Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 12:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:09 pm 
Master of Doom

En intressant sak är ju (eftersom nazister ofta tar upp invandrares stora brottslighet) att det bland invandrare är ca 11% som begått brott, bland Sverigedemokrater ca 23% och bland svenska nazister ca 37%. Jag tog siffrorna ur minnet så jag kan ha tagit miste på någon procent men ungefär så ligger det till. Talande statistik, inte sant? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 12:14 pm 
Maia

Ska man gå in på brottslighet, tycker jag personligen att det är intresantare att titta på vilka sociala grupper som begår brott än om de har invandrarbakgrund eller inte. Att det råkar vara så att flertalet invandrare tillhör en lägre social grupp tror jag är anledningen till att de är överrepresenterade i brottsstatestiken. Självklart väljer människor som (rätt eller fel) anser att alla dörrar är stängda att öppna egna dörrar för att leva det liv de tycker sig ha rätt till.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 12:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
En intressant sak är ju (eftersom nazister ofta tar upp invandrares stora brottslighet) att det bland invandrare är ca 11% som begått brott, bland Sverigedemokrater ca 23% och bland svenska nazister ca 37%. Jag tog siffrorna ur minnet så jag kan ha tagit miste på någon procent men ungefär så ligger det till. Talande statistik, inte sant? :wink:

Och bland svenskar?
Så man har gjort undersökningar i brottstatistik för ett såpass litet parti som Sverigedemokraterna? Intressant. Undrar om man gjort det för ung vänster också, där skulle nog siffran bli 90%. Sen kan man ju testa att kolla på hur siffrorna är för enbart grova brott, skulle vara vettigare.
Källa förresten, annars är det hela rätt poänglöst.

Edit: förresten är ju inte Sverigedemokraterna ett speciellt litet parti när jag tänker efter. Man får ju dock det intrycket då de aldrig får komma till tals i pk-media. Vad nu denna censur ska leda till. Tror de att partimedlemmarna plötsligt tänker "oj, vi får inte komma till tals, bäst jag ändrar vad jag tycker." Nej, snarare blir de arga och väljer då ett mer militant parti som NSF. Oj va bra effekter censuren fick, nu har vi plötsligt fler våldsamma nazister på gatorna.

Senast redigerad av Nerloth tor mar 24, 2005 1:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 1:13 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Olórin skrev:
Sånt här får folk gå på kurs i när de ska jobba utomlands för att kunna anpassa sig .

Det säger ju en hel del faktiskt. Vore det inte en hjälp att anpassa sig till samhället att få gå en sån kurs? Annars kommer ju fok att störa sig hela tiden och det blir en massa kommunikationsproblem. Mycket tror jag skulle vara vunnet där.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 9:31 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Rätt bra inslag som rör just detta problem med vilka utländska medborgare som egentligen är brottslingar på svts faktum just nu...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 10:47 pm 
Noldo

Théoden Ednew skrev:
Rätt bra inslag som rör just detta problem med vilka utländska medborgare som egentligen är brottslingar på svts faktum just nu...
Får ta och se det på webben i morgon.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 11:00 am 
Dvärg

Exempel på stenkastningsfenomenet mot polis och brandkår:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10070548

Nardre, inga av dessa våldtäktsmän eller dråpare (plural: i det specifika fallet rörde det sig om en lynchmobb skrikandes politiskt korrekta beskyllningar i stilen "rassesvin") bedömdes som psykiskt sjuka.
Kulturberikande våldtäktsmän har helt enkelt en annorlunda kulturell kvinnosyn.

Social bakgrund, socio-ekonomisk status, bostadsort osv kunde för sin del enligt BRÅ 1996 inte förklara överrepresentationen (se: länkar och citat, tidigare i tråden). Överrepresentationen gällde nämligen alla socialgrupper.
Jag medger för övrigt att siffrorna är föråldrade (mäter 80-talet!), men oviljan att göra nya undersökningar utgör i sig en talande tystnad. BRÅ har på senare tid dessutom blivit starkt politiserat och jag skulle i dagsläget personligen föredra att någon annan myndighet åtog sig ett sådant uppdrag.

I vilket fall blir det ett konstigt sätt att resonera när man skyller ifrån sig på "fattigdom" m.m. Asylinvandrare i Sverige är inte särskilt fattiga, framför allt inte i historisk mening. Mediaföreställningen att här föreligger ett alltförklarande, deterministiskt samband är helt enkelt absurd. Det skulle ju innebära att Sverige på 20- eller 30-talet, när det fanns en en stor grupp verkligt fattiga, borde ha varit extremt våldsamt och brottsbenäget. Den totala motsatsen är fallet.
Jag säger inte att social miljö eller livssituation nödvändigtvis saknar betydelse, men vi kan helt enkelt inte riva varenda betongförort bara för att passa invandrarna (om vi till äventyrs trodde att det skulle hjälpa). Människor måste hållas ansvariga för vad de gör. Fokusering på "det sociala" är i grund och botten bara ett PK-itiskt knep att avleda en obehaglig verklighet.

Ja, Ednew, statspropaganda. Vad tror du det är för skillnad på SvD och DN? I realiteten ingen alls, precis som det i invandringsfrågan inte finns någon skillnad på borgerliga och vänsterpartier. Moderaterna är i många stycken t.o.m mer extremistiska än sossarna, beroende på (m):s radikala liberalism samt uppenbart självupplevda behov att markera mot "högerspöken" och således visa sig bäst i klassen.
I Sverige tillåts inga avvikande meningar. Riksdagspartierna kunde för klarhets skull sammanslås till ett parti, eftersom det enda man ändå vågar diskutera är om skattetrycket borde hamna på 50 eller 53%. Värderingarna är i stort sett desamma, och detta reflekteras i journalistkåren (eller om det nu är tvärtom).
Samtliga tidningar använder vidare samma självcensurerande sållning i sina notiser. Viss information om förövaren och andra omständigheter utelämnas så gott som alltid, även om det exempelvis skulle ha betydelse som signalement, i vilket fall media således sviker sitt allmäninformerande uppdrag. Som i de forna öststaterna blir man tvungen att läsa mellan raderna, ge akt på "kodord" och/eller jämföra flera olika typer av källor.
Med tanke på medias beredvillighet att 'ställa verkligheten till rätta' (att helt enkelt utelämna delar av fakta utgör en beprövad propagandametod - det förvrider nämligen verklighetsuppfattningen och skapar fundamental osäkerhet), varför skulle det vara förvånande om man också spinner kring diskutabla undersökningar, vilka på ett aktivt sätt tjänar det övergripande konditionerande syftet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 10:51 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Du uppvisar ju klara drag av att vilja sticka ut något alldeles extra, är min uppfattning. skulle dina extremistpartier vara så annorlunda eller för den delen du själv? din jämförelse med DN och SVD är väl olycklig eftersom det inte ska vara någon skillnad på dessa två båda är ju borgerliga.

Hela ditt resonemang angående medias undfallenhet bygger ju bara på en personlig åsikt och detta får du mig inte att tro på eller ändra uppfattning för.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]