Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 557 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dikthörna
InläggPostat: ons jul 22, 2020 12:09 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ledsen, Ponnyn, men det där får jag inte ihop. Du kan väl t ex inte gärna ha betoning på både "att", "smed" och "je" på femte raden? Jag skulle hellre vilja läsa den så här: "så att smed-je-tak-et flög sin kos. Men hur som helst verkar det vara fyra betoningar på udda rader och tre på jämna, och alltid betoning på sista stavelsen? I så fall har jag fattat ungefär rätt. Sedan är frågan som vanligt hur många obetonade man kan kosta på sig före och mellan de betonade utan att tappa bort rytmen.

Din redigering av mitt förslag tycker jag inte funkar riktigt. "Det var just det han var" är (oavsett rytm) inget fungerande svar på kommentaren "det var som fan". Möjligen "det var just det det var", men det känns som om man tappar lite av udden i skämtet då.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dikthörna
InläggPostat: ons jul 22, 2020 4:02 am 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jun 02, 2020 3:38 pm
Inlägg: 19
Rytmen är inte den bästa, och om jag har satt ut betoningen på fel ställen lär det ju knappast hjälpa.

Att de två raderna inte passar märkte jag inte igår. Jag var nog lite trött. Men borde man inte kunna byta plats på 'det' och 'han' för att få ihop det? Det var säkert där det blev fel.

"Det var som fan" sa sme'n och fick svar:
"Det var just han det var."

_________________
Five is right out.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 557 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010