Älva skrev:
Blommornas Krig II - Det förlorade barnet- av Tad Williams
Har du läst
Tailchaser's Song av samma författare ännu? Minns att jag rekommenderade den till dig eftersom det är en kombination av fantasy och katter...

Får i och för sig medge att det var så länge sedan jag läste den så att jag inte har några minnen av den, eller ens av om den är bra eller inte. Men Tad Williams brukar ju vara pålitlig. Hur är förresten Blommornas Krig? Något du kan rekommendera?
Själv läste jag för ett tag sedan den så hyllade
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Riktigt, riktigt bra! Oerhört originell fantasy, jag tror inte jag någonsin har läst något liknande. Och en fantasybok som man snappar upp på bästsäljarhyllan på Wal-Mart hör ju inte heller till vanligheterna...
Och nu senast har jag just, i ett anfall av fantasybrist, läst om Dennis L. McKiernans Iron Tower-trilogi. Jag har
beskrivit den tidigare, och kan bara understryka min rekommendation från den gången. För en Tolkien-entusiast är den här trilogin ett måste!

Böckerna är en häpnadsväckande skamlös Tolkien-imitation. Och då menar jag inte bara miljön och intrigen, som jag beskrev lite i inlägget jag länkade till ovan. Det är också närmast rörande hur McKiernan försöker ta efter Tolkiens språk.
McKiernan skrev:
At last the siege engines lumbered into the view of Man, and Marshal Vidron shook his head in rue, for they were mighty, and cunningly wrought to protect those using them. Forward they creaked, axles squealing - ram, towers, catapults.
"Ai! What a vile bane is that ram!" cried Gildor, pointing at the great batter. Now they could see that it had a mighty iron head, shaped like a clenched fist, mounted on the end of a massive wooden beam.
"It is called Whelm, and dark was the day it rent through the very gates of Lost Duellin. I had thought it destroyed in the Great War, but now it seems that evil tokens have come upon us again."
Böckerna har självklart inte Tolkiens djup, underliggande teman eller detaljtrogenhet. Men trivselfaktorn är faktiskt nästan lika hög. Kanske lite som om Tolkien hade valt att skriva sin trilogi mer som en fortsättning av Bilbo, som den ju startade som, istället för att utveckla sin värld och sitt skrivande så mycket som han gjorde.
Jag antar att det kan låta avskräckande med en sådan här efterapning. Varför läsa en sämre kopia av något man redan läst? Men det skiljer ändå såpass mycket i såväl detaljer som stil att det blir något helt nytt, samtidigt som man får den där hemtrevliga trygga känslan av något välbekant. Böckerna har charm, helt enkelt.
Trilogin finns för övrigt som samlingsvolym på SF-bokhandeln för en mycket billig penning. Bara 79 spänn!
http://www.sfbok.se/asp/artikel2.asp?VolumeID=45872
(Fast min gamla utgåva har ett snyggare omslag!

)