Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 12:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 3 drömlika frågor
InläggPostat: ons mar 02, 2005 6:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hej. Istället för ett meningsfullt inlägg, där heta debatter kan dyka upp, kommer jag med ett lätt meningslöst inlägg.

I psykologin ska vi fråga tio personer, fem av varje kön, om hur de ser sina drömmar. Frågorna är:

-Varför sover vi?
-Varför drömmer vi?
-Vad drömmer du/ni om

Anledningen till att jag ställer frågan i detta forum, är att jag slipper skicka frågor till 10 personer. Ni svarar på detta inlägg, och jag refererar det som att ni har svarat på min fråga. Bra va?

Jag ursäktar mig än en gång för att inlägget kan tänkas vara så meningslöst.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik: Re: 3 drömlika frågor
InläggPostat: ons mar 02, 2005 7:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Aderyn skrev:
-Varför sover vi?
-Varför drömmer vi?
-Vad drömmer du/ni om

1. För att vi behöver återfå energi genom att vila från impulser som retar våra sinnen (känsel, lukt, syn och så vidare.) Samtidigt behöver vi säkert undermedvetet sortera och kategorisera alla de intryck vi fått under dagen.

2. För att hjärnan inte kan vara helt stilla under en längre tid. Jag tror inte det är en bearbetningsprocess av något slag eftersom nästan alla däggdjur verkar drömma. Utan jag tror att det helt enkelt beror på att elektriska impulser alltid skickas i hjärnan och retar våra olika centrum. (olika från tillfälle till tillfälle ibland känner vi lukter ibland smaker och så vidare.)

3. För det mesta drömmer jag om väldigt normala situationer som sedan spårar ut till riktigt bizzara scenarion och händelser där världen blir suddig och konturerna raderas ut. personer reagerar ofta tvärtemot hur de beter sig i vanliga fall och precis vad som helst kan ske. Dock drömmer jag aldrig om att jag faller, kan flyga eller liknande.

Senast redigerad av Théoden Ednew ons mar 02, 2005 7:41 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 7:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

1. För att kunna vara vakna så måste vi sova ibland.
2. För vi blir lätt uttråkade i sömnen.
3. Den enda jag kommer ihåg att jag har drömt när jag sovit är att jag såg min lillebror ramla ner för trappan.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 7:55 pm 
The Magnificent

Det var ju inga lätta frågor du kom med där...

1. För att vila kroppen och hjärnan och fylla på energin i kroppen (alltså inte mat-energin).

2. För att bearbeta våra iaktagelser underdagen, och hjärnan går igenom allt som skett och får oss att tro att vi upplever det igen (eller iaf något liknande igen).

3. Absolut den svåraste frågan. Det är ju väldigt olika från dag till dag. Kan vara allt möjligt (gör allt jag kan för att undgå att svara :roll: ). Skulle väl vara vanliga saker som händer i livet, man träffar folk och pratar och gör sånt man önskar att man skulle i verkligheten.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 2:45 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så kommer den kvinnliga representanten: (Och jag vill inte ha en massa kommentarer om mitt privata synsätt på drömmar i den här tråden. Vill ni säga något så skapa en ny tråd eller skicka ett pm!)

1. En viss energi kan bara komma från sömnen och de ämnen som avsöndras i hjärnan när vi sover. Vissa reparationer kan bara utföras när vi sover och kroppen är i fullkomlig vila.

2. Till viss del för att vi behöver bearbeta alla intryck vi fått under dagen och sortera dem. Sen finns det nog en annan sida av drömmandet. Ibland tror jag att själen gör resor till olika platser där vi får andra upplevelser som vi kanske behöver. Om man inte får drömma klart så fungerar det på samma sätt som en anderesa som man inte riktigt landar från. Man måste få kontakt med verkligheten igen och det brukar kännas overkligt ett tag efter att man blir väckt mitt i en dröm.

