Igår var det Lucia!

Jag, min klass och vår körlärare infann oss på Skanska i Solna klockan 7.30 på morgonen och gick två luciatåg där. Sedan bjöds vi på morgonfika med lussebullar, pepparkakor och te (som jag lyckades bränna mig på). Därefter åkte vi till Sollentuna och besökte servicehemmet Tors Backe. När vi kom in i entrén satt det en gammal farbror där som lade märke till min hatt (bilder på denna lär finnas i utseende-tråden) och utbrast: "Vilken hatt! En sådan hade min farfar!" Sötsöt gubbe!
Efter detta luciatåg åt vi lunch (under vilken jag lärde mig att äta nudlar med pinnar

) och åkte sedan in till stan för att lussa vid Frihamnarna. Fick mer pepparkakor och lussebullar, samt varm choklad (som jag också lyckades bränna mig på, och min tunga är fortfarande lite öm

). Vårt sista luciatåg gick vi på ÅF, även detta i Stockholm. Min farbror jobbar tydligen där, men honom såg jag tyvärr inte. På ÅF bjöds vi bland annat på julmust, vilket gjorde en stor den av klassen mycket glad, då julmust i stora mängder anses vara ett obligatoriskt inslag när man går lucia.

Min kompis lyckades spilla ut en flaska över sitt lucialinne (det ordnade sig dock; kragen var den som tog mest stryk och den var det bara att vika in), och när jag skulle vara heroisk och hjälpsam genom att kasta till henne ett paket näsdukar lyckades jag slänga det mitt i pölen av julmust så att det stackars lucialinnet stänktes ned ännu mer. Jag måste säga att jag faktiskt aldrig har varit med om att folk har skrattat åt mig så mycket förrut ...
Kort sammanfattning (för dem som inte orkar läsa mitt onödigt långa inlägg

): Jag hade i alla fall en jätterolig dag!