Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 11, 2026 10:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 1:48 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

döds?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 2:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Ohlmarxisten, det är väl fullt korrekt att skriva "bondlåt" för en komposition som förekommer i filmer med James Bond? Precis på samma sätt som det är korrekt att skriva "bondfilmer" om detta fenomen. När man fogar samman ord där det första ledet inleds med versal, har i alla fall jag fått lära mig att man antingen skriver "Bond-låt" eller "bondlåt". Eller "tolkienklubb"/"Tolkien-klubb". Eller hur är reglerna egentligen?

Det han främst menade tror jag var väl att bondlåt inte bara är en Bondlåt utan också kan vara ett verk som i dagens samhälle främst uppskattas av centerpartister.

Inläggsrubrik: Hade inte tänkt titta
InläggPostat: mån mar 14, 2005 3:16 pm 
Noldo

Apropå Carrey, tänkt kolla om "Maple Road" var ngt; James Sikking i andra roiller är alltid kul en stund ...
Men - tydligen ville maken titta ... Varenda låt gav mig krypningar, var det ngt utom hon med bossanovan som inte lät som en plankning?
(You give me fever, Tina Turnerintron Orup (som väl hittat det någonstans), Förra årets vinnare? Gesslekopia ... pust)
Och hon sjöng för eländigt, lite mer dansträning så kunde hon ha satsat på ballroom istället kanske ... eller lätt hon bättre förut? eller elaka mixare?
Jag får knottror av sånt, det är som i tävlingen "Notknäckarna" eller "Combo", man ska komma på vad de har börjat spela. Klassiker på området är gamla låten "Bra vibrationer", collage av "Wake me up before you go-go" och "Tell her about it", troligen ngt mer - och "Good Vibrations" är ju en gammal goding det med.

Halvvägs igenom insåg jag jag kan ju lägga mig och läsa min bok ett tag, och ta en lur istället ... Hur dum få man bli som sitter och glor när man inte tycker det är kul? När man klagar över att man aldrig hinner läsa? Hann flera kapitel i "There Will Be Dragons" :)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 3:46 pm 
Redaktionen

Théoden Ednew skrev:
Det han främst menade tror jag var väl att bondlåt inte bara är en Bondlåt utan också kan vara ett verk som i dagens samhälle främst uppskattas av centerpartister.

Jag förstod det. Men han uttryckte det som att det skulle var fel att skriva "bondlåt" i sammanhanget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 4:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Ohlmarxisten, det är väl fullt korrekt att skriva "bondlåt" för en komposition som förekommer i filmer med James Bond? Precis på samma sätt som det är korrekt att skriva "bondfilmer" om detta fenomen. När man fogar samman ord där det första ledet inleds med versal, har i alla fall jag fått lära mig att man antingen skriver "Bond-låt" eller "bondlåt". Eller "tolkienklubb"/"Tolkien-klubb". Eller hur är reglerna egentligen?

TT har en uppsättning rekommendationer för svensk rättskrivning som brukar följas av åtminstone media. Men just det där med när det skall vara stor bokstav är ett klurigt område. Jag hade för mig precis samma som Danne, att ord som börjar med namn, typ "Bondlåt", får liten bokstav, alternativt att man skriver med bindestreck. Men jag fick anledning att kolla upp det nyligen i ett annat sammanhang, och upptäckte då att TT rekommenderar att man behåller stor bokstav. TT-språket är ju inget "facit" utan bara en rekommendation, och på just det här området verkar det inte finnas något entydigt svar, utan man kan nog välja det man tycker känns bäst. Men själv tycker jag det känns bäst att följa TT:s regler om jag inte har någon särskild anledning att låta bli. Och det har jag inte i det här fallet. "Bondlåt", således!

TT-språket skrev:
Sammansättningar som inleds med namn får normalt stor bokstav och skrivs i ett ord. Detta är särskilt fallet vid mera tillfälligt bildade ord.
Exempel:

Stockholmslag
Kalmarfreden
Linköpingsbo
Göteborgspolisen
Oslotidning
Volvochef
Wallanderdeckare

Substantiv avledda av egennamn får alltid liten bokstav: göteborgare, kalmarit.
Även egennamn som används som vanliga substantiv eller måttenheter skrivs med liten bokstav:

ampere
diesel
hertz
quisling
röntgen
watt

Dock skriver vi grader Celsius och grader Fahrenheit.

