Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 10:25 am 
Maia
Användarvisningsbild

JOdu; det vet jag redan. Jag har redan diskuterat om det låååååångt innan att han skrev de senaste filmerna. Och redan då när jag kom till insikt om det, typ när II kom ut, förbannade jag honom för att de senaste filmerna inte följer sina efterföljande föregångare. Jag menar; klonkriget borde verkligen ha kommit igång i II och jediutrotningen i trean. Och Anis flygarskicklighet borde verkligen visats på något myyyyyyyyycket bättre sätt än att låta ett barn spränga ett helt skepp, vars konstruktion inte ens låter ett plan brinna upp innan skeppet flyger i luften. Ani borde också vara mer som Luke men förlora mot Kejsaren, istället för att en konstig historia om hans problem kom upp. Jag är verkligen irriterad över det. Typ...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 6:36 pm 
Dvärg

Åh nej! Sebastian Shaw (orginal Anakin Skywalker i RotJ) kommer att vända sig i graven för det här! Föressten är de nya filmerna hur dåliga som helst, anser jag. Jag tycker det är för mycket datagjort och inte som i de gamla filmerna, då alla som spelade aliens och stormtroopers hade dräkter på sig. Och så är det för många töntiga karaktärer med i de nya filmerna. Och varför måste just R2-D2 vara med, varför kunde dom inte tagit med en annan mekanik-droid istället, känns lite fel när alla som var med i de gamla måste va med i de nya....

Föressten, har någon sett "The Star Wars Holiday Special" från 1978? Den är inte någon officiel Star Wars film och inte regisserad av George Lucas, men huvudpersonerna från Star Wars (Mark Hamil, Harrison Ford, m.m) är med och spelar. Den är verkligen det sämsta som någonsin gjorts med Star Wars, den är hur oseriös som helst. Jag fattar inte hur skådespelarna från Star Wars ville vara med... Den handlar något om att Chewbacca (som ocks spelas av samma person som i SW) ska hälsa på sin familj på sin hemplanet. Jag har bara sett lite av den och jag vill absoult inte se något mer. George Lucas avskydde den när han fick se den och han har sagt att han gärna skulle ta en hammare och slå i sönder varenda exemplar av den som finns, vilket säger en hel del om hur dålig den är...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 7:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mycket intressant inlägg, Drogo. :)

Gillar inte heller de nya filmerna. Det är så jobbigt med alla småroller!
"Visste du att den svartklädda danserskan på nattklubben där där Padme och Anakin hänger heter Siywa Ootoola och är dotter till den före detta senatorn som ordnade så att Padme över huvud taget träffade Anakin?"
Så otroligt ointressant och onödigt. (Nu hittade jag bara på exemplet ovan, men det skulle lika gärna kunna vara skrivet av GL's brorson som spelade den före detta senatorn vilken var två meter lång och bla bla bla...)

Jag har inte sett Holiday Special, men har hört talas om den.
Däremot har jag sett en film som heter något i stil med "Ewokernas Återkomst" Där kan man snacka om oseriöst!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 03, 2004 9:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tjadu; det känns verkligen lite halvt ensamt här (av några få som har yttrat sig) att tycka om de nya filmerna. De har stil, effekter och handling.

Handlingen finns i den första filmen. Den är helklart kanon med en sådan invecklad historia att det är lätt att ta den för given. Följden blir att man missar poängerna med händelserna i första filmen. Som att sithhärskaren skickade handelsimperiet till Naboo för att senaten skulle skicka två jediriddare som skulle rädda Padmé. Det skulle få henne att åka till senaten och göra en viss senator till högsta rådsman (eller vad nu titeln blev). Den nya rådsmannen kunde därmed styra över senaten och på så sätt skaffa en klonarmé med vars hjälp han kunde bli kejsare, och få en viss jedikrigare vid sin sida som skulle hjälpa honom att bli övermäktig och vinna. Eller typ så. Jag kom på det för hur länge som helst iaf, allt förutom klonarmén alltså, efter att ha tänkt igenom första filmen för länge. Men så smarta som ni är kom ni väl också på det före mig? (förlåt om det är så slarvigt skrivet, men sådana invecklade planer kräver nästan det)

Men sen så märkte Lukas att en så invecklad film som ettan inte gick in hos oss biobesökare så därför blev tvåan mycket häftigare och skönare. Ettan är ifs tråkig (har sett den för mycket) men tvåan är mycket roligare. Eller typ. Nu känns det som att jag är för långt ifrån ämnet. Och att jag är så trött att jag inte orkar göra mina argument för att filmerna FAKTISKT är bra solida. Så nu blir det väl ett gott villebråd för er...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:32 am 
Redaktionen

Jag har heller inget emot de nya filmerna

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:08 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag gillar för det mesta inte filmer som handlar om små ungar och en rolig figur. Därför är tvåan bättre och mörkare. Men fortfarande är det inget som slår A New Hope.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 12:43 pm 
Redaktionen

Tycker dock Jedins återkomst är den bästa av allihop.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 3:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

mattias, du skämtar! :shock:

innan de nya började poppa upp tyckte jag den var absolut sämst! nu går min personliga rangordning
1. V
2. IV
3. II
4. VI
5. I
jag trodde det var allmänbildning att The Empire Strikes Back var överlägset den bästa filmen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 04, 2004 9:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vanja; du verkar inte gilla människornas bakdel. Jag menar; den är ju som smaken delad... Inte ens i min familj är vi eniga över den bästa SW-filmen. Menmen; bara att acceptera typ...

själv är Van bäst. Jag menar; är det inte störtgrymt i början när de enorma stjärnkryssarna skuggas av den mönstruösa Executor, Darth Vaders enormt stora rymdskepp (som förövrigt är 1 mil lång; snacka om skepp i miniatyr). Det som gör den scenen så häftig är den grymt sköna Imperie-Marchen. O vad skönt...

Fast tyvärr måste jag nog säga att tvåan har gått förbi de tidigare filmerna i ren underhållningsvärde. Jag menar; den filmen har nästan allt. Sköna stunt, fina effekter och sådant. Fast det skönaste är hur filmen är uppbyggd. Den följer instrukttionsboken perfekt. I början stannar man kvar efter det första attentatet. Sedan saktas filmen ned för att sakta men säkert höjas upp, i Kenobis äventyr. Ingen film kan överleva action till 100 %, så därför finns andningshålen i form av kärlekshistorien. Till slut slutar den och övergår till den sista actionfyllda halvtimmen som verkligen håller kvar mig. Tänker ni så kan nog kanske filmen bli bra iaf. Det funkar iaf för mig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 8:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Problemet är väl att alla gillar inte när det är så mycket action. Generellt så gillar tjejer lite mera riktig handlig mellan personer och inte en massa springande fram och tillbaka och en massa skjutande följt av kommentarer liknanade: "Got you you bastard" och "We´ve got company!" :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 11:43 am 
Maia
Användarvisningsbild

Så om nu ettan inte hade en viss unge och en småjobbig figur, skulle filmen vara roligare då? Den har ju en god handling och den är riktigt genomtänkt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 1:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja, den hade varit bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 05, 2004 5:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tycker att Return of the Jedi är väldigt "bitterljuv" eller vad man ska säga. Kärleken mellan släktingar och vänner är så mycket mer träffande än de dötrista romanserna som envisas med att genomsyra det mesta. Vem tycker inte att Frodos och Sams färd är mer spännande än Aragorns och Arwens möten? De nya SW-filmerna har brist på den rätta stämningen. Det känns inte levande, helt enkelt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]