Oj, vilken debatt det blev av det här med Bond. Kul!

Och jag som bara ville skoja lite med melkor.
Danne skrev:
Ohlmarxisten, det är väl fullt korrekt att skriva "bondlåt" för en komposition som förekommer i filmer med James Bond? Precis på samma sätt som det är korrekt att skriva "bondfilmer" om detta fenomen. När man fogar samman ord där det första ledet inleds med versal, har i alla fall jag fått lära mig att man antingen skriver "Bond-låt" eller "bondlåt". Eller "tolkienklubb"/"Tolkien-klubb". Eller hur är reglerna egentligen?
Normgivande på området är
Svenska skrivregler som utges av Svenska språknämnden. Alla andra skrivregler (såsom TT:s) är i princip bara tillägg eller anpassningar.
Svenska språknämnden skrev:
Om förleden i en sammansättning är ett egennamn som har kvar sin namnkaraktär, skrivs sammansättningen med stor bokstav, oavsett om sammansättningen i sig är ett egenamn eller ej.
Som exempel ges bland andra: Frödingdikter, Hitlertiden, Mozartinspirerad, Nobelpris.
Som exempel på sammansättningar där förleden har förlorat sin karaktär av egenamn ges bland andra: bechamelsås, judaskyss, stetsonhatt.
Det är alltså till viss del en bedömningsfråga. Söker man på nätet får man dock ofta en bra uppfattning vad som har blivit praxis. I det här fallet verkar "Bondlåt" och "Bondfilmer" vara i överväldigande majoritet. I fallet Bond bidrar kanske även en viss risk för missuppfattning till att det blir stor bokstav.
Avledningar får dock i regel liten bokstav: darwinist, darwinistisk, darwinsk. Men adjektiv som "tydligt syftar personen" får stor begynnelsebokstav: en Bohmansk formulering, den Fälldinska ministären, den Bergska stavningsreformen.
Bindestreck har
inte med saken att göra annat än indirekt. I en sammansättning (till skillnad från i en avledning) kan man "i undantagsfall" välja att ha bindestreck för att det ska bli tydligare, och det är kanske vanligare när förleden har stor begynnelsebokstav än när den har liten.
Théoden Ednew skrev:
Det han främst menade tror jag var väl att bondlåt inte bara är en Bondlåt utan också kan vara ett verk som i dagens samhälle främst uppskattas av centerpartister.
Precis.