Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 27, 2024 10:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 6:31 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast jag undrar jag om Fëanor vore rätt man för jobbet. Jag har en känsla av att denne konstnärssjäl skulle kunna bli lite övernitisk i vilka han bedömer inte tillför något till forumet...


Förvisso är Jag väldigt hetlevrad och tappar lätt humöret. Men Jag är också en väldigt rättfärdig människa. Regler är nödvändiga och till för att följas (förutsatt att de inte bryter mot självklara mänskliga rättigheter naturligtvis). Jag går t.ex. inte ens mot rött ljus. Och Jag skulle aldrig någonsin slänga ut någon bara för att Jag ogillar personen ifråga eller finner personen i fråga extremt oseriös, av det enkla skälet att det vore orätt att göra så.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 6:49 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Fëanor skrev:
Förvisso är Jag väldigt hetlevrad och tappar lätt humöret. Men Jag är också en väldigt rättfärdig människa. Regler är nödvändiga och till för att följas (förutsatt att de inte bryter mot självklara mänskliga rättigheter naturligtvis). Jag går t.ex. inte ens mot rött ljus. Och Jag skulle aldrig någonsin slänga ut någon bara för att Jag ogillar personen ifråga eller finner personen i fråga extremt oseriös, av det enkla skälet att det vore orätt att göra så.


Detta är väl min enda invändning mot dig som moderator. Du är en person som det tar ett tag att vänja sig vid milt sagt, iallafall för mig. Hade du underlåtit dig att kicka mig vid vår första debatt? (Rörande pipgrästråden) Min oro gäller således främst nya forumdeltagare ovana vid ditt heta temperament.

Edit: Plus ditt grova språkbruk som Matthias påpekade här under.

Om din försäkran är riktig (och du lugnar ned diit språk) finns det däremot inget hinder för att du blir moderator då på plussidan du ofta är här och har lång erfarenhet av forumet. Vad som än sker skadar det inte med en testperiod...

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew mån dec 06, 2004 7:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 6:59 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
En annan sak som talar emot Feanor är att han ofta är väldigt delaktig i de trådar som spårar ur och han kan använda ett väldigt grovt språk mot vissa som han inte gillar.

Ni alla kan hjälpa till geom att skriva i den klisrtade tråden i denna avdelning när ni ser något som spårar ur så fixar en moderator det snabbt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:04 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Naturligtvis, självklart, måste det på ett forum av den här storleken finnas aktiva moderatorer som också har behörighet att slänga ut folk; eller som ett absolut minimikrav åtminstone rutiner så att dessa aktiva moderatorer meddelar de som är mindre aktiva men mer behöriga när det är dags att sparka ut någon.


Vi medelar admin när det är tillräckligt allvarligt...Johan har precis fixat detta nu.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:05 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Mattias skrev:
En annan sak som talar emot Feanor är att han ofta är väldigt delaktig i de trådar som spårar ur och han kan använda ett väldigt grovt språk mot vissa som han inte gillar.

Ni alla kan hjälpa till geom att skriva i den klisrtade tråden i denna avdelning när ni ser något som spårar ur så fixar en moderator det snabbt.


Tittar inte ni igenom forumet när ni loggar in? Då borde det ju inte vara svårt att se vilken tråd som spårat ut... Dessutom som Kamelen skrev. Ni får gärna skapa något slags kontaktnät er emellan eftersom vissa inklusive du tydligen inte kan ta bort deltagaren bara inläggen. Då skapas ju problemet att senare moderatorer som kan ta bort spamare inte uppmärksammas på problemet.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3816
Ort: Göteborg
Fëanor skrev:
Förvisso är Jag väldigt hetlevrad och tappar lätt humöret. Men Jag är också en väldigt rättfärdig människa. Regler är nödvändiga och till för att följas (förutsatt att de inte bryter mot självklara mänskliga rättigheter naturligtvis). Jag går t.ex. inte ens mot rött ljus. Och Jag skulle aldrig någonsin slänga ut någon bara för att Jag ogillar personen ifråga eller finner personen i fråga extremt oseriös, av det enkla skälet att det vore orätt att göra så.

En sympatisk inställning! Men det förutsätter att det finns glasklara regler att följa, och att upprätta sådana rörande vilka inlägg som skall rensas och vilka användare som skall spärras är lättare sagt än gjort. Det brukar snarare landa i att moderatorn får göra en bedömning från fall till fall, baserat på bl a helhetsintrycket av användarens alla inlägg, tonen i övrigt i den aktuella tråden och liknade diffusa variabler.

Sedan är det ju inte bara en fråga om att antingen sparka ut folk eller inte göra något alls. Man kan t ex också vänligt uppmana folk via PM att skärpa till sig, i de fall där man tror att det kan göra någon nytta.

Men visst, den gode herr Fëanor är nog en av de forumiter jag lättast kan tänka mig bli en bra moderator! Det gäller bara att komma ihåg att, som jag skrev i en annan tråd härförleden, detta är ett "serviceyrke" mer än ett polisjobb.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:11 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Om nu förslagen får vandra fritt ser jag gärna Crumui som moderator. Hon/han vad är du Crumui? har missat det... :)
Crumui är inte temperamensfylld, Crumui har inte ett ovårdat språkbruk och Crumui är inte delaktig i utspårade trådar. Dessutom är Crumui delaktig i forumet sedan lång tid och är inne här tillräckligt ofta...

Edit: Tack för påpekandet Feanor.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew mån dec 06, 2004 7:22 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:14 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Mattias skrev:
En annan sak som talar emot Feanor är att han ofta är väldigt delaktig i de trådar som spårar ur och han kan använda ett väldigt grovt språk mot vissa som han inte gillar.


