Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: ons feb 23, 2011 9:02 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Det är inte utan att man undrar lite var du drar din gräns Kamelen? Det är enligt dig, inte ok för Lampros att posta sina inlägg som gör reklam för den egna hemsidan, men det är ok att enbart använda TA för att lägga ut sina varor till försäljning. Som jag ser det är inget av det önskvärt på ett Tolkienforum, ifall de som postar enbart gör det i dessa trådar. Men Lampros har ju faktiskt postat i andra trådar också, vilket Stora_Norrland inte hade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: ons feb 23, 2011 9:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Det är inte utan att man undrar lite var du drar din gräns Kamelen? Det är enligt dig, inte ok för Lampros att posta sina inlägg som gör reklam för den egna hemsidan, men det är ok att enbart använda TA för att lägga ut sina varor till försäljning. Som jag ser det är inget av det önskvärt på ett Tolkienforum, ifall de som postar enbart gör det i dessa trådar. Men Lampros har ju faktiskt postat i andra trådar också, vilket Stora_Norrland inte hade.

Vi har en egen forumavdelning som uttryckligen är till för Köp-Byt-Sälj. Det tror fan att man får köpa-byta-sälja där. Hade vi haft en egen avdelning som uttryckligen var dedikerad åt "spamma om din privata blogg här" så hade lampros gärna fått hållas där. Men det har vi inte.

Om vi sedan borde ta bort säljavdelningen, alternativt stipulera villkor att man måste vara aktiv på forumet för att få använda den, är en annan diskussion. (Som vi lämpligen för i någon annan tråd om vi nu skulle vilja diskutera det.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: ons feb 23, 2011 10:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Men samtidigt finns det ingen regel som säger att man inte får starta en tråd för egen reklam heller, så Lampros har inte gjort något fel (han gör det ju i avdelningen "Övrigt"). Jag ser en stor skillnad på användare som gör reklam/säljer saker samtidigt som de gör inlägg i andra trådar, jämfört med att bara försöka sälja sina varor alt. göra reklam. Men en regeldiskussion kring det här vore bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: ons feb 23, 2011 11:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
(Jag bröt som synes ut den här diskussionen till en egen tråd i mer lämpad avdelning.)

Eldalie skrev:
Men samtidigt finns det ingen regel som säger att man inte får starta en tråd för egen reklam heller, så Lampros har inte gjort något fel (han gör det ju i avdelningen "Övrigt"). Jag ser en stor skillnad på användare som gör reklam/säljer saker samtidigt som de gör inlägg i andra trådar, jämfört med att bara försöka sälja sina varor alt. göra reklam. Men en regeldiskussion kring det här vore bra.

Det behöver inte finnas explicita paragrafer för allting. Det görs ju tydligt i reglerna att moderatorernas omdöme är det som ytterst gäller. Det finns också en allmän regel mot spam, även om det självklart blir en definitionsfråga. I det här fallet har Lampros dessutom fått en tillsägelse tidigare, och höll den gången med om att han hade gjort för mycket reklam, så det känns rätt trist att behöva säga samma sak en gång till. Sedan är det väl si och så med hans aktivitet också, han har inte sagt något utöver sin självreklam på ett år nu.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: tor feb 24, 2011 7:09 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Det behöver inte finnas explicita paragrafer för allting. Det görs ju tydligt i reglerna att moderatorernas omdöme är det som ytterst gäller. Det finns också en allmän regel mot spam, även om det självklart blir en definitionsfråga. I det här fallet har Lampros dessutom fått en tillsägelse tidigare, och höll den gången med om att han hade gjort för mycket reklam, så det känns rätt trist att behöva säga samma sak en gång till. Sedan är det väl si och så med hans aktivitet också, han har inte sagt något utöver sin självreklam på ett år nu.
Jag håller med om att det inte behöver finnas regler för allting, men anser att regler är bundna att skapas allt eftersom i den här typen av fora. En regel mot att användare enbart använder sig av forumet i egenintresse tycker jag vore bra.

En medlem som under loppet av ett år lagt in två meddelanden i en enda tråd, och båda i syfte att få sina böcker sålda (i den senaste försäljningslistan fanns ingenting tolkienrelaterat, och i den föregående fanns två titlar bland över 100 st), tycker jag har ännu mindre i forumet att göra, än en medlem som inte postat i forumet alls under ca ett år, efter Kamelens tillsägelse, men som tidigare varit aktiv i flera trådar varav några direkt tillförde diskussionerna om Tolkiens universum någonting, skapar en egen tråd för att lansera sina egna skrifter (där några har tolkienanknytning).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: tor feb 24, 2011 11:06 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
En medlem som under loppet av ett år lagt in två meddelanden i en enda tråd, och båda i syfte att få sina böcker sålda (i den senaste försäljningslistan fanns ingenting tolkienrelaterat, och i den föregående fanns två titlar bland över 100 st), tycker jag har ännu mindre i forumet att göra, än en medlem som inte postat i forumet alls under ca ett år, efter Kamelens tillsägelse, men som tidigare varit aktiv i flera trådar varav några direkt tillförde diskussionerna om Tolkiens universum någonting, skapar en egen tråd för att lansera sina egna skrifter (där några har tolkienanknytning).

