Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 2:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Chockad
InläggPostat: fre jul 30, 2004 2:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Detta ämne är inte Tolkien-relaterat, men ligger mig ändå mycket varmt om hjärtat.
Star Wars

Följande nyhetsartikel gjorde mig mycket upprörd:
http://se.starwars.nu/nyheter/index.asp?iPageId=2306

Originalversionen av Star wars-trilogin går för tillfället inte att få tag på annat än som begagnad eller piratkopia. När inte heller DVD'n som släpps i höst kommer att innehålla originalversionen kommer ett stycke filmhistoria snabbt att dö ut.
Jag är chockad av detta och tycker att det är fruktansvärt respektlöst att göra dessa ändringar. Mår lite bättre av att tala om det.

Det är de nya filmerna som ska anpassas till de gamla, inte de gamla som ska anpassas till de nya!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 30, 2004 2:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Knäppa ändringar. Tur att man har både de första versionerna samt en specialbox med extendedscener. :mrgreen:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 30, 2004 3:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag annonserade på internet i ca två månader och till sist fick jag tag på en sliten upplaga av originalversionen, med ett märke som talade om att detta var sista gången man kunde köpa filmen. Vårdar dessa gamla band ömt. :roll: :( (föreställer ett vemodigt leende)

Har specialversionen också. Den är väl rätt okej, men jag kommer aldrig att förlåta George Lucas för att han ändrade världens bästa partylåt!

Yub nub, eee chop yub nub,
Toe meet toe pee chee keene,
G'noop dock fling oh ah.
Yah wah, eee chop yah wah,
Toe meet toe pee chee keene,
G'noop dock fling oh ah.
Coat ee chah tu yub nub,
Coat ee chah tu yah wah,
Coat ee chah tu glo wah.
Allay loo ta nuv
Glo wah, eee chop glo wah,
Ya glo wah pee chu nee foam,
Ah toot dee awe goon goon daa.
Coat ee cha tu goo; Yub nub!
Coat ee cha tu doo; Yah wah!
Coat ee cha tu too; ya chaa!
Allay loo tu nuv.
Allay loo tu nuv.
Allay loo tu nuv.
Glo wah, eee chop glo wah.
Ya glow wah pee chu nee foam,
Ah toot dee awe goon daa.
Allay loo tu nuv.
:D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 30, 2004 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ojojoj; här känner jag mig ensam. Jag älskar nämligen de nya versionerna. De nya scenerna ger en sorts stämning, med den nya tekniken, att jag hellre ser nyversionerna än originalspåren. Vill ni se originalspåren får ni väl skicka in en insamling till företaget, så att de förstår att det finns en betydande marknad för dem.

Respektlöst är det knappast, att lägga in extrascener. Jag hoppas att ni inte heller gillar LotRs förlängda versioner, för om ni gör det kan jag inte ta er på allvar i denna diskution. Varför? Ni begår bara dubbelmoral då...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 31, 2004 12:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

LotR EE gjordes inte cirka tjugo år efter det så kallade originalet...

Alla får ha sina åsikter, men personligen kan jag inte förstå hur du tänker egentligen... :evil:
Nyversionerna var så enkla att göra, medan originalen är riktiga mästerverk för sin tid. Respekt!

(Var snäll och ta det inte som ett personligt påhopp, Arwens_vän.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 31, 2004 5:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Näne; jag kommer inte hoppa på dig men jag kommer tyvärr använda samma knep som dig. (ifs bjuder du till påhopp om du argumenterar emot hur jag tänker. Bland de sämsta retoriska knepen alltså... nästan i samma spår som påhopp alltså)

Hmm. Hur jag tänker? Enkelt! De extra scenerna lägger in en extra stämning som inte fanns med i originalen. Som t.ex. att Han Solo hade ett samtal med Jabba the Hut. Enkelt tänkande va? Att de filmerna var banbrytande har inget att göra. Sådana argument räddar inte en annars blek film, om vi jämför med originalen. Om nu filmmakarna har rätt skulle de scenerna in i originalrullarna om tekniken var tillgänglig. Men nu var det inte det så vi fick vänta i flera år på att äntligen få se de scenerna igen. Ett exempel på det är första Star Trekfilmen. Jag ser hellre "Director's cut"versionen för att se de extremt goa förädlingar som gjordes. T.ex. att man fick se rymdskeppsmonstret, att Spock inte blir bländad av solen i månsken och att den sprängda asteroiden ser mycket bättre ut nu än innan. Star Trek, TMP var också banbrytande när dem kom, till och med en oscar, men den är fortfarande blek om man jämför med nyutgåvan.

