Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 3:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:11 am 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Ja men det har inget med intelligensen att göra. sedan får man fråga sig om det är nedsättande? Prova tex att säga jävla värmlänning till mig (Blir bara stolt)

Du sa: "Nu vet jag dock ingen Minister som förolämpat en amerikansk dito gärna något exempel"

Det gjorde jag. Du sade inget om att förolämpningen tvunget måste handla om intelligens. Och, nej, det var inte menat som en komplimang från Karlssons sida.

Citera:
Danne skrev:
Gör vi? För övrigt: vad har det med medias partiskhet att göra?

Nej vi gör det inte :!:

Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad du vill säga... Men jag är ganska trött! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:27 am 
Noldo

Citera:
Det förändrar saker eftersom de såg en andledning till att stoppa det. Och ja en partisk domstol ska inte avvgöra ett demokratiskt val.

Var inte det avgörande att en majoritet av väljarna faktiskt röstade för Bush? Vilken instans skall ha rätt att förkunna att ett val gått rätt till om inte högsta juridiska instans? Sittande regering?

Citera:
I vissa delstater måste du ha bott ett visst antal år i delstaten för att få registrera dig.

USA är en federation där delstaterna har rätt att utforma åtskilliga lagar. Jämför med EU. Du blir inte medborgare i ett annat land omedelbart. Alla länder har sina regler. I USA:s delstater kan sådant även bestämmas via folkomröstningar. Jag själv missade att rösta i senaste valet i Sverige då jag var tvungen att resa 20 mil fram och tillbaka en vecka innan för att få rösta.

Om svensk medias opartiskhet kan ju konstateras att det strax före valet sändes ett program som pekade ut oppositionens ledande part som innehållande olämpliga åsikter. Den vinklingen låter värre än att raljera över någons franskakunskaper. Minns även Aktuellts inrikespolitiska kommentator Fichtelius under valet som samtidigt samarbetade med Göran Persson för att skriva en biografi. Aktuellt-chefen förstod inte ens vad som kunde ses som fel. Fichteliys ledde även partiledardebatten. Detta i en kanal som har åtskilligt större inflytande inom sitt land än FOX.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 3:43 am 
Dúnadan

Denväldige skrev:
Ja mentalsjuka och kriminella ska ha rösträtt eftersom de ska ha rätt att förändra sin situation.

Men det finns trots allt fall som verkar ganska egendomliga på grund av den obegränsade (utom i ålder) rösträtten. Jag har t ex en bekant som har tre röster i alla svenska val, eftersom hon har två stycken utvecklingsstörda söner (som omöjligen kan sätta sig in i svensk partipolitik), vars rösträtt hon får utöva. Hon har visserligen självkontroll nog att rösta olika för sönernas del (partiet med bästa politiken för utvecklingsstörda) resp för sin egen del (partiet hon själv föredrar), men situationen är ändå ganska knepig att bedöma. I och för sig borde det väl vara självklart att deras röst också räknas, men är det verkligen deras röst ...?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 4:16 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har aldrig satt mig in i frågan, men jag har utgått från att bara myndiga har rösträtt. Är det inte så? Eller är man inte omyndigförklarad som utvecklingsstörd? (Det beror väl i så fall kanske på hur utvecklingsstörd man är?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 9:54 am 
Noldo

Den stegrande kamelen,

jag är lite osäker på hur formuleringarna är nuförtiden. Vokabulären ändras ju i dessa områden. Om vi tager det traditionella uttrycket att man är omyndigförklarad pga sin mentala kapacitet så har man rösträtt. Det infördes på slutet av 70-talet vill jag minnas, eller strax därefter. Det stod med som en del av reformerna i en valinformationsbroschyr jag såg för några år sedan. Man är nu mera inte helt omyndigförklarad tror, det är vissa rättigheter som man inte anses kunna bli fråntagna, på gott och ont.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:27 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Man kan inte längre bli omyndigförklarad så den saken är utagerad...

Danne angående det du inte förstod det gör inte jag heller. Så vi strycker det ok? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:51 pm 
Redaktionen

Denväldige skrev:
Danne angående det du inte förstod det gör inte jag heller. Så vi strycker det ok? :)

Låter bra! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 9:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Bush är en hycklare.
Säger att han är utsänd av gud för att kunna föra krig mot de onda, genom att kriga och döda då är man hycklare lite grann iaf.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]