Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 5:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 1:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Feanor du behöver inte vara så petig hela tiden, alla är inte som du!!

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 1:44 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

melkor skrev:
Feanor du behöver inte vara så petig hela tiden, alla är inte som du!!

Är det inte roligt att få till det rätt då? Jag skulle tycka det var pinsamt att ha någonting felstavat...

Men visserligen är alla inte heller som jag. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 2:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo självklart men jag är inte petig av mig när det gäller stavning och gramatik.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 2:39 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men det är jag eftersom jag läser mycket böcker och ser hur det ska vara stavat så irriterar det ögat när något är fel inom stavning eller grammatik.

Det ser faktiskt lite barnsligt ut, men så finns det ju personer som är dyslektiker och inte kan rå för det och då är det en annan sak. Det är ju då inte självförvållat men annars vill man väl göra ett seriöst intryck? Det vill jag i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 3:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De små bokstäverna samt 3-6 utropstecken efteråt är väl tillräckligt för att ge ett oseriöst intryck. När någon dessutom stavar fel på två ställen har denne eliminerat möjligheten att jag ska kunna ta det denne skriver på allvar. Att inte bry sig om stavning och grammatik är således samma sak som att säga att man inte vill bli tagen på allvar, i alla fall inte av de som bryr sig om sådant.

Dyslexi är en annan sak (hur vanligt är det egentligen?) men det gör väl inte att man är tvungen att skriva 6 utropstecken efter en mening. I alla fall inte utan att man inte kan ändra det efteråt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 5:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag känner ett par som skriver slarvigt för att hävda att de inte är "pluggisar utan precis lika coola som alla andra". :x

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 5:05 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Jag känner ett par som skriver slarvigt för att hävda att de inte är "pluggisar utan precis lika coola som alla andra". :x

Det är inte pluggigt att stava korrekt. Det hör till allmänbildningen. Annars ser det utvecklingsstört ut och det intrycket vill man väl inte ge?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 7:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
De små bokstäverna samt 3-6 utropstecken efteråt är väl tillräckligt för att ge ett oseriöst intryck. När någon dessutom stavar fel på två ställen har denne eliminerat möjligheten att jag ska kunna ta det denne skriver på allvar. Att inte bry sig om stavning och grammatik är således samma sak som att säga att man inte vill bli tagen på allvar, i alla fall inte av de som bryr sig om sådant.

Dyslexi är en annan sak (hur vanligt är det egentligen?) men det gör väl inte att man är tvungen att skriva 6 utropstecken efter en mening. I alla fall inte utan att man inte kan ändra det efteråt.

Du har förlorat rätt mycket av min respekt för det här inlägget, om vi ska bli sådana. Att inte ta någon på allvar för hur den skriver är rätt kasst. Att jag i hast kan skriva fel betyder alltså att du inte tar mig på allvar. ska jag tolka det så? Att någon har problem med att formulera sig på det svenska språket är väl inget den personen ska lastas för. Problemen kan vara dyslexi eller allmän okunskap. Jag har svårt att tro att Melkor stavar fel med vilje.

Nästa gång man ser en person som skriver upprepade fel så kan man alltid skicka iväg ett pm ger trevligare stämning och vi slipper sådana här disskusioner.

(!!! har jag ingen kommentar till märker de knappt men visst vill man irritera sig på småsaker kan man hålla på i det oändliga.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 7:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skriver inte slarvigt med flit och jag har problem med stavning ibland.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 8:41 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag håller i viss mån Nerloth. Och Jag har inget som helst till övers för människor som inte bryr sig om hur de stavar. Dyslexi är annorlunda dock, då det är en sjukdom. Ingen har någon som helst rätt att se ned på människor för vad de är. Dock har man rätt att se ned på människor för vad de har valt att vara.¨

melkor skrev:
Jag skriver inte slarvigt med flit och jag har problem med stavning ibland.

Personligen så är det inte din stavning som stör Mig mest, utan hur du skriver. Du skriver en mening, sedan en rads mellanrum och sedan ytterligare en mening osv. Precis som WitchKing brukade göra.

Senast redigerad av Fëanor tis nov 16, 2004 8:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 8:42 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag håller i viss mån Nerloth. Och Jag har inget som helst till övers för människor som inte bryr sig om hur de stavar. Dyslexi är annorlunda dock, då det är en sjukdom. Ingen har någon som helst rätt att se ned på människor för vad de är. Dock har man rätt att se ned på människor för vad de har valt att vara.

Oavsett nästa gång skicka iväg ett pm så slipper vi det här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Ingen har någon som helst rätt att se ned på människor för vad de är. Dock har man rätt att se ned på människor för vad de har valt att vara.

Jag kommer att citera Er någon gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 8:46 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Jag håller i viss mån Nerloth. Och Jag har inget som helst till övers för människor som inte bryr sig om hur de stavar. Dyslexi är annorlunda dock, då det är en sjukdom. Ingen har någon som helst rätt att se ned på människor för vad de är. Dock har man rätt att se ned på människor för vad de har valt att vara.

Är det något slags universellt bestämda rättigheter du talar om, eller bara dina egna åsikter? Att "se ner" på någon kan aldrig ses som något positivt eller konstruktivt, anser jag. Du har förstås rätt att tycka det, men jag har rätten att tycka något annat.

Därmed inte sagt att jag inte stör mig på felstavningar, det gör jag, men jag ser verkligen inte ner på människor som stavar fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 9:00 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Är det något slags universellt bestämda rättigheter du talar om, eller bara dina egna åsikter?

Regler skulle Jag knappast kalla det. Fast Jag har svårt att tänka Mig att någon endaste intelligent och upplyst människa tycker annorlunda.

Danne skrev:
Att "se ner" på någon kan aldrig ses som något positivt eller konstruktivt, anser jag.

Det beror ju på huruvida man anser människor vara lika mycket värda eller ej.

Danne skrev:
Därmed inte sagt att jag inte stör mig på felstavningar, det gör jag, men jag ser verkligen inte ner på människor som stavar fel.

För det första så ser Jag inte ned på folk som stavar fel i allmänhet, även om det kanske verkade så, utan på folk som inte bryr sig om hur de stavar. Det är nämligen fruktansvärt respektlöst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 11:10 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Danne skrev:
Är det något slags universellt bestämda rättigheter du talar om, eller bara dina egna åsikter?

Regler skulle Jag knappast kalla det. Fast Jag har svårt att tänka Mig att någon endaste intelligent och upplyst människa tycker annorlunda.

Tack för den! :D Ett fantastiskt bra sätt att diskutera på: man omyndigförklarar sina meningsmotståndare så slipper man överhuvudtaget tänka alls.

Citera:
Danne skrev:
Att "se ner" på någon kan aldrig ses som något positivt eller konstruktivt, anser jag.

Det beror ju på huruvida man anser människor vara lika mycket värda eller ej.

Och det gör inte du?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]