Skillnaden mellan LotR-SEE och de omgjorda versionerna av Sw är inte så stora. Båda är vad regisörerna egentligen ville ha; alltså det som inte fick plats eller som var för nytt för att platsa i rullarna. Så det så!

Har du inte tänkt på att du skriver i en för 40 år sedan banbrytande sak? Datorn alltså! De var riktigt banbrytande när de första datorerna kom, men inte väljer du en Einac för att den är banbrytande va? Jag vet att det är lite skillnad med datorer och filmer, men förhoppningsvis inser du att allt kan förbättras.

För nåt år sen skulle jag bli ursinnig av din arroganta fråga men jag har lagt band på mitt humör. Det enda du behöver är att du ber om ursäkt för att ifrågasätta mitt tyckande! Jag ifrågasätter inte ditt och bla.bla.bla!

aj :twisted:, det var maffigt. Men det säger nog lite hur jag tänker. Jag hoppade inte på dig iaf. Varken bildligt eller bokstavligt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 31, 2004 5:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I senaste inlägget tror jag att du syftar främst på Special Edition som släpptes på VHS år 1997. Den har jag inte så värst mycket emot, och den kan nog mycket väl jämföras med LotR EE. Tillagda scener stör mig inte så mycket. Om man jämför med bokversionen av Star wars (som jag håller på att läsa just nu) så är den ofta mer lik Special Edition än originalversionen; eftersom fler scener får plats i text än på film.

Det jag motsätter mig är däremot DVD-versionen som släpps höst, där man har ändrat på flera av originalscenerna, som enligt mig borde fått vara orörda.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 10:24 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Just det Beledhel. Jag trodde att det var det som diskussionen skulle handla om. Och jag har aldrig blivit irriterad på dina inlägg till skillnad från många andras. :wink:

Tycker fortfarande att låten med Cantina Band är bäst.

P.S. Min katt heter Han Solo D.S.

Senast redigerad av Älva mån aug 02, 2004 12:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 11:37 am 
Redaktionen

Om de ska ändra och ha Hayden i slutet av sista filmen får de väl ändra Obi-Wan till McGregor också?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 12:16 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja det borde de ju göra. Tycker det är löjligt. Varför skulle inte Anakin kunnat förändras av ondskan?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 1:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Här skulle jag och se min favoritfilm, fullkomligt upslukad av något jag har sett hur många gånger som helst. (Return of the Jedi slår faktiskt LotR i mina ögon.) Dessutom är filmen på DVD, har underbar ljud- och bildkvalitet i motsats till de gamla, slitna VHS-filmerna. Och sen i slutet av filmen när allt är trevligt och fint och alla är glada får man syn på Obi-Wan och Yoda! Wei! Och... eh... Hayden? Vad gör han där?!? :cry:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 5:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

FY :evil: för mig! Ursäkta Beledhel; men jag visste inte om att de skulle förrändra vissa scener specefikt för DVD-samlingen. Här har jag eldat upp mig för ingenting. Typ :evil: då!

Men egentligen... så vet jag inget om ändringarna. Ändrar de scener i nyutgåvan så att de "gamla" filmerna stämmer överrens med de senaste filmerna? Eller inte? (jag går inte in djupare i diskussion. Kan göra samma misstag som innan, att hoppa huvudstupa ned i grunt vatten, alltså att inte kolla upp vad saken gäller innan. Ursäkta)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 6:38 pm 
Redaktionen

Ja det gör så att de gamla passar in i de nya och inte tvärt om!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 7:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jadu; varför inte? Tolkien gjorde ju så min sin genombrotttsbok så varför kan inte George Lukas göra det?

Men egentligen är jag nog besviken på det. Det beror på att det är ett så enkelt knep att dölja sin avsaknad av eftertanke. Om han hade tänkt efter skulle handlingen i de första filmerna (alltså I-III) stämma överrens med filmerna som kom först, och inte tvärtom. Som att Kerr råkade skriva en sak i Owaens liv som inte stämmer överrens med Cullyns wyrd och ändrade om en stor del i Silver Dagger eller nåt. Gäsp... nu sover jag nästan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 02, 2004 9:15 pm 
Redaktionen

Om Lucas nu hade skrivit alla samtidigt måste han ju vetat att Naboo borde spela en stor roll och borde vara med i sista filmen och inte lägga till den efteråt!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]