Liten bokstav används om förledens karaktär av egennamn har försvagats:

eriksgatan
vichyvatten
falukorv
dieselmotor
röntgenplåt
gotlandssnipa
nigeriabrev

Däremot skriver vi Nobelpris och Nobelfest.

Om efterledet är ett egennamn får i regel bara första ledet stor bokstav: Nordnorge, Storstockholm, Mellansverige.
Dock används divis vid mer eller mindre tillfälliga bindningar: Lort-Sverige, Välfärds-Sverige, Sommar-Visby.

Stor begynnelsebokstav används ibland vid adjektiv avledda av ett personnamn med bibehållen namnkaraktär: den Berghska donationen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 4:28 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fel är det väl i den mening att det kan misstolkas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 4:33 pm 
Redaktionen

Den stegrande kamelen skrev:
Jag hade för mig precis samma som Danne, att ord som börjar med namn, typ "Bondlåt", får liten bokstav, alternativt att man skriver med bindestreck. Men jag fick anledning att kolla upp det nyligen i ett annat sammanhang, och upptäckte då att TT rekommenderar att man behåller stor bokstav.

Intressant! Fast jag brukar ändå oftast skriva "Bond-låt", så då kringgår jag problematiken en smula.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 4:50 pm 
Avar
Användarvisningsbild

http://dagens.jontas.com/index.php?blog=2&cat=41

LOL!
kolla särskilt arkiven :)
:twisted: :lol:

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 5:51 pm 
Meriadoc skrev:
Undomiel skrev:
Han som vann liknade Jim Carrey en aaning... :D:D

Hu? De är väl nästan så lite lika man kan bli? Det får vara en väldigt liten aning i så fall... :roll:

Ögonen.. och leendet en aning.. hehe det är sant.. min mamma sa oxå det! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 6:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Oj, vilken debatt det blev av det här med Bond. Kul! :D Och jag som bara ville skoja lite med melkor. ;)

Danne skrev:

Normgivande på området är Svenska skrivregler som utges av Svenska språknämnden. Alla andra skrivregler (såsom TT:s) är i princip bara tillägg eller anpassningar.

Svenska språknämnden skrev:
Om förleden i en sammansättning är ett egennamn som har kvar sin namnkaraktär, skrivs sammansättningen med stor bokstav, oavsett om sammansättningen i sig är ett egenamn eller ej.

Som exempel ges bland andra: Frödingdikter, Hitlertiden, Mozartinspirerad, Nobelpris.

Som exempel på sammansättningar där förleden har förlorat sin karaktär av egenamn ges bland andra: bechamelsås, judaskyss, stetsonhatt.

Det är alltså till viss del en bedömningsfråga. Söker man på nätet får man dock ofta en bra uppfattning vad som har blivit praxis. I det här fallet verkar "Bondlåt" och "Bondfilmer" vara i överväldigande majoritet. I fallet Bond bidrar kanske även en viss risk för missuppfattning till att det blir stor bokstav.

Avledningar får dock i regel liten bokstav: darwinist, darwinistisk, darwinsk. Men adjektiv som "tydligt syftar personen" får stor begynnelsebokstav: en Bohmansk formulering, den Fälldinska ministären, den Bergska stavningsreformen.

Bindestreck har inte med saken att göra annat än indirekt. I en sammansättning (till skillnad från i en avledning) kan man "i undantagsfall" välja att ha bindestreck för att det ska bli tydligare, och det är kanske vanligare när förleden har stor begynnelsebokstav än när den har liten.

Théoden Ednew skrev:

Precis. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 7:53 pm 
Redaktionen

Ohlmarxisten skrev:
Théoden Ednew skrev:

Precis. :D

Det var det väl å andra sidan aldrig någon som betvivlade... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 14, 2005 8:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej tydligen inte, men det är ett klargörande om nu någon härinne skulle tveka om betydelsen. :P

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]