Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 6:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ehm... tja du jag har lite problem själv där. Det finns ju en liten knapp som det står url på. Kanske man kan använda den men jag är rädd att du får fråga någon annan om det för jag går bet. :?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 1:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För att skapa en länk där endast texten syns, skriv koden så här:

Kod:

[url=http://tolkiensarda.se/forum/index.php]endast texten syns[/url]

Slut, frågor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 5:48 pm 
Dvärg

Är det cannabis som de röker i LotR?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 6:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Drogo skrev:
Är det cannabis som de röker i LotR?

Det är "troligen tobak", enligt Tolkien själv, men jag tycker nog det påminner mer om cannabis än tobak, på många sätt. Exempelvis får man en stark hunger av cannabis, och ingen kan väl påstå något annat om de munchande hobbitarna. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 9:31 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej det är helt vanlig tobak. Det enda biverkningen verkar vara ett visst mått av beroende. Minns Gandalfs ord i Moria då han kom på varför han varit så grinig på sista tiden. Han hade ju inte rökt på tre dagar!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 11:41 am 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Nej det är helt vanlig tobak.

Inte enligt Tolkien själv.
"Troligen en variant av tobak" är hans egna ord om saken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 11:55 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jo visst men det är ju inte holk som dom sitter och röker på i alla fall. Det verkar mera vara en mycket nära släkting till tobaksplantan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 12:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

J.R.R. Tolkien skrev:
There is another astonishing thing about Hobbits of old that must be mentioned, an astonishing habit: they imbibed or inhaled, through pipes of clay or wood, the smoke of the burning leaves of a herb, which they called pipe-weed or leaf, a variety probably of Nicotiana.

Om växtsläktet Nicotiana.

Du kan nog inte få det till Cannabis sativa hur du än vänder dig, Nerloth.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 11:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det har jag aldrig påstått heller. Men det är bra att folk läser vad man skriver...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 12:22 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ser inte poängen med att man skulle tillåta Cannabis.

Som alla här är överens om så är det ju skadligt.

Även om det är mindre skadligt än vanlig tobak, så är det ju så att bara för att tobak är tillåtet så behöver ju inte cannabis vara tillåtet. Jag personligen tycker att man ska förbjuda även nikotinprodukter.

Har heller inget emot ett förbud på starkare alkoholdrycker (går inte att totalförbjuda alkohol, då man faktiskt kan hitta alkohol på så underliga platser som filmjölk).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 12:27 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Neeeeej :(

(nu börjas det igen)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 12:39 am 
Maia
Användarvisningsbild

DrRotmos skrev:
Som alla här är överens om så är det ju skadligt.

Nej, men legalisera så blir det mindre skadligt.
DrRotmos skrev:
Även om det är mindre skadligt än vanlig tobak, så är det ju så att bara för att tobak är tillåtet så behöver ju inte cannabis vara tillåtet. Jag personligen tycker att man ska förbjuda även nikotinprodukter.

Och då kommer det att bildas en enorm smugglingshandel runt det hela, maffior, ligor, kriminalitet samt mycket skadligare och dyrare produkter. Men visst är det bra med förbud!
DrRotmos skrev:
går inte att totalförbjuda alkohol

Inte heller går det att totalförbjuda cannabis.

Denväldige: sluta skriv inlägg som inte tillför något till tråden, ber att en moderator tar bort dina inlägg genast och gärna bannar dig också eftersom det inte är första gången det sker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 1:52 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Denväldige: sluta skriv inlägg som inte tillför något till tråden, ber att en moderator tar bort dina inlägg genast och gärna bannar dig också eftersom det inte är första gången det sker.

Sluta skriva inlägg som inte tillför något? öj då skulle något fler än jag bli kickade...

Jag menade som en fullt legitimt åsikt att jag tyckte det var jobbigt om tjafset här kommer upp igen. (Vilket jag förhoppningsvis har full rätt att tycka) Du tycker tydligen att det är trevligt att harva argument om och om igen. Det du skrev ovanstående var det du skrev på första sidan och på sidorna efter det.
Men visst jag ska lämna dig ifred även om jag inte tycker att jag har gjort något fel eftersom du tydligen har en väldigt kort stubin och jag har annat för mig än att tända den. Ha det bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 06, 2004 1:03 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Det mesta tyder på att galenas i LR är vanlig tobak eller en närstående släkting:

Citera:
All that could be discovered about it in antiquity was put together by Meriadoc Brandybuck (later Master of Buckland), and since he and the tobacco of the Southfarthing play a part in the history that follows, his remarks in the introduction to his Herblore of the Shire may be quoted.

Citera:
He produced a small leather bag full of tobacco. 'We have heaps of it,' he said; 'and you can all pack as much as you wish, when we go. We did some salvage-work this morning, Pippin and I. There are lots of things floating about. It was Pippin who found two small barrels, washed up out of some cellar or store-house, I suppose. When we opened them, we found they were filled with this: as fine a pipe-weed as you could wish for, and quite unspoilt.

Det har skrivits några inlägg utanför ämnet i den här tråden på senaste tiden, från flera stycken. Försök att hålla er till saken, är ni snälla! Denväldige har dock inte avvikit mer än andra, och jag vill understryka att det som visats här inte är anledning nog för avstängning för någon av de inblandade.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 2:20 pm 
Östring

Nerloth skrev:
Väntar dock fortfarande på lite vettiga argument att INTE legalisera, börjar ju nästan tro att det inte finns några...

Tjena, jag hade också glömt bort tråden.

De vetenskapliga undersökningar jag hittade när jag gav sökexemplet visade på neurologiska effekter som sämre minne och nedsatt inlärningsförmåga, och att det föreföll finnas en ökad risk för cancer hos cannabisbrukare. Dock ska sägas att det var mycket vanligt att testpersonerna både rökte tobak och cannabis, så det kan väl vara svårt att hålla isär orsakerna där.
Men argumentet att ”inga undersökningar kan fastställa att det är farligt” är nog en sanning med mycket stor modifikation, eller att man helt enkelt inte försökt sätta sig in i ämnet.

Jag fick intrycket att du i tidigare inlägg visade på undersökningar som sade att cannabis var ofarligt att bruka. Hade jag fel så visar det ju att den forskning som hittils presenterats här tyder på skadliga effekter av cannabis, och det talar ytterligare mot en legalisering. Alltså faller väl då det enda egentliga argumentet för legalisering?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]