Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Angående moderatorerna
InläggPostat: tor nov 10, 2005 12:27 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Jag har under en längre tid stört mig över hur inkompetenta moderatorerna på det här forumet är men inte sagt nått, eftersom jag inte skriver särskillt mycket själv(även om jag är inne och läser flera gånger per dag) men nu kan jag inte hålla tyst längre. Jag har följt utvecklingen i "våld"tråden senaste dagarna och konstaterat att den gått helt offtopic. Jag har låtit moderatorerna fått en chans att klippa ovidkommande inlägg i ett antal dagar men ingenting har hänt. Istället är det moderatorerna själva som fortsatt på offtopic-linjen! Börjar bli riktigt trött på dubbelmoralen. Ni verkar skita fullständigt i att moderera topic ni själv förstör men när vi andra kommer offtopic eller börja snacka massa skit ska det genast klippas och rensas.


I tråden om "Grupper" ( http://www.tolkiensarda.se/forum/viewto ... c&start=45 ) skrev jag vad jag ansåg vara ett konstruktivt inlägg:

Citera:
Jag tycker grupperna i dess nuvarande form är idiotiska eftersom ämnena i dem inte är anpassade efter att bara en viss åldersgrupp skulle få skriva i dem.

Varför skulle inte de äldre också kunna få svara i ämnen som:
Flashfilmer m.m
Republik/Monraki
Vad kan man göra i Stockholm?
Glad Påsk 2005 :)
Club Goa
Kroppsvård
Sommarplaner
Skolan

osv osv osv.... Går att hitta ett stort antal trådar i gruppen för de äldre också, som inte har någon som helst mening av att vara bara för dem.

Folk klagar på aktiviteten, varför då stänga bort halva forumet från många av diskussionsämnena? Jag tycker grupperna kan få vara kvar, men moderatorerna bör sålla ut endast de fåtal trådar som hör hemma där och lägga resten under andra kategorier där alla kan svara. Tyvärr hittar jag inte många ämnen som för tillfället skulle platsa i någon av kategorierna. Varför tillexempel stänga bort de äldre från "skoltråden" när vi alla, ung som gammal gått i skolan. Det finns säkert ett antal lärare bland de äldre som kan se diskussionerna från ett helt annat perspektiv och komma med andra vinklingar från de oftast enkelspåriga tankesätt som de flesta unga ändå har till skolan. Är det rätt att stänga ute dem från det ämnet? jag tycker inte det.


jag förväntade att få några konstruktiva svar tillbaks, eller iaf några åsikter om mina tankar, främst från er moderatorer som styr över forumet. Det enda svar jag på något sätt kan koppla till mitt inlägg var:

Älva skrev:
I gammelklubben så går allting i ett annat tempo och det är skönt att se gamla kära trådar ligga kvar i stället för att försvinna i det blå. (arkiveras på många sidor)

Det kan hända att det kanske är fler som vill diskutera samma saker men man kan ju faktiskt skapa en ny tråd i övrigt. I gammelklubben kan man faktiskt gå in och kolla vad man skrev för ett par månader sen utan att gå igenom ett lass med inlägg före.



Inte vidare konstruktivt i min mening, eller på något sätt bemötande av vad jag ansåg. Snarare ett väldigt ogenomtänkt inlägg. Jag förstår faktiskt inte vad som är så bra med gamla trådar som ingen längre vill diskutera någonting i. Och att starta 2 parallella trådar om samma ämne där alla får svara i ena topicen men bara vissa i den andra får du ursäkta mig men det låter bara jävligt dumt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 12:42 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jag delade min åsikt med Älva och ansåg inte att ytterligare klarhet behövdes. Det blir ofta så när man håller med om synpunkten i sak. Du har ju dock en självklar poäng. Också gällande oss moderatorer har vi brister, det bästa är ju ändå om du kommenterar direkt när du märker något istället för att låta det fortgå.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 1:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag anser att det här forumet inte är så stort att det krävs stenhård moderering för att det ska kunna hållas funktionellt. Personligen har jag en positiv inställning till moderatorna och deras nuvarande arbete. Ingen på det här forumet är mer än människa!

(Observera dock att jag endast uttrycker min åsikt och inte har för avsikt att säga emot någon annan.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 1:54 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Så vad är då vitsen med klubbarna om alla får svara i dom? Bild

Som jag skrev innan så kan man om man är superintresserad av ämnet skapa en ny tråd i övrigt. Angående huruvida det är tråkigt med gamla trådar som ingen skriver i så beror det nog mer på att det inte är så många av oss gamlingar inne på det här forumet längre än att det skulle vara något bristande intresse för de ämnen som dryftas där.

Sen har jag förklarat att jag inte kan vara inne så mycket längre efter att jag omgrupperat mig på jobbet. Får se om det kan bli andra tag efter nyår. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 2:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Beledhel skrev:
Ingen på det här forumet är mer än människa!

Jag förstår inte. Betyder detta att alla människor är likadana? Eller menar du att jobbet som forummoderator är så krävande att ingen - på grund av mänskliga (fysiska) brister - kan klara av det? Varför används det när minsta lilla kritik ritkas mot moderatorerna (som nu), istället för att erkänna att de gjort fel och ska sträva efter att bli bättre i fortsättningen?

