Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 10:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90 ... 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 28, 2006 10:41 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:09 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 02, 2006 12:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vinden är min mor av Bear Heart och Molly Larkin

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 03, 2006 10:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ringens värld av: ni vet vem

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 03, 2006 9:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vi har varit inne på det tidigare: Är det verkligen för mycket begärt att skriva några rader om vad man tycker om boken eller, om den inte är så känd, kanske lite om vad den handlar om? Bara "namedropping" gör den här tråden så meningslös...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 04, 2006 8:18 pm 
Den stegrande kamelen skrev:
Vi har varit inne på det tidigare: Är det verkligen för mycket begärt att skriva några rader om vad man tycker om boken eller, om den inte är så känd, kanske lite om vad den handlar om? Bara "namedropping" gör den här tråden så meningslös...

var det inte Älva som sa det?

Älva skrev:
Vinden är min mor av Bear Heart och Molly Larkin

För övriigt så läser jag High Fidelity av Nick Hornby just nu. Har redan läst den en gång på svenska så jag tänkte ta den på engelska oxå ;) Filmen är mycket rolig, John Cusack är så underbart patetisk, haha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 05, 2006 8:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag förstod inte poängen i ditt inlägg Undomiel.

Boken handlar om en indiansk schamans liv och lärdomar han fått i livet av andra schamaner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 05, 2006 12:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För närvarande har jag lånat hem en bok från det skolbibliotek som jag två gånger per vecka besöker i jobbsammanhang. Bokens namn är "Jaget och Maskerna", och den är skriven av Ervin Goffman.

Boken är en sociologisk inblick kring en av - enligt mig - grundstenarna i den sociala kompetensen; att kunna hålla sig ajour med de olika rollerna som finns i världen; att vara flexibel med sitt rollspelande och inte hålla sig kring en roll i tron att den passa var som helst. Som "bevis" på detta (inom sociologin finns INGA bevis, bara teorier, vilket gör att jag hällre ser Psykologi som vetenskap än sociologi) framlägger författaren att en lärare måste uppträda som lärare och tro på sin roll som lärare för att få sina elever att behandla läraren som en lärare. Om läraren går till tavlan med långa, självsäkra steg finns inga tvivel hos eleverna att de har med en lärare att göra, men ser eleverna minsta tvivel hos den som står framför tavlan kan de skapa många bilder om läraren i fråga. Och detta betyder ju, eller kan betyda, att en högstadieelev skulle kunna - rent teorietiskt sätt - föreläsa för ett par åldrande högskolestudenter, om en liknande tanke läggs bakom fasaden.

Detta går stick i stäv med mina åsikter om den mänsliga moraliteten. Jag har alltid hävdat att människan ska vara sig själv så mycket som möjligt, men om faktan som presenteras i "Jaget och Maskerna" stämmer till den graden att inga motbevis kan bevisa motsatsen blir det till att skaffa sig en flexibel roll som passar till alla tillfällen. Och om ni inte tror mig; hur vet ni att den rumspetantiska människan - som alltid städar sitt rum med en militärliknande diciplin - är en rumspedantisk människa innerst inne?

Så... om ni vill att folk ska se upp till er; tro på att folk kan se upp till er, och börja agera som en människa som folk ska se upp till - även om ni måste ändra ett par "scenkläder" då och då.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 05, 2006 12:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tron kan sannerligen försätta berg. :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 05, 2006 3:23 pm 
Älva skrev:
Jag förstod inte poängen i ditt inlägg Undomiel.

Vad jag menade var att om det var du som sa att man ska skriva lite om boken man läser så gjorde väl inte du något vidare inlägg själv...
Jag kommer inte ihåg vem som sa det, men jag antog att det var du.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 05, 2006 3:36 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är inte alltid jag som har den största insikten på det här forumet. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 07, 2006 2:29 pm 
Maia

Vi på Hamre av Anna Edlund-Hansson. Jag Tycker väldigt mycket om den men jag tror inte att ni om ni skulle läsa den tycker att den är lika intressant. Den är nämligen skriven av min farfars mormor och handlar om vår släktgård nere i södraste Västergörland. :o (Det är en riktig bok som gavs ut inte bara i Sverige utan utomlands också.)
Det är lite roligt med den för jag har ju koll på en del av historierna som t.ex. om att det (på den tiden) största lodjuret sköts därnere och står uppstoppat i salongen på själva herrgården! 8) och jag måste ju säga att jultraditionerna är VÄLDIGT lika våra... kan det vara så att farfar firade jul med sin mormor nere på gården...? *host* :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 10, 2006 6:36 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Läser just nu Niklas Krogs debutroman Under Guds himmel . Den utspelar sig i mellanöstern på 1200-talet, korstågens tid. En nomadpojke dras in i ett krig mellan mongoler och mamlucker.

Hittills är den nog den bästa bok av Krog som jag har läst. En mycket intressant tid det där...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 10, 2006 7:31 pm 
Wavemaster of the World

"Deep Secret", Dianna Wynne Jones. Handlar om Rupert, en ung magid (en sorts väktare som på magisk väg ser till att allt går rätt till i multiversum) som övervakar Jorden och det krigsdrabbade kejsardömet Koryfos. När hans mentor dör måste Rupert kvickt finna en ersättare eftersom antalet magider bör hållas intakt, men kandidaterna är svåra att komma till tals med och han bestämmer sig för att mixtra litet med deras ödestrådar för att samla dem på samma ställe.

Eftersom Jones har skrivit en hel del barnböcker (varav jag läst en: Howl's Moving Castle, som jag älskade) ville jag se hur hon hanterar vuxenböcker. Hittills verkar den lovande - meningarna är visserligen ganska avhuggna men replikerna är fyndiga och hobittar såväl som Gandalf nämns. Plus att det är en kentaur på omslaget. :)

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 11, 2006 7:45 pm 
Maia

Har just läst ut "I taket lyser stjärnorna". Riktigt bra bok om den härliga tonåren. Den var för övrigt både givande och lättläst (sträckläste den på ett par timmar). Rekommenderas varmt om någon ännu inte läst den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 11, 2006 8:45 pm 
Östring

Läste ut Vinden är min Mor av Bear Heart och Molly Larkin igår.
Just den bok som du läser Älva.

Vad tycker du om den hittils?

Hela mitt liv har förändrats sen jag började läsa den. Jag har blivit mer ödmjuk, snäll och numera går jag ofta runt och är väldigt positiv.
Han är så otroligt klok, och det mesta som han tar upp i boken har lärt mig att ta vara på den värld vi lever i.
Numera går jag ofta ut i skogen och samlar energi för nästa skoldag.

Rekommenderar verkligen alla att läsa denna bok. Den var otrolig, och ibland trodde jag inte på det han skrev. Men varför skulle han ljuga?

Direkt efter det på kvällen så började jag på "I Patagonien" av Bruce Chatwin.
Har inte fått grepp om den riktigt, men det kommer väl. Den verkar iallafall rejält flummig. Det gillar jag dock! :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2227 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90 ... 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]