Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 5:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Tror du på Gud?
Ja, jag tror enbart på Gud 14%  14%  [ 8 ]
Ja, jag tror både på Gud och andra väsen 14%  14%  [ 8 ]
Nej, jag tror inte på Gud, däremot andra väsen 18%  18%  [ 10 ]
Nej, jag är tråkig och tror inte på någonting som inte vetenskapen kan förklara 32%  32%  [ 18 ]
Jag tror på något annat "ovetenskapligt" 14%  14%  [ 8 ]
Jag vet inte 7%  7%  [ 4 ]
Antal röster : 56
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 03, 2007 11:17 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Eh jag läser ord som inte är där
osynnliga ord som lever av sig själva
sökande där i en enhet.

Nog, religionen är utspelad som en maktfaktor, ekonomin har tagit över
i egen majestet det är sant. På gott och ont. Pengar har blivit
viktigare än att folk faktiskt mår bra.

Och bara för att folk inte går ur kyrkan är de inte kristna, bara lata
(till och med visa med andra religösa inställningar har inte passerat
ur kyrkan ännu. *suck* jag är för lat ibland.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 12:58 am 
Sinda

Virre: Bara i största allmänhet, varför skriver du dina inlägg som om de vore dikter?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 1:08 am 

CasperV skrev:
Virre: Bara i största allmänhet, varför skriver du dina inlägg som om de vore dikter?

Det bara händer. Ibland är debatter så att dikt liknande syntaxer
fungerar bättre. Ibland skriver jag i debatter som om jag
programmerade också så...

Men ta er tillbaka mot ämnet nu, vilket iofs är ganska omfattande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 10:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Crumui. Med risk för att vara rejält OT så har jag för mig att du själv var i yngre tonåren för inte alls länge sen. Ungefär då virre var aktiv senast. :wink:

Jag firar de flesta hedniska högtider med glädje. Allt för att reta kyrkan och försöka hitta några slags rötter.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 12:25 pm 

Älva skrev:
Jag firar de flesta hedniska högtider med glädje. Allt för att reta kyrkan och försöka hitta några slags rötter.

Med andra ord du firar de vanliga helgdagarna och dricker en ganska
stor mängd alkohol? (;

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 12:34 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nja. Måttliga mängder och ingenting på jul. :wink: Pingsten däremot och Kristi Himmelsfärd känns lite konstiga. Inget att fira liksom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 2:43 pm 
Sinda

Tja, vill man hitta sina "rötter" kanske inte hednahögtider är det bästa valet eftersom dessa - som de flesta nog vet - inte har så mycket med Sverige eller skandinavisk kultur i allmänhet att göra. Vill man fira sina "rötter" (dvs. sina anfädrar så långt tillbaka i tiden som de kan spåras) är brännvin/mäsk i löjliga mängder vid varje tillfälle som ges (fredag, lördag och kanske söndag) det enda rätta.
F.ö: Vad är det som gör gamla hednahögtider mer värda att fira är t.ex. Kristi Himmelsfärd?
Citera:
Inget att fira liksom.

Jo, att Jesus for upp till himmelen (har ingen vidare koll så rätta mig om jag har fel). Det är väl lika mycket anledning att fira det som att Freja (eller vem som nu stod för det) fixade en bra skörd i år? Eller för att vara praktisk, varför inte bara dricka sig full utan någon speciell anledning?

Tycket det börjar bli svårt att fortsätta en diskussion. Religion är ett ganska stagnerat ämne, de som tror på det hela kommer (tyvärr) aldrig ändra sig, och det finns helt enkelt inte mycket att diskutera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 2:49 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja, för det första tror jag inte på att han for upp till himlen eller att han var guds son. Så för mig finns det ingen anledning att fira även om andra gärna för göra som dom vill.

Jag är ganska genomnordisk så att söka rötterna i typiska hednahögtider ser jag inget konstigt i. De flesta av dem firar ju de kända solvändningarna och det anses ju som ganska genomgripande för många urkulter runtomkring. Även den schamanistiska vänder sig gärna till olika väderstreck osv. Hur mycket man vill supa bör dock stå en fritt eftersom man mår så överjävligt dåligt dagarna efter om man dricker för mycket. 8)

P.S. mycket saknar vi inte Nerloth att vi behöver en ny. D.S. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 04, 2007 9:02 pm 
Sinda

Älva skrev:
Tja, för det första tror jag inte på att han for upp till himlen eller att han var guds son. Så för mig finns det ingen anledning att fira även om andra gärna för göra som dom vill.

