Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 9:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lucid dreaming / Klardrömmar
InläggPostat: ons jun 15, 2005 3:28 pm 
Sinda

Upptäckte denna sida för ca en månad sedan, www.ld4all.com , och började läsa vidare om begreppet lucid dreaming - klardrömmar på svenska.

Då du normalt drömmer är du ju inte medveten om att du drömmer, att allting egentligen är skapat av din hjärna och att du egentligen ligger och sover. Du är kort sagt övertygad om att allting du ser är verkligt. Om du under en dröm tex. träffar Britney Spears i din tvättstuga så funderar du inte över om situationen verkligen är realistisk, eller ens om det är en händelse som är sannolik. I drömmar inträffar underliga saker som aldrig skulle inträffa i verkliga livet - och om de skulle inträffa så skulle du i vilket fall tänka över situationen, och undra hur i helv*** Britney Spears hamnade i din tvättstuga.

Det går dock att 'vakna upp' innuti en dröm och veta att du drömmer - veta att allting du ser, hör och känner bara är skapat av din egen hjärna och att du själv egentligen ligger och sover i din säng. På detta sett kan du få kontroll över dina drömmar där du dessutom är kapabel att göra allting du vill - eftersom det egentligen bara utspelar sig i din hjärna.

I en Lucid Dream blir allting du upplever starkare och klarare än i en vanlig dröm, där rum och tid oftast flyter ihop. Då du når ett högt stadie av 'lucidity' känns det i princip som om är vaken och befinner dig i riktiga livet.

Klardrömmar är vanligare bland barn där det kan förekomma ganska frekvent, bland annat vet jag det från egna erfarenheter.

Det är i vilket fall ett intressant ämne, läs gärna vidare på
www.ld4all.com
www.ld4all.com/forum

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 15, 2005 3:39 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vi är några som diskuterat det här tidigare. Ett intressant fenomen. Jag har varit med om det flera gånger själv och har då styrt drömmen i min riktning.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 18, 2005 7:05 pm 
Maia

Hittade några mer sidor om lucid dreaming
www.dreamviews.com
http://www.lucidcrossroads.co.uk/

på den andra sidan finns det många länkar till fler sidor om lucid dreaming.
Den första sidan tar väldigt seriöst på begreppet.

innan man börja försöka sig på lucid dreaming så gällde det att komma ihåg minst en dröm per natt och ett bra sätt och göra det på är att skriva ner i en drömjournal.

Det ända jag har svårt för att tro på som står om lucid dreaming är delade drömmar och utomkroppsliga upplevelser.

lucid dreaming är att vara medveten att man drömmer har ni haft en sådan dröm någon gång och hur blev ni i såna fall medvetna att ni drömde?

Jag hade det en gång jag drömde att jag cyklade till skolan men så kom jag på att jag måste drömma eftersom jag i verkligheten hade ett brutit ben och då kan man inte cykla och då förstod jag att jag drömde så jag vände och började cykla hemåt istället men jag vaknade innan jag hann hem.

Jag har börjat föra en drömjournal nu men så drömde en dröm och sedan vaknade jag och skrev ner vad jag drömt sedan vaknade jag på riktigt och jag glömde nästan att skriva ner drömmen för jag trodde att jag redan gjort det. Hur har era falska uppvaknanden varit ifall ni haft några?

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 10:01 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Det har hänt ett antal gånger att jag i drömmen har kommit på att det här är för overkligt, jag måste drömma, och då vaknar jag. Bl.a. i en mycket intressant zombiedröm... :roll:

Inga falska uppvaknanden, men sanndrömmar har jag haft.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 10:30 am 
Maia
Användarvisningsbild

Aiwendil skrev:
lucid dreaming är att vara medveten att man drömmer har ni haft en sådan dröm någon gång och hur blev ni i såna fall medvetna att ni drömde?

Jag drömde en mardröm för några år sedan. När jag kom fram till att det bara var en dröm försökte jag öppna ögonen för att vakna. Efter några försök lyckades det faktiskt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 10:44 am 
Maia

Lord of the Grey Havens: här är tips om vad man ska göra för att inte vakna när man förstår att man drömmer:
www.ld4all.com skrev:
Prolonging lucidity
Once you realize you are dreaming, it is sometimes difficult to remain lucid, or even to remain dreaming. Here are some tips to keep you lucid:

Remain calm
One of the most common things that causes you to wake up is sheer exitement. As soon as you realize you are dreaming you can get very exited. Try to stay calm by taking deep breaths and repeating something like:"I'm lucid and i stay in my dream."

Spinning
If you feel the dream fading use this technique. Twirl around your own axis (you won't get dizzy) and repeat to yourself:"When I stand still I'm still dreaming." or "When I stop I'm [insert place you want to end up]"

Look at your hands.
Another stabilizing technique is to focus at a stable reference point in the dream, like your hands or the ground.

According to research the spinning technique is the most efficient, followed by the rubbing-hands technique.

Rub your hands together
The rubbing will give you a vivid sense of movement and friction. While rubbing your hands repeat to yourself: "I am still inside my dream" or something else that for you will help you to stay lucid.

Make a "to do" list
Not knowing what to do while lucid can make you easily drift back into the normal dream. Make a list of things you want to do in a lucid dream. Then before going to sleep pick one or two things you want to do that night. Keep that in mind when going to sleep.

In this way, when you become lucid, you directly know what your goal is and can pursue it.

