att fortsätta ältandet så tycker jag Mattias gör ett bra jobb. Att vara moderator kan uppfattas som en gnällig sysselsättning, men syftet med moderering är ju att hålla ordning och säga till när saker och ting går överstyr. It's a dirty job, but someone's gotta do it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 6:54 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mattias skrev:
Då vill jag gärna veta när och var jag varit det så jag kan förbättra mig.


Ungefär i varje urspårad diskussion. Istället för att säga att diskussionen har spårat ur, vilket de flesta diskussioner gör (väg leder vidare till väg), och därefter flytta diskussionen till en ny tråd så känns det mer som om du endast skäller på oss för att vi, mänskliga som vi är, i vår stora kunskapstörst och diskussionslust har förivrat oss. Det är så Jag upplever det. Andra får gärna komma med sina synpunkter.

Sarvi skrev:
Att vara moderator kan uppfattas som en gnällig sysselsättning, men syftet med moderering är ju att hålla ordning och säga till när saker och ting går överstyr. It's a dirty job, but someone's gotta do it.


Är det ok om Jag använder ovanstående stycke i dödsstraffsdiskussionen här på forumet?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor lör nov 20, 2004 6:55 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 7:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Ungefär i varje urspårad diskussion. Istället för att säga att diskussionen har spårat ur, vilket de flesta diskussioner gör (väg leder vidare till väg), och därefter flytta diskussionen till en ny tråd så känns det mer som om du endast skäller på oss för att vi, mänskliga som vi är, i vår stora kunskapstörst och diskussionslust har förivrat oss. Det är så Jag upplever det. Andra får gärna komma med sina synpunkter.

Jag håller nog med om detta. Moderering bör vara en tjänst som tillhandahålls till debatternas och debattörernas fromma. Det är tacknämligt att det finns folk som är villiga att åta sig det ganska otacksamma värvet att vara moderator, men det är viktigt att de som gör det är medvetna om att det främst är ett "serviceyrke" de har åtagit sig, inte ett polisjobb. Något som är väldigt viktigt är att man hänger med något så när i diskussionerna, för annars är det omöjligt att träffa rätt i sina bedömningar om vad som ligger innanför ramarna för det rådande tonläget eller ämnesområdet och vad som inte gör det. Utan att ha några exempel på hand känns det som om Mattias har missat detta emellanåt och klampat in lite okänsligt när det inte har varit påkallat. (Och säkert även tvärtom, låtit bli när en intervention hade varit bra; men det är ju svårt att veta när han har valt att avstå och när han helt enkelt inte har sett tråden i fråga.)

Men jag klandrar inte Mattias. Det är ett nästan omöjligt uppdrag att hålla koll på alla diskussioner i hela forumet, och än mer att följa med dem såpass noggrant att man vet vilken modereringsnivå som passar i varje fall. I synnerhet som han väl också tvingas ta fram en helt egen praxis för hur jobbet skall skötas, då det verkar saknas direktiv uppifrån.

Ett förslag är att utse lite fler moderatorer (om det går att hitta villiga "offer", vill säga) och att dessa delar upp forumets avdelningar mellan sig, så att var och en får ett mindre område att hålla koll på. Sedan är det nog också en god idé om moderatorkåren snackar ihop sig om lite grundläggande riktlinjer för hur arbetet skall skötas. Det låter kanske lite formellt och överseriöst, det här, men min erfarenhet är att man på ett forum av den här storleken måste ta seriöst på modererandet, annars går det överstyr förr eller senare. Det är bara den förvånansvärt goda självdisciplinen och välviljan från deltagarna som gör att det inte har spårat ur redan. (Tolkienläsare kanske är snällare än nätgenomsnittet? :))

Och förresten, det där med att utse moderatorer bara på grundval av att de är med i redaktionen, vare sig de har intresse eller kunskap för att moderera eller inte, det är ingen god idé.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 7:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Fëanor skrev:
Är det ok om Jag använder ovanstående stycke i dödsstraffsdiskussionen här på forumet?


Um, ah, okej, visst... Fattar inte riktigt korrelationen mellan mitt yttrande och dödsstraff (så fördömande var jag väl inte?), men det visar väl sig. :D

För övrigt kanske den senaste vändningen i den här tråden bör styckas av till en egen tråd som koncenterar sig på moderator-tjänsten och principer för denna?

För att fortsätta på den diskussionen så upplever jag nog i mycket samma sak som den Puckelprydde - jag efterlyser en mer konsekvent genomförd moderering. Den moderering som sker är oftast ok, men appliceringen av moderatorkrafterna är lite väl mycket enligt modell spridda skurar. Ta det som konstruktiv kritik! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 1:02 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Fëanor skrev:
Ungefär i varje urspårad diskussion. Istället för att säga att diskussionen har spårat ur, vilket de flesta diskussioner gör (väg leder vidare till väg), och därefter flytta diskussionen till en ny tråd så känns det mer som om du endast skäller på oss för att vi, mänskliga som vi är, i vår stora kunskapstörst och diskussionslust har förivrat oss. Det är så Jag upplever det. Andra får gärna komma med sina synpunkter.


Du får gjärna ge mer exempel för som jag själv minns säger jag till utan att ta i en FÖRSTA gång men som i denna tråden när jag säger till en andra gång brukar jag ta i mer då jag redan sagt till en gång. Men som sagt du får gjärna ge exempel på när jag tagit i för mycket första gången.


Sarvi: Jag tycker vi likaväl kan fortsätta här då denna tråden redan är totalt förstörd med hela tiden nya inlägg som rör olika saker så vi kan ha denna som en "blandat" tråd.


Senast redigerad av Mattias mån nov 29, 2004 12:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 12:06 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Idril skrev:
varför är så många här på TA så känsliga och tror att man ständigt är ute efter att förolämpa dem?


Jag håller med henne fullkomligt. Förstår inte var den här stingsligheten kommer i från. Jag uppskattar den inte!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010