Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 6:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: boktips utanför fantasy
InläggPostat: mån sep 13, 2004 11:38 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag citerar Älva
Älva skrev:
Skulle gärna vilja ha boktips på bra böcker utanför fantasyn. Läste ju Dödsmässa här förut men den var uselt skriven och handlingen var inte direkt bra. Vill inte ha förslag på deckare eller polisromaner. Gillar mest historiska romaner, biografier och böcker om katter. Ibland slinker det ner någon humorbok också som "Vittula" eller Ett ufo gör entré. Kanske lite off men i såna fall kanske man kan skapa en ny tråd eller nåt.

så, nu är det gjort.
Historiska romaner har Andersson tagit hand om i en separat tråd.
Biografier beror väll lite på vad man är intreserad av, själv tycker jag om kådisbellan/brakskiten serien av böcker (även om de kanske är riktade emot lite yngre, mycket bättre en filmen iaf).
kattböcker, hmm kattbok och humor: "The unadultred cat" av Terry Pratchett (det är faktiskt inte fantasy). Annars så kommer jag väll på några som jag alltid brukar rekomendera folk som inte vill läsa fantasy. Kerouacs "On the road" och "The town and the city", "Ett annat sätt att vara ung" av Per Nilsson, Terry Pratchetts Johnny böcker är inte direkt fantasy men väldigt bra (fast lite fantasy ändå). Hmm... jag kommer säkert på mer sen, men det finns nog fler som vill säga något.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 12:55 pm 
Noldo

Eftersom biografier nämns speciellt får jag rekommendera Churchills på engelska. Han har ett mycket bra språk samt att han skriver utförligt om sina upplevelser. Det finns dels skildringar från hans yngre år, My youth och The River War, som behandlar hans uppväxt och skildrar personliga upplevelser av kampanjer i Indien, Sydafrika och Sudan. Senare finns främst hans minnen från både första och andra världskriget.

I samma genre kan jag även nämna Cesars kommentarer. Han har beskrivit dels sin erövring av Gallien, dels inbördeskriget efteråt. Dessa finns som två separata böcker. Hans berättarstil påverkade beskrivningen av sådana händelser under lång tid. Riktigt klassiska verk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 5:02 pm 
Noldo

Jag kan tipsa om en bok som heter "The curious incident with the dog in the night-time" av Mark Haddon. Den har nyligen kommit ut i svensk översättning också (kommer inte ihåg den svenska titeln mer än att det är en nästan bokstavlig översättning av orginalets titel). Väldigt bra, en sträckläsningsbok! (fast om man är fullständigt ointresserad av matematik kanske man bör hoppa över vissa små utläggningar...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 5:35 pm 
Master of Doom

Japp, den är bra. Jag har läst den på svenska. Den är läsvärd!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Matematik är trist så då får jag hoppa över de där partierna.
Kul att så många nappar på att rekommendera. Ska bli kul att gå på bibblan igen. Har inte varit där sen vi skaffade datorn i stort sett.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 10:14 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
Matematik är trist så då får jag hoppa över de där partierna.
Kul att så många nappar på att rekommendera. Ska bli kul att gå på bibblan igen. Har inte varit där sen vi skaffade datorn i stort sett.

försök dig på de matematiken i den boken, så tråkig är den inte. Det var även den jag glömde när jag håll på att rekomendera böcker. (dvs. "The curious incident with the dog in the night time")

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 7:39 pm 
Redaktionen

Biografier är kul! Rekommenderar Humphrey Carpenters J. R. R. Tolkien: En biografi, S. T. Joshis H. P. Lovecraft: A Life (snart i nytryck! :) ), Mark Amorys Lord Dunsany: A Biography (fast den är lite torftig -- Lovecraft blev bara 47 år gammal och levde ett ganska händelsefattigt (dock ej tråkigt) liv, medan Dunsany blev 79 år gammal och levde ett EXTREMT händelserikt liv -- ändå är Joshis Lovecraftbiografi på 700+ sidor och Amorys Dunsanybiografi på mindre än 300. Och den nämner inte fundamentala fakta som Dunsanys födelsedag! :shock: ), Mary S. Lovells A Rage to Live: A Biography of Richard and Isabel Burton, samt Gitta Serenys Albert Speer och sanningen.

Två roliga böcker som är en blandning mellan "självbiografi" och historisk roman är Robert Graves' I Claudius och Claudius the God. Fullständigt underbara böcker om den romerske kejsaren Claudius, upplagda som hans självbiografi. Ger ett snällare porträtt av Claudius än historieskrivarna gör.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 7:43 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den bästa bok jag läst (bortsett från Ringarnas herre), är Morvern Callar av Alan Warner. Jag är lite dålig på att beskriva böckers handling, så jag kopierar bara vad som står på bokens baksida:

Morvern Callar är en till synes helt vanlig tjugoettårig skotsk flicka. Hon lever i en liten fattig namnlös hamnstad och livet går egentligen sin gilla gång med bästisen Lanna, det tråkiga jobbet på varuhuset och kvällarna på krogen med de hårdsupande järnvägsarbetarna och de söta pojkarna söderifrån.

