|
aha. idiot lärrare (som var vad jag *skrek* när jag hörde talas om den här tråden)
Vad är en stor författare?
är det kvalité, läsarantal, eller berömdhet.
om vi antar läsarantal går i sort sett alla svenskar bort.
(faktum är att du borde ta en genomgång av vilka förfatare som kurskriterierna anger)
Strindberg kanske...
Moa Martinsson, absolut inte.
och om hon ska vara med så ska absolut Harry Martinsson vara med. (och på tema framtid så 'Aniara')
De andra... hrmm kommer inte ihåg vilka det var...
Lagerlöf hör faktiskt ditt, den enda svenska nobelpristagare som varit värd priset.
angående Strindberg tror jag att folk uppfatar honom som tråkig, p.ga. de strindberg verk man läser i skolan. Men han har en delad produktion, en del bra, en del värdelöst (det är skillnad på "det nya riket", "röda rumet" och "giftas"... minst sagt) och som Svarte Orm säger i julnumret med tidsresan när han slår tilll Shakespear "This is for every schoolkid the next 300 years".
desutom om Strindberg räknas ditt *måste* Ibsen med i uppräknigen också.
Kafka och "intlektuella". Jag hatar det där, med "intlektuella" som springer omkring och säger att Kafa inte hade så kul (mest för att jag hade folk i min högstadieklass som var högerextrema och hade sådana tröjor). Desutom så tyckte jag Kafkas böcker vara positiva när jag läste dem. (iofs så är dom inte det, jag var bara mer nedstämd)
Det är svårt, egentligen ingen ordning på den här listan:
(det här blir lite intlektuell lista *suck*)
1. Tolkien -
faktiskt både kvalite och mängd läsare.
2. Kafka -
Trots vad som sagts, anledningen att man läser om honom är att hans inverkan på världsliteraturen är gigantisk
3. Joyce -
4. Céline -
Aha bara läs några rader av honom.
---------------------------
här har vi de som jag inte riktigt är säker på
Strindberg, Wilde, Kerouac, HP Lovecraft, I.B Singer, Ibsen, Bourgughs (stavning händer andra) , Shakespear, Selma Lagerlöf, Beckett, Sarte, Camus, Zola, Orwell. mfl.
Insåg just att jag bara har räknat upp en kvinna, jag hopas det beror på dåligt minne nu. Ananrs skäms jag.
Nu räknar jag inte med poeter här, då skulle det vara mer kvinnor. (eller åtminstone inte sådana som inte är i huvudsak poeter)
_________________ "seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee
|