Shout it out
When you feel lucidity fading shout:"Increase lucidity now!" or:"Lucidity x1000!".

Beledhel: Enligt den här sidan om vet att man drömmer så kan man förvandla mardrömmen till en trevlig dröm. Här är vad det står om mardrömmar på den sidan:
www.ld4all.com skrev:
Conquer your nightmares
If you have nightmares you can overcome them through lucid dreaming. If you realise you are dreaming, you know you have nothing to fear.

Confront your enemy
The best thing to do is to confront your enemy. If something is chasing you, turn around and look at it. Sometimes this is enough and the scary thing turns out to be nothing to be afraid of at all.

When the enemy is still hostile, ask him what he thinks is doing in your dream and defeat it. Feel the power of the knowledge that he is part of your imagination, that you are in control and that it should listen to you.

Demand a gift
If the enemy is defeated, demand a gift. The purpose of the gift is to transform the negative into something positive. You will always get a gift. These gifts are really amazing and give you a very powerful feeling. Once I got a gift of really beautiful music, and I could still hear it when I woke up...

If you use this technique in a nightmare it won't haunt you again.

Give a big hug
Another approach is to hug your enemy. Essentially, all parts in your nightmare are parts of you you are afraid to see. If you hug your enemy in your dream you will transform your fear into love and thus dissolve it.

A dream of mine:
Once, I had a dream in which a German soldier from WWII was coming after me to make me prisoner or something. I ran down a bridge and hid myself in a corner. Then I realized I was dreaming.

"I want to know who that is that is after me, and why he’s doing it" I said to myself.
I yelled: "Here I am! Come and catch me!".
There he came. But the mean-looking soldier had transformed in a small childlike woman.
I asked: "Who are you?"
She replied: "I’m your fear for the unknown."
This was a very emotional moment in the dream and crying, I hugged her.

I realized that my "fear for the unknown" had made me "run away" in real life situations.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 12:19 pm 
Sinda

Aiwendil skrev:

Hade faktiskt en klardröm för typ en vecka sedan. Provade metoden WILD (wake induced lucid dream) och befann mig snart i en dröm.
Närmare bestämt stod jag i min gamla lågstadieskola, som jag lämnade för mer än 6 år sedan. Jag tittade mig omkring, och plötsligt slog det mig att någonting var fel. Jag har ju slutat den här skolan för flera år sen. Jag kunde heller inte minnas hur jag kom hit, eller vad jag hade gjort minuterna innan jag märkte att jag stod i skolan. Plötsligt förstod jag att jag måste drömma!
För att vara säker gjorde jag en Reality Check, vilken gick ut på att jag höll för näsan samtidigt som jag provade att andas. Det var en overklig upplevelse eftersom det gick, samtidigt som det hela kändes häftigt. Nu var jag helt säker på att jag drömde.
Det som förvånade mig mest i hela drömmen var hur klart och verkligt allting kändes – det var stor skillnad gentemot en vanlig dröm. Jag kunde tom. känna golvet under fötterna när jag gick. Allting runt omkring hade en väldig detaljrikedom och klarhet.
Jag kände mer och mer hur extasen växte när jag insåg allt jag ville och kunde göra i drömmen. Jag blev nog för nervös och ivrig, och kände hur drömmen tonades iväg. Tillslut vaknade jag.

Jag var kanske lucid i cirka 20 sekunder, allt som allt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 4:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sysslade rätt mycket med detta för ett par år sedan. Sex i klardrömmar är klart trevligt. Med vem man vill, hur man vill och var man vill... haha. 8) Flyga är också ett måste... Ja finns mycket kul man kan göra. Något av det sjukaste jag varit med om måste varit när jag i en klardröm skapade en spegel, som jag sedan kastade mig in i och hamnade någon helt annanstans. Tror jag hade läst någonstans att det skulle kunna utlösa en astralprojektion. Någon sådan har jag dock tyvärr aldrig lyckats få. Fast det var dem jag var ute efter egentligen, inte klardrömmar. Jaja, kanske man ska försöka sig på det igen. Fast det är ju så energikrävande...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 19, 2005 6:11 pm 
Sinda

Nerloth skrev:
Sex i klardrömmar är klart trevligt.

Tell me about it 8) .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 20, 2005 6:56 am 
Maia

Inatt hade jag en klardröm jag använde mig av metoden WBTB jag såg till att vakna tidigare och under 30 minuter skrev jag allt jag kom ihåg om Lucid Dreaming sedan gick jag och lade mig igen.
Jag började drömma en dröm jag var med homer och bart simpson och de lekte matrix genom att hoppa upp och stanna i luften sedana hoppade bart mot sig själv och stannade precis framför sig själv(det fanns två bart av någon anledning) och plötsligt förstod jag att jag drömde jag bad homer simpson om en gåva och innan jag visste ordet av var jag i mitt rum framför min bokhylla jag testade att ta i bokhyllan och det kändes mycket verkligare än en vanlig dröm, det kändes så verkligt att jag var tvungen att försöka vakna för att förstå att det var en dröm så jag vaknade men vad jag borde ha gjort var att göra en reality check men det tänkte jag inte på då.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 20, 2005 8:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Problemet med Lucid dreaming är ju oftast just att man blir för ivrig och vaknar... Särskilt om man är fjorton år och försöker hångla upp Sebastian Bach i Skid Row... :roll:

Nuförtiden är jag lite modestare i min drömföring och tränar flygning i stället. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]