Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 4:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Avatarer...
InläggPostat: sön aug 31, 2003 1:44 pm 
Dvärg

Jag måste nog säga att jag tycker att er avataruppsättning är i minsta laget... kommer ni möjligen att fixa detta inom en snar framtid? Det vore ju bra om det fanns en bild av varje ras (och gärna en manlig och en kvinnlig variant när sånt är möjligt...)

I övrigt måste jag säga att jag fattat tycke för detta forum... varför har ni ingen folder för lovprisande och positiva påhopp??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 1:54 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hej Gran, och välkommen hit!!!

Roligt att du fattat tycke för vårt forum. Du har väl kollat in hela sajten på http://tolkiensarda.se?

Avatarhanteringen håller vi på med. Vi ska skapa ett eget bibliotek med avatarer. Just nu stängde jag på hanteringen av externa avatarer, mer eller mindra av misstag...

Men den får ligga uppe så länga i alla fall.

Så mitt svar blir (som vanligt): Vi jobbar på det! Snart är jag ikapp alla mina andra arbetsuppgifter här, och då kommer jag att ta tag i avatarfrågan på allvar.

Jag kan medela att Micke Svanholm kommer att sätta sig ner och redesigna hela funktionaliteten i forumet så snart han är klar med vår frågedatabas.

Mycket nytt kommer att komma då.

Så vänta och se :-)

Om du vill "lovprisa" oss, så går det bra i Om Tolkiens Arda

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 2:16 pm 
Dvärg

Ytterligare gnäll om avatarerna...

Borde ni inte lägga in någon form av "omskalare" som ser till att avatarbilden inte överstiger 80X80... annars blir det mycket svårt att ta bilder från externa sidor, då dessa mått är i minsta laget?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 2:19 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jo egentligen...

men som jag skrev innan, tanken är inte att man ska kunna använda sig av extrena avatarer alls närdet blir klart, så det har ingen prioritet alls. Blir det för störigt med stora avatarer så stänger jag helt sonika av den funktionen i avvaktan på vårt eget avatarblibliotek.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 26, 2003 9:49 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Är det meningen att det ska finnas ett avatarbibliotek nu? får inte upp något på min dator..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 26, 2003 9:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så på sådana här fora att om man bara anger storleksbegränsning på avatarerna i grundinställningarna så efterlevs det automatiskt. Inte så att den skalar om, vilket jag tycker vore överkurs, utan så att det helt enkelt inte funkar med avatarer större än maxvärdet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2003 9:59 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Helt riktigt, visst anger man maxstorleken för avatarer i en inställning. Den är för närvarande satt till 80x80 pixlar.

Nedskalningen av avatarer till max 80x80 pixlar är dock på intet sätt någon överkurs -- snarare något bra och genomtänkt (Tack phpBB!)! Hur skulle det se ut om folk hade en avatar på 800x800 pixlar? Ganska snart skulle skulle detta forum förvandlas till ett märkligt galleri där samma 'tavla' förekom både en, två och sjuttioelva gånger. Betrakta nedskalningen som en felhanterare som hjälper oss att få avatarererna i rätt format, och koncentrera oss på diskussionen snarare än häftig grafik!

En god regel är att alltid skapa sina bilder i den storlek de skall visas på webben -- oavsett om det är avatarer eller bilderna på mormor man vill visa. Varför? Det är en längre diskussion än jag tyar med att svara på här och just nu, men gärna svarar på om någon frågar.

/Micke - Vän av Photoshop

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2003 7:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nu förstår jag inte alls vad du menar! Min poäng med förra inlägget var ju att jag trodde att det inte skulle funka med för stora avatarer. (Jag har inte provat, men jag har för mig att det brukar funka så i phpBB-fora.) Dvs om man försöker länka till en bild som är större än max så visas den helt enkelt inte alls. Nedskalning däremot, som jag tolkar ordet, innebär att för stora avatarer automatiskt skalas om till maxstorleken när de visas. Dvs mer konkret att det anges en storlek i IMG-taggen i HTML-koden. Det var detta jag kallade överkurs - fast "dålig kodning" är kanske ett bättre ord.

Problemet om man gör så är ju att hela den ursprungliga stora bilden måste laddas, trots att den inte skulle ha tagit alls mycket plats om den hade varit förminskad "på riktigt". En forumsida med, säg, något tiotal olika användare med var sin jätteavatar skulle då ta ett halvår att ladda hem med modem, trots att bilderna inte skulle se alls stora ut när de väl dykt upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2003 9:04 am 
Vala
Användarvisningsbild

Apropå phpbb: Vad hände med TolkiensArda symbolen, som förr var uppe i vänsterhörnet?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2003 12:47 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Den överlevde inte uppgraderingen till den nya versionen...

Just nu ligger just forumutvecklingen lite lågt, dessvärre...

Om det finns någon som känner sig duktig på denna typ av forum, får hon/han gärna höra av sig, vi andra har en tendens att drunkna i annat arbete just nu!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2003 12:50 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Vi menar nog samma sak 'kamelen'.

Hur som helst, och jag citerar min kollega: "Man ska göra rätt!" (Så blir det inte fel)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 11:55 pm 
Dvärg

Åhh! Det funkade inte denna gången häller!
Hur skall man göra för att lägga till en bild? Det finns ju ingen Blädder funktion så jag har försökt att skriva in shiten men det kommer bara upp såna hemska röda kryss....

Snälla hjälp mig, röda kryss är så deprimerande :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 1:34 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Steg 1: Bilden MÅSTE finnas på Intternet, du kan inte ha den på din egen dator (jo, det kan du, men du kan inte använda den här då)

Om du tar en bild på nätet, högerklickar på den och väljer öppna i nytt fönster, kommer adressen till bilden att visas i länkfönstret till din browser (typ Internet Explorer) Kopiera det och klistra in den i avatarrutan i din profil så fungerar det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 6:02 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Eller så högerklickar du på den bild du vill ha och och väljer egenskaper. Då kommer en adress upp som du kan kopiera!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 9:51 pm 
Dvärg

Wohooo!!

Röda kryss good baj!

Tack! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]