Jag är ganska genomnordisk så att söka rötterna i typiska hednahögtider ser jag inget konstigt i. De flesta av dem firar ju de kända solvändningarna och det anses ju som ganska genomgripande för många urkulter runtomkring. Även den schamanistiska vänder sig gärna till olika väderstreck osv. Hur mycket man vill supa bör dock stå en fritt eftersom man mår så överjävligt dåligt dagarna efter om man dricker för mycket. 8)

P.S. mycket saknar vi inte Nerloth att vi behöver en ny. D.S. :wink:

Men tror du då att du kommer til Hel när du dör?

Det går ju tyvärr inte att säga om man är "genomnordisk". Det är välan 50% chans att just dina anfädrar kom till Sverige från t.ex. Baltikum, Ryssland, England, Tyskland eller Frankrike mellan åren 800-1600. Sen fanns det ju omfattande invandring till (och från) Sverige även senare, men nu vet jag ju inte om du släktforskat och vet om dina förfäder inte var valloner el. liknande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 12:03 am 
Hobbit

Crumui skrev:
Klimpen2 skrev:
Crumui: Läs bibeln så förstår du.

Det var ju ett bra och uttömmande argument... not. Kan du inte besvara min fråga med dina egna ord istället?

Förklara för mig varför just kristendomen, av alla otaliga religioner som människan hållt sig med, skulle vara den enda sanna? Att uppmana mig att läsa Bibeln gör mig nämligen inte ett dugg klokare, då jag redan läst den (vissa delar, åtminstone) och inte såg mer än en sammanställning av olika mäns trosföreställningar och försök att förklara världen omkring sig.

EDIT: Stavfel.

Jag ska säga dig "Varför just kristendomen"?

Jag har sett Gud göra miralkel och jag kommer att få se fler.

Exempel nummer ett:
Min mamma. När hon var yngre så hade hon en massa exem på händerna. När vi var på BFF* så var mamam framme för förbön. Det var några som bad för henne och efter det så började dom försvinna. Sen har hon aldrig sett till något exem nå mer.

Exempel nummer två:
Har ni hört talas om Benny Hin? HAn är en amrerikansk missioner. Han reser runt i värden och predikar. På hans möten brukar det sammlas flera tusen personer, eller mer. Men i alla fall. På hans möten brukar flera hundra, minst, bli helade. Personer som är förlamade, personer som har cancer, personer som sitter i rullstol, personer som måste andvända kryckor m.m.

Exempel nummer tre:
Har ni någon gång hört talas om "Den helige ande" eller att man blir full av den helige ande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 1:00 am 
Wavemaster of the World

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer ett:
Min mamma. När hon var yngre så hade hon en massa exem på händerna. När vi var på BFF* så var mamam framme för förbön. Det var några som bad för henne och efter det så började dom försvinna. Sen har hon aldrig sett till något exem nå mer.

Det finns statistik på att små barns sår läker bättre med bamseplåster än med "vanliga". Beror det på att bamseplåstren besitter någon fantastisk läkande kraft eller att de är mer prisvärda än andra märken? Inte särskilt troligt. Barnen "tror" på bamseplåstrena vilket får såren att läka snabbare och göra mindre ont.

Jag kan tillstå att exemplet är dåligt då det är en viss skillnad mellan skrapsår och eksem, men det är förvånansvärt vad placeboeffekten kan uträtta. Någon som är mer förfaren i dess verkningar kanske kan ge ett bättre exempel?

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer två:
Har ni hört talas om Benny Hin? HAn är en amrerikansk missioner. Han reser runt i värden och predikar. På hans möten brukar det sammlas flera tusen personer, eller mer. Men i alla fall. På hans möten brukar flera hundra, minst, bli helade. Personer som är förlamade, personer som har cancer, personer som sitter i rullstol, personer som måste andvända kryckor m.m.