Romanen börjar med att Morvern hittar sin pojkvän död vid köksbordet. Han har skurit halsen av sig med en kniv och lämnat henne med ett avskedsbrev, alla sina pengar och en opublicerad roman på en diskett.

Morvern gråter lite och öppnar sina julklappar och tänder en Silk Cut och lyssnar på blandband i sin nya walkman och rakar benen innan hon går ut för att ringa polisen, ambulansen eller vad det nu kan vara man ringer.

Men när hon kommer till torget där telefonautomaterna finns kommer ett speciellt solo i hennes hörlurar (trumpeten från Miles Davis He Loved Him Madly) som gör att hon bara går förbi. Fortsätter. Och sen blir det liksom inte av att säga något till någon om den döde pojkvännen.

Och sådan är Morvern. Som ett överjordiskt väsen som registrerar det som händer och beskriver det på sitt alldeles egna språk, präglat av hennes väldigt speciella känsloflora. Vi får se allt med Morverns ögon: både småstadens hårda arbetarklassmiljö och Medelhavets raveklubbar. En värld fylld av galningar och skrönor och vilda fester och ecstasy och erotik.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 10:10 pm 
Noldo

KAn inte undgå att rekomendera Liftarens guide till galaxen och efterföljande böcker. Dem är hysterikst roliga och ett genidrag helt enkelt. Ett måste!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 15, 2004 10:48 pm 
Noldo

Martinus,

för sent ute med Graves, jag nämnde nyss hans böcker om Claudius i tråden om historiska romaner. Du har god smak! Minns du TV-serien?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 2:26 am 
Redaktionen

andersson skrev:
Martinus,

för sent ute med Graves, jag nämnde nyss hans böcker om Claudius i tråden om historiska romaner. Du har god smak! Minns du TV-serien?

Märkte det sedan, och tack så mycket. :) Nej, jag är för liten för att minnas TV-serien, och jag upptäckte böckerna först förra året när en kompis stack till mig två sönderlästa pocketböcker. Sedan dess har jag försökt hitta en likvärdig utgåva av I Claudius, med sibyllans profetia översatt till latin längst fram i boken (finns tydligen inte i alla utgåvor), men hittills förgäves. Och jag vågar inte beställa den på nätet, för då är ju risken stor att jag får en utan profetian.

Min kompis har för övrigt skaffat serien på DVD, och hon har lovat att jag ska få se den någon gång, så ännu är inte hoppet ute. :wink:

Och jag upptäckte idag att Fritz Leiber -- världens mest prisbelönte SF- och fantasyförfattare -- var ett stort fan av Claudius-böckerna. :o Han gillade dem faktiskt så mycket att Bruce Byfield, som skrivit den bästa djupanalysen av hans verk, talar om hans "gravesiska period".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 7:09 pm 
Noldo

Just det, jag kanske ska tipsa om en av mina favoritförfattare - Robert Cormier. Hans böcker är väl mest inriktade på ungdomar. Genren... psykologisk thriller, kanske. De är kalla på något sätt, kan inge en riktigt obehaglig känsla och de flesta känns väldigt trovärdiga (utom Bleknaren och möjligen Humlan flyger), det är kall verklighet. De verkligen griper tag i läsaren och kan vara riktigt hemska. Liknar Peter Pohls böcker litegrann.
Ska jag tipsa om några speciella böcker så kan jag väl nämna Chokladkriget och Efter chokladkriget, men jag tycker alla Cormiers böcker är bra. Jag ser fram emot att läsa hans senaste (och tyvärr sista, han är död) bok, Anklagad, men inget av biblioteken häromkring har hunnit få in den än.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 16, 2004 7:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vet inte om jag rekommenderat dom tidigare, men ändå: Två böcker av Alfred Bester "The Demolished Man" och "The Stars My Destination".

SF som kom på 50-talet, men istället för att verka gammal har de en tidlös kvalité. Tekniken ligger som en oviktig bakgrund medan människorna träder fram och är det viktiga. "The Demolished Man" är historien om en man som bestämmer sig för att mord, i ett samhälle där tankeläsare förhindrar varje brott innnan det upptäcks. Och han ska undgå upptäckt.. En mycket svart thriller.

"The Stars My Destination" eller "Tiger, Tiger" som den också heter i vissa upplagor, är en historia om hämnd, och om personlig utveckling. Tänk "Monte Christo" med ännu mer cynism och oförsonlighet, ungefär. Tycker själv bäst om "The Stars My Destination".

En helt annan genre: Deckare! Tycker mycket om Reginald Hill's serie om Dalziel & Pascoe. En del finns på svenska, "Dalen som dränktes" och "Det mörka arvet" rekommenderas särskilt, men svenska läsare har något att verkligen se fram emot när "Dialogues of the Dead" och "Death's Jest-book" översätts. Intelligenta deckare med en torr och lätt ironisk ton, oerhört engelska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 18, 2004 1:13 pm 
Master of Doom

Jag har inte en enda bok att läsa så jag måste ha något fort! Finns det några nya bra deckare som inte är för dyra?

Det finns ett par deckartips i den här tråden men kom gärna med fler.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 9:52 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Som sagt... Jag vill ha mer historiska romaner eller annorlunda verklighetsskildringar.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]