Nerloth skrev:
Enda sättet att undersöka vad som i praktiken sker vid legalisering är enligt mig att titta på de länder som kommit längst i legalisering. Det är nog inte helt okänt att Holland är det land med liberast cannabislagar. Så varför inte jämföra Holland med Sverige? Det är enligt mig speciellt bra att jämföra dessa två länder eftersom Holland motsvarar den liberalaste och Sverige den hårdaste drogpolitiken i Europa. (Dessutom bor vi ju i Sverige.

) Sverige har ca 25.000 tunga missbrukare på en befolkning på 9 miljoner, och Holland har ungefär lika många, trots att deras befolkning är 16 miljoner. Sifforna kommer från Folkhölsoinstitutet respektive motsvarande i Holland - Netherlands Insitute of Health. Sverige har även högst dödlighet och högst ökning av tunga missbrukare. I Holland sker det däremot en minskning. Dessa uppgifter kommer från ECNN - Europeiska Centret för Narkotika (EUs narkotikabyrå). Att färre missbrukare innebär mindre sjukvårdskostnader är väl uppenbart.
Jo, det håller jag med om. Ska kolla siffrorna och vilka kommentarer som finns om dem.
Nerloth skrev:
Gör det, och berätta gärna vad den kom fram till. Som jag förklarat tidigare är risken med cancer endast om man röker cannabis och går att undvika genom att äta det. Minne och inlärning är effekter som sker främst under själva ruset, och i liten grad efteråt. Hänvisa gärna till exakta citat från forskningrapporter om du anser att det ligger till annorlunda....
Snabb inflikning: när det gäller cancerrisk så har ju redan SArvi lagt in en referens till att det förefaller finnas en ökad cancerrisk för cannabisanvändare:
The second study (Zhang et al., 1999) was a retrospective case-control study, i.e., it began with 173 proven cases of cancer of the head and neck (upper aerodigestive tract), and 176 controls matched with respect to age, sex, race, education, tobacco and alcohol use. The two groups were compared with respect to amount and duration of cannabis use. Overall, the risk of cancer was 2.6-fold greater in cannabis users than in non-users, but it was 3-fold greater in those aged 55 years or less. There was a highly significant increase in cancer risk with increasing frequency and duration of cannabis use. Finally, the cancer risk was increased from 10- to 36-fold in cannabis users who were also current tobacco smokers. This study is methodologically much better controlled than that by Sidney et al., and must be regarded as strongly suggestive of a causal role of cannabis smoking in the production of certain types of cancer. There is a clear need for additional well-designed studies.
När det gäller hjärt-kärlsjukdomar så sade jag bara att det möjligen skulle kunna finnas, med tanke på all skit man drar i sig med röken. Om man däremot brukar det oralt så borde ju cancerrisken och ev hjärt-kärlsjukdomsrisk försvinna, precis som du säger. Är det så att effekten ökar av att röka det vs äta det?
Dessutom fanns ju fem referenser i artikeln, jag jobbar på universitet, så jag kan förhoppningsvis hämta dessa artiklar. Dessutom ska jag gräva fram min farmakologibok och se vad som skrivs där.
Nerloth skrev:
Vanliga tidningsartiklar går inte att lita på, men om det är referenser till forkningsrapporter det handlar om ser jag fram emot detta....
Jag pratar om vetenskaplig litteratur här, något annat har aldrig varit aktuellt´för min del.
Nerloth skrev:
Det forskas på mycket grejer i världen, men det är inte direkt någon poäng att nämna innan man har kommit fram till något.
Nej, men man beskriver indicier, och flera undersökningar tycks peka på en något ökad självmordsfrekvens hos personer som regelbundet brukar cannabis, men det är ju svårt att exakt koppla det till bruket av cannabis. Det är väl därför man försöker utnyttja enäggstvillingar för denna typ av stuider.
Nerloth skrev:
Alltså endast spekulationer från din sida. Känns inte så övertygande..
Kanske inte, men rök leder till både cancer och hjärt-kärsjukdomar om man exponeras för det under tillräckligt lång tid. Men jag har aldrig gjort någon hemlighet av att det var spekulationer.
Nerloth skrev:
Frågan huruvida cannabis är skadligt eller inte är intressant och enligt mig är cannabis relativt ofarligt. Men en fråga som är bättre att ställa sig när det gäller legalisering är: Vad är det som orsakar mest skada, att tillåta cannabis eller att förbjuda det? Mycket tyder ju på det senare...
Ja, men om man legaliserar det får man ju också räkna med en ökad använding av det. Och att då inte ta med det i beräkningarna låter lite farligt. Om resultatet i Holland är så lyckat så borde man väl skrivit mer om det? Ska se vad jag hittar i litteraturen, situationen borde ju intressera forskarna.
Nå, jag återkommer (förhoppningvis) i morgon.