Faktum är att med det system detta forum använder (phpBB) är det ett väldigt enkelt jobb att vara moderator. Speciellt på ett så litet forum som detta.

Älva skrev:
Så vad är då vitsen med klubbarna om alla får svara i dom? Bild

Precis det jag undrar. Det är ingen vits med dem helt enkelt...

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 2:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:20 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 4:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Nerloth skrev:
Varför används det när minsta lilla kritik ritkas mot moderatorerna (som nu), istället för att erkänna att de gjort fel och ska sträva efter att bli bättre i fortsättningen?

Jag har inget att erkänna. Jag säger precis vad jag tycker.

Swiss skrev:
Moderatorena är inga gudar, så hela ens världsbild behöver inte rasa samman för att de inte är perfekta

Vilket var vad jag menade, Nerloth.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 5:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Så man måste vara en gud för att kunna moderera ett forum? Skärp er. :evil:

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 7:17 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:24 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 12:50 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Jag har inte varit inne i berörda tråden och ska därför inte uttala mig om den, men jag kan utala mig om de grupper som finns. Att gamla tookars klubb grundades var för att de "gamla" ville kunna diskutera sig emellan i sitt eget tempo. I övriga forumet har en tråd en tendens att få väldigt många svar snabbt vilket det inte gör i gamla tookars klubb.

Swiss skrev:
Vad var förresten från början meningen med redaktionen och vad har de för ansvar nu?


Redaktionen är de som driver http://www.tolkiensarda.se, är inte det ganska självklart?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 8:20 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag sade från redan från början att jag hade en tendens att glida från ämnena men folk ville ha mig som moderator ändå. Bild

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 5:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons jul 06, 2005 7:17 pm
Inlägg: 983


Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:23 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 8:38 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Swiss skrev:
De driver inte sidan något vidare märkbart får jag då säga.


Vi gör så gott vi kan. Tänk på att alla gör det idelt och får inget betalt för det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 12, 2005 3:10 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Som moderator anser jag att man ska vara en förebild för forumet och visa vart nivån ska läggas. Om moderatorerna själva går offtopic i ämnena kan de inte förvänta sig att alla andra ska hålla en hög nivå. Och folk påstår att alla gör fel ibland och ingen är perfekt. Absolut, men jag är inne på ett flertal forum och måste säga att modereringen här inne är bland de sämsta jag sett, ingen är perfekt men alla är inte heller lämpade att vara moderatorer. Den/de som skriver flest inlägg behöver inte vara passande som moderator, snarare tvärtom. Dessutom bör en moderator kunna ta kritik och inte bara slå ifrån sig. Jag skriver inte dessa inlägg för att vara taskig utan för att få till en förbättring. Fortfarande har jag inte fått det konstruktiva bemötande jag vill, utan bara massa bortförklaringar och allmänt urskuldrande. Väntar fortfarande på ett KONSTRUKTIVT bemötande angående grupperna. Om ni inte kan komma med det bör ni ta bort dem...

Jag såg inte förrens nu tråden "Revidering av moderatorgrupperna" och därför inte kunnat kommentera det hela. Som jag förstår det fick alla som ansökte bli moderator. Detta tycker jag är helt fel väg att gå. Istället tycker jag att ni på TA ska välja moderatorer efter vilka ni själv vill ha, som bevisat sig värdig posten genom sin höga nivå på inläggen och som är värdig att representera det som iaf var en av världens ledande Tolkiensidor på internet. Tror de flesta skulle tacka ja om de blev tillfrågade. Att fråga om att få bli moderator däremot. Bevisligen inte många som gör det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 12:16 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
GwaihiR skrev:
Jag såg inte förrens nu tråden "Revidering av moderatorgrupperna" och därför inte kunnat kommentera det hela. Som jag förstår det fick alla som ansökte bli moderator. Detta tycker jag är helt fel väg att gå. Istället tycker jag att ni på TA ska välja moderatorer efter vilka ni själv vill ha, som bevisat sig värdig posten genom sin höga nivå på inläggen och som är värdig att representera det som iaf var en av världens ledande Tolkiensidor på internet. Tror de flesta skulle tacka ja om de blev tillfrågade. Att fråga om att få bli moderator däremot. Bevisligen inte många som gör det.


Nej, alla som ansökte om att få bli moderatorer antogs inte. Urvalet baserades dels på personer som anmälde sig och dels på personer som föreslogs. Antagandet baserades huvudsakligen på vilka forumanvändarna ansåg vara bäst lämpade.

Jag ser själv inget modereringsproblem här på forumet, men det kan dels tänkas bero på att jag inte hänger här (utan mest läser det som är riktigt intressant eller berör mig) och dels på att min erfarenhet av Internet-forum är ytterst begränsad.

Vem som helst är fri att föreslå moderatorer. Om denna sedan har forumanvändarna med sig och om de föreslagna ställer sig villiga bör det inte vara något problem att ta in de sistnämnda som moderatorer.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010