Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 18, 2026 7:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:08 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

över mitt ringa förstånd!!! :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:09 am 
Master of Doom

Den unge riddarens replik, eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:10 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej att fortsätta historien. Sånger överlåter jag åt andra :D Texten var utmärkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:12 am 
Master of Doom

Vilken text?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:14 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ditt senaste inlägg. Jag tolkade det som att du ville ha in poesi i berättelsen och sådant har jag inte förstånd till.

Jag går över till kommentar tråden turin men vad menar du?

Senast redigerad av Théoden Ednew mån nov 01, 2004 12:17 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:15 am 
Master of Doom

Skilde det sig från de övriga? Jag tyckte att det inte hände mycket, fast det kan ju vara en bra omväxling i den här actionfyllda historien.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:16 am 
Wavemaster of the World

Vi kanske får tillkalla Kamelen eller någon annan av de stora diktarna? :wink:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:19 am 
Master of Doom

Jag kan prova om jag får tid på mig. Jag är ganska vass på sådant men då kan väl någon av er fortsätta berättelsen så länge så kan jag lägga in sången i slutet på mitt förra inlägg senare. Om jag lyckas dvs.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:28 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Efter sången som styrkt dem alla började truppen röra sig. Som det var sagt dröjde det inte länge innan de kom upp till en skogsväg. Luften var tung av dofter och färden gick i avslappnat tempo. Nahrlion red på den stolta svarta springaren och lyssnade avslappnat på männens råa krigarjargong. Men ingen av soldaterna nämnde något spännande eller avslöjande så snart lyssnade Nahrlion mer med sitt andra sinne. Han kände hästarnas tankar och Derions närvaro. När Nahrlion försökte genomtränga Stigfinnarens tankar tog det plötsligt stopp det var som om en osynlig vägg hindrade alla försök. Nahrlion vaknade upp ur sina tankeförsök och såg Derion i ögonen. "Vi talar mer om detta vid nästa rast" sade Derion strängt. "Ja mästare" svarade Nahrlion skammset. Han saktade ner farten så han kom bakom Derion och Lord Thanofur.

Senast redigerad av Théoden Ednew sön nov 07, 2004 5:35 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:31 am 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Han spännde bågen, det var tungt, väldigt tungt. Han drog strängen mot örat och släppte.

eftersom detta handlar om en oerfaren skytt så är väl misstaget acceptabelt, men om man skjuter med pil och båge utan sikte drar man strängen till ögat och inte längre. tre fingrar (pek, lång, ring) hålls under pilen och alla tre vilar mot kindbenet så att fjädrarna nästan snuddar vid ens öga. drar man strängen för långt bak finns risken att man snärtar till antingen örat eller kinden då man släpper strängen. om man däremot använder ett (enkelt) sikte drar man strängen (med pekfingret ovan pilen och de två andra under), trycker strängen mellan pekfingret och hakan samt låter näsan snudda strängen (för att se till at bågen är lodrät). kanske är det inte direkt av någon hjälp till berättelsen, men om någon undrar över bågskytte går det bra att fråga mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:33 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Han var som sagt nybörjare :)

Bra lektion dock du kan bli vår bågexpert? Stigfinnarna är ju mästare på pil och båge

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:36 am 
Master of Doom

Fast han gjorde ju fel. :lol:

Jag hade ingen aning om det men det var bra att veta. Fast jag har läst i en medeltidsfaktabok att "långbågssträngen kunde spännas ända till örat", eller något sådant.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

jo visst. jag är inte så väldigt talangfull när det gäller själva skjutandet, men jag går en gång i veckan mest på skoj och där får man lära sig allt man behöver. har ni frågor om bågskytte och/eller ridning och hästar (det är de två områden jag kan tänka mig att jag kan vara till någon hjälp med just i det här sammanhanget) så är det bara att pm:a (jag kanske inte hinner hålla mig a jour med den här tråden, som ni ungdomar blåser på!).

EDIT: Túrin: kan men kanske inte bör :)

Senast redigerad av vanja mån nov 01, 2004 12:40 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:39 am 
Master of Doom

Vi håller på med den nya trenden speedwriting. :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 01, 2004 12:52 am 
Master of Doom

Citera:
När rasten kom hoppade Nahrlion tacksamt av. Det var ansträngande att rida första gången, märkte han.
"Nu får vi talas vid", sade Derion till Nahrlion. "Du ska inte försöka genomtränga mina eller någon annan människas tankar med din förmåga. Detta säger jag inte för att du inte ska få reda på hemligheter utan för att det du kan göra med djur är farligt på människor, om du lyckas tränga in i tankarna hos någon med svagare psyke än jag kan de bli vanvettiga och det vill vi inte!"
Nahrlion såg förskräckt på sin läromästare; men snabbt leddes han tankar in på annat när han hörde att riddarna hade börjat berätta historier. Den äldsta av dem, som hade grått skägg och en vänlig uppsyn och som Nahrlion hade för sig hette Ardone berättade om slaget vid Bahirs borg för de yngre.
"Jag stod där i första ledet, bredvid ferierfursten Narduforiel och då kom mörkdjinnernas furste ut. Hans rustning var svart med underliga runor skrivna med något som såg ut som blod. Hans ansikte var mörkt under den grymma hjälmen. Han var större än de flesta män jag sett och höll i den ena handen en vass kroksabel och med den andra sände han fruktansvärda besvärjelser som druiderna kämpade desperat emot...", började Ardone.
Då hördes ett högljutt knakande bland buskarna och alla vände sig mot ljudet.

vanja skrev:
EDIT: Túrin: kan men kanske inte bör

Hmmm, det låter konstigt att de skulle skriva så. :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]