Jo, men återigen, vi har uttryckligen en köp-byt-sälj-avdelning. Jag har inte varit inblandad i tillkomsten av den, men att den finns antyder att det anses finnas ett egenvärde med en sådan avdelning. Att posta i den är därmed i sig själv att tillföra något till forumet.

För min del anser jag att det finns två vägar att gå med Köp-byt-sälj. Antingen tar vi bort avdelningen, eller också är den öppen för alla som vill handla med begagnade fantasyrelaterade prylar, oavsett deras övriga aktivitet i forumet. Att ha en sådan avdelning men bara för "forumstammisar" ser jag ingen som helst poäng med.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: tor feb 24, 2011 1:47 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
För min del anser jag att det finns två vägar att gå med Köp-byt-sälj. Antingen tar vi bort avdelningen, eller också är den öppen för alla som vill handla med begagnade fantasyrelaterade prylar, oavsett deras övriga aktivitet i forumet. Att ha en sådan avdelning men bara för "forumstammisar" ser jag ingen som helst poäng med.
Då är vi av delade meningar, men som sagt ser jag hellre att båda former försvinner från forumet. Varför en redan startad tråd skulle vara avgörande för att en viss form av egenintresse (sälja/göra reklam) skulle vara mer ok än en nyöppnad förstår jag inte. För min del kvittar det annars om den här sortens sidor finns kvar, jag behöver ju inte läsa dem, men för konsekvensens skull tycker jag att regler behövs. Om någon enbart vill sälja saker på nätet finns det många säljsidor avsedda för detta. Varför ett tolkienforum skulle tillhandahålla den möjligheten kan jag inte förstå. Om en medlem däremot frågar efter en (helst tolkienrelaterad) sak och någon annan råkar ha den och kan tänka sig att sälja den, tycker jag det är helt ok att de gör upp om en affär.

Att sedan säga att Lampros inte tillfört något med postandet om de egna texterna stämmer inte om man läser de svar han fått. Hans reklam för fantastikrelaterade texter kan jag tycka har ett högre värde för TA än Stora_Norrlands försäljning av diverse böcker (av vilka flera inte var fantastikrelaterade). Vad sidor här tillför går inte att värdera, då de tillför olika saker för olika medlemmar. Men som sagt, man bör enligt mig, bidra med något mer än enbart sin försäljning/reklam, vilket jag tycker Lampros gjort.

Slutligen: under Köp-Byt-Sälj står det "Har du en Tolkiensak som du vill bli av med? Eller vill du köpa någon raritet? Då är detta forumet för dig!". Stora_Norrland hade inte en enda tolkienrelaterad bok med i sin andra lista, och endast två i sin första. Därmed följde hennes inlägg inte reglerna för köp, byt och sälj-tråden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lampros och hans hemsida
InläggPostat: tor feb 24, 2011 5:00 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Sunt att diskutera det hela. Håller med er båda ur olika synvinklar;

1) "Annat" > "Övrigt 'Ordet är fritt'" antyder att vad som helst får tas upp. Hade jag haft en novell jag ville få lite respons på hade jag antagligen inte dragit mig för att efterfråga läsare via den tråden. Om det hade varit fel av mig, då bör något förtydligas. Å andra sidan bör vi inte, och upplever jag inte heller avsikten är att, hämma spontana medlemmars infall och kreativitet med och via forumet.
Världen är stor och mer än Tolkien vill man kanske ibland diskutera (återkommer till det under 2) med sina Tolkien-vänner.

2) lampros spammade de facto i den mån att han faktiskt bara fick 3st svar utöver kamelens, varav båda innan lampros anmälde sin "avgång" gällde att det var intressant och att de skulle kolla på det. Det var en monolog (vilket ett forum inte är tänkt som) och herrn ifråga eftersökte aldrig responsen, han bara slängde upp nytt material.
Gensvar som referats från andra källor är kanske trevligt men i bedömningen om lampros agerade tvivelaktigt bör det vara ovidkommande för oss på forumet. 13 av 18 poster (avläst kl16:26 idag) var hans egna.

Att föra en monolog kanske inte är ett regelbrott kanske, men moderatorernas ord bör respekteras.

Det faktum att han, då han blir ombedd att inte använda forumet enbart för att göra reklam för sig själv, på ett förnärmat vis väljer att inte längre använda forumet visar hur mycket han värderar det för dess verkliga avsikt: Tolkien.

3) Stora_Norrland begick i min mening samma moralisk klavertramp som lampros. Genom sin, första, annonsering (så som jag förstått det) höll Stora_Norrland reglerna och övrigt material som såldes samtidigt som de 2st Tolkien-relaterade bör betraktas som kuriosa eller bonus för intresserade - på samma sätt som lampros länkar tillfört information om annat än JJRs värld.

Problemet uppstår när det blir uppenbart att forumets andemening inte längre efterlevs (som med Stora_Norrlands senare annonsering). Det första kan liknas vid att lämna en länk till ex. en bokbutik som säljer SoR-material och mycket annat medan senare inlägget förvandlar det till att Ica plötsligt gör reklam för att de säljer ut Da Vinci-koden på rea. javisst, vild fiction där coskå, men felplacerat i sammanhanget.

4) För sina misstag ovan fick båda med rätta tillrättavisning, om än båda borde fått det av moderatorer.


Mina reflektioner i ämnet. /Pierre

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010