Förvisso sant. Men om Jag vore moderator så skulle Jag kunna flytta den nya diskussionen till en egen tråd innann alltför många har blivit störda av att ursprungstråden urartat, samt så skulle Jag kunna ta bort de inlägg som är olämpliga (inklusive Mina egna naturligtvis).

Denväldige skrev:
Hade du underlåtit dig att kicka mig vid vår första debatt?


Nej, men Jag skulle nog ha varnat dig då dina inlägg inte tillförde något till debatten.

Denväldige skrev:
Plus ditt grova språkbruk som Matthias påpekade här under


Det kan ni glömma. Det är en fråga om moral. Jag anser inte att det är fel att använda svordomar utan ser dem som högst nyttiga ord. Så såvida det inte finns ett uttryckligt förbud mot dylika ord på forumet så kommer Jag inte att förändra Mitt språkbruk. Om folk har problem med det så får de säga det till Mig, samt även säga varför.

Den stegrande kamelen skrev:
Det brukar snarare landa i att moderatorn får göra en bedömning från fall till fall, baserat på bl a helhetsintrycket av användarens alla inlägg, tonen i övrigt i den aktuella tråden och liknade diffusa variabler.


Mycket bra formulerat. Sedan så bör man också ha minst en annan moderators samtycke innan man gör något, så länge det inte är uppenbara fall som Folkpartist och hans/hennes likar.


Den stegrande kamelen skrev:
Men visst, den gode herr Fëanor är nog en av de forumiter jag lättast kan tänka mig bli en bra moderator!


Tack för ditt stöd. Jag är mycket rörd.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:17 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Denväldige skrev:
Om nu förslagen får vandra fritt ser jag gärna Crumie som moderator. Hon/han vad är du Crumie? har missat det...
Crumie är inte temperamensfylld, Crumie har inte ett ovårdat språkbruk och Crumie är inte delaktig i utspårade trådar. Dessutom är Crumie delaktig i forumet sedan lång tid och är inne här tillräckligt ofta...


Jag måste säga att Jag ser det som att du kommit med ovanstående förslag enbart för att djävlas med Mig och undanhålla Mig moderatorsplatsen då du inte gillar Mig, och då du av någon anledning har problem med Mitt språkbruk och Min rättframma stil. Jag menar, du har ju inte ens brytt dig om att stava din kandidats namn rätt.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:19 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Denväldige skrev:
Om nu förslagen får vandra fritt ser jag gärna Crumie som moderator. Hon/han vad är du Crumie? har missat det... :)
Crumie är inte temperamensfylld, Crumie har inte ett ovårdat språkbruk och Crumie är inte delaktig i utspårade trådar. Dessutom är Crumie delaktig i forumet sedan lång tid och är inne här tillräckligt ofta...


HON stavas Crumui. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:22 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Denväldige skrev:
Om nu förslagen får vandra fritt ser jag gärna Crumie som moderator. Hon/han vad är du Crumie? har missat det... :)
Crumie är inte temperamensfylld, Crumie har inte ett ovårdat språkbruk och Crumie är inte delaktig i utspårade trådar. Dessutom är Crumie delaktig i forumet sedan lång tid och är inne här tillräckligt ofta...

Jag är smickrad, men moderatorsjobbet är nog ingenting för mig.
Ovan: Tack Meriadoc, hade precis tänkt skriva det själv.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:27 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Fëanor skrev:
Jag måste säga att Jag ser det som att du kommit med ovanstående förslag enbart för att djävlas med Mig och undanhålla Mig moderatorsplatsen då du inte gillar Mig, och då du av någon anledning har problem med Mitt språkbruk och Min rättframma stil. Jag menar, du har ju inte ens brytt dig om att stava din kandidats namn rätt.


Jag ogillar verkligen inte dig, har inget som helst intresse av att "ogilla" någon härinne. Jag påpekade i ett tidigare inlägg att jag inte intresserar mig för vem som blir ny moderator härinne så länge denne person sköter sig. Däremot tror jag att Crumui har större chans att klara av jobbet.

Inlägget angående ditt språkbruk rörde helt enkelt att jag inte vill ha ett forum där moderatorerna främjar användandet av ord som idiot, jävla fascist och så vidare.

Edit: Crumui nu har jag koll. :wink:

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:34 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Denväldige skrev:
ord som idiot, jävla fascist och så vidare


Om folk skriver idiotiska eller fascistiska saker så skall Jag väl ha rätt att säga det?

Edit:

Denväldige skrev:
Däremot tror jag att Crumui har större chans att klara av jobbet.


Isåfall så kan de ju utse oss båda. Då blir alla nöjda. Utom möjligtvis Crumui.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor mån dec 06, 2004 7:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:35 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Fëanor skrev:
Jag måste säga att Jag ser det som att du kommit med ovanstående förslag enbart för att djävlas med Mig och undanhålla Mig moderatorsplatsen då du inte gillar Mig, och då du av någon anledning har problem med Mitt språkbruk och Min rättframma stil. Jag menar, du har ju inte ens brytt dig om att stava din kandidats namn rätt.


Eller så kan det ju vara för att han tycker det han skrev. Tycker att det är ganska självklart att det ska komma fram flera kandidater, och eftersom du förde fram dig själv så borde Denväldige, och alla andra rimligtvis kunna föra fram den han/hon tycker passar. Med detta har jag inte sagt att jag hellre ser någon framför någon annan på den posten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 7:37 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Inte för att jag har något emot det men varför just Crumui? Dina förklaringar var väldigt vaga Denväldige, det stämmer in på säkert 40 personer på det här forumet. Dessutom har hon ju också förklarat sitt ointresse...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 160 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010