3. Jag drömmer om de mest skilda ting. Men för det mesta så är mina drömmar väldigt löst förankrade i verkligheten, alltså jag drömmer sällan verklighetstrogna drömmar. Ibland kan jag flyga och många gånger så vet jag att jag drömmer och kan sålunda styra vad som ska hända och var jag ska resa. Det är ett perfekt sätt att träffa personen som man mist på ett eller annat sätt eller personer som man skulle vilja träffa i verkligheten men aldrig kommer få chansen att göra. Dessutom så kan man resa till vilka platser som helst. Det finns ju inga begränsningar. Oftast drömmer jag om att jag och min kille är ute på olika äventyr eller att jag är inne i olika hus.

Blev långt det där och jag skulle kunna sväva ut ännu mer men jag låter det vara.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 4:13 pm 
Wavemaster of the World

1. För att vi behöver "ladda om batterierna" och återhämta oss från den gångna dagen både mentalt och fysiskt.
2. Tror jag sker av olika anledningar. Dels för att hjärnan inte kan hållas inaktiv så lång tid, dels för att bearbeta undermedvetna problem och tankar som inte kommer upp till ytan när vi är vakna. Även drömmar om vardagliga händelser eller sådana som bara verkar vara diverse konstigheter utan större mening tror jag har ett känslomässigt och/eller symboliskt värde för den drömmande ifråga, även om man inte är medveten om det.
3. Det varierar, men oftast sådant som har tagit mycket av min tid och mina tankar för en längre tidsperiod (längre och längre, kanske en veckas tid eller mer). Jag kan i regel aldrig styra mina drömmar och är sällan medveten om att det är en dröm förrän jag är på väg att vakna. Drömmarnas tema varierar mycket beroende på hur jag mår, men ett återkommande inslag är känslan av att "springa i sirap"; att jag blir jagad av någonting eller har bråttom någonstans men inte kan förflytta mig tillräckligt snabbt.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 8:39 pm 
The Magnificent

Det sista som Crumui måste jag hålla med om. När man försöker springa ifrån något och det går så segt att springa och det går bara långsammare och långsammare ju fortare man försöker springa. Det är väldigt jobbigt, men jag får aldrig reda på vad som händer sen, jag bara fortsätter springa tills jag drömmer om något annat eller vaknar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 9:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva; Ditt privata synsätt på drömmar är riktigt intressant. Det gör det här ämnet intresantare än många ögon-mot-ögon-utfrågningar. *Även om jag inte skapar ett nytt topic för det, hehe*

Jag tackar er alla för att ha ställt upp för mig. Det enda jag kan hoppas är att min svensklärare låter mig använda "e-postutfrågningar".

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 10:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aderyn skrev:
Älva; Ditt privata synsätt på drömmar är riktigt intressant. Det gör det här ämnet intresantare än många ögon-mot-ögon-utfrågningar. *Även om jag inte skapar ett nytt topic för det, hehe*

Jag tackar er alla för att ha ställt upp för mig. Det enda jag kan hoppas är att min svensklärare låter mig använda "e-postutfrågningar".

Annars kan du alltid säga att till din lärare att om han/hon inte gör det så kommer det ett par Tolkien-talibaner förbi hans/hennes hus :D :D

Är inte allvarlig om ni undrar

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 2:24 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nu kanske det är för sent att svara, men jag tycker det är kul att svara på frågor...

1. För att det är grymt skönt! Skämt åsido tror jag lite på melkors svar, på ett sätt och vis. Vi behöver drömvärlden för att förstå att den riktiga världen är verklig.

2. Jag tror att drömmen tillåter hjärnan att löpa amok utan att våra tankar kommer i vägen. När vi tänker aktivt kan vi styra hjärnan och leda bort den från vissa tankar, men när vi sover och drömmer kommer allt fram som en flod. Vårt logiska tänkande är inte där och stör.

3. Jag drömmer ofta om orelaterde saker tillsammans. Till exempel drömde jag om ett ställe i Skottland dit jag åkte 1999 med min dåvarande pojkvän, men nu var jag där med mina nuvarande arbetskamrater. När jag träffar någon ny drömmer jag ofta - störande nog - om andra killar som jag absolut inte har tänkt på på ett romantiskt sätt. Jag tror jag är lite rädd för att binda mig, och att mina drömmar på något sätt visar mig vad jag kan gå miste om ifall jag binder mig för livet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]