Nå, så skall man väl hålla sig något kritisk till dylika mirakelberättelser (och då syftar jag inte bara på religiösa sådana, utan även diverse universalmedel etc som låter för bra för att vara sanna) - du kan inte tänka dig att berättelserna du har hört om honom är påspädda och överdrivna?
Det finns, och har alltid funnits, många exempel på "mirakelhelare" från de flesta religioner - alltså inte bara kristendom - och förvånansvärt många har den gemensamma faktorn att de lever rikt på sina tjänster (Hinn är, som du kanske vet, en av dessa).

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer tre:
Har ni någon gång hört talas om "Den helige ande" eller att man blir full av den helige ande.

Heh, nej, däremot att man blir uppfylld av den. Religiös extas, om det är vad du avser, förekommer såvitt jag vet i alla religioner. Jag rekommenderar en grundläggande bok i religionspsykologi.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 1:56 am 

Klimpen2 skrev:

Exempel nummer ett:

För det första har du inte förklarat vad i samsaras namn som BFF*
är... För det andra, det finns andra religioner där mäniskor har givit
lika effekt. (Min tror om vad det rör sig om, antagligen placebo
effekten, eller helt enkelt samhörigheten med dessa andra mäniskor,
deras närhet och att, livet är ett kretslopp av lidande, så bara för
det försvinner kommer inget annat ont)

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer två:

Nope men google gör... den andra träffen, skrivet av en kristen:

Någons blogg skrev:

" think Benny Hill is more Christian than Benny Hin

I just watched this expose on Dateline that was a follow up on a prior expose on Benny Hin, the Indianish type "preacher/healer" on TBN. Now I've always thought that the guy was a scum bag, anyone who watches his show and has a discerning mind and a few brain cells should be able to tell that this guy is playing chess with checkers pieces. But the show basically showed his 10 million dollar beverly hills house, 80,000 dollar mercedes's, how he stays in the president's suites of all the hotels he stays at. One hotel was larger than our house and had a full size swimming pool on his floor and cost 10,000 bucks for one night. I don't know watching the thing just made me ticked off and makes me want to go blow up the TBN transmition tower on Covenant's property... but I don't have enough c4 to take it down, just enough to mame it. I can't stand Televangelist!
The expose had Michael Horton from Westiminster West on it too, which was a pretty cool little connection as he spoke at Covenant a few years ago."

Få se nu, en Indian inspirerad kristen , åh vad heter preacher på
svenska nudå, och helare. Jag skulle föreslå en läsning av Vinden är
min moder

Wikipedia har mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Benny_Hinn

och så har en *profetisk kristen Svensk sida* också skrivt en hel del
intresant om honom, och låter honom prata för sig själv...
http://www.profetiskt.nu/bhinn.htm

Jag tror det här är det dumaste jag hört, någonsin...

"TBN, 19 oktober 1999:
> Benny Hinn profeterar om att döda ska vakna till liv igen, då de sätts framför en TV som sänder program från TBN!
(Real Video © 1999 by TBN)
Detta påståendet är så otroligt dumt att det knappast behöver
kommenteras, men detta visar klart och tydligt att Benny Hinn inte får
sina profetior från Gud. Lägg märke till att programledaren och
grundaren av TBN, Paul Crouch, först försöker tysta Hinn med ett
försiktigt tilltal, men ganska snart ger med sig och låter honom
fortsätta att "profetera". (Kvalitén på videon är inte den bästa)."

Har TV väckt några till liv ännu?

Exempel nummer tre:
Har ni någon gång hört talas om "Den helige ande" eller att man blir full av den helige ande.[/quote]

Åh jadå, men jag har också träffat folk som är övertygade att det har
sett sina lärare uppgå i Regnbågar (en föreställning i
Tibetansk-Buddhism om att man lämnar den här dimensionen om man är
tillräkligt kunnig, som jag förståt det.) och en hel del annat.

Dessutom är det vetenskapligt bevisat att meditation påverkar
människans hjärna, ingen Kristen har jag vet låtit oberoende forskare
göra hjärnscaningar av dem under bön och dylikt?

och vilken Bibel, skulle jag läsa? Vulgata, Den senaste svenska
översättning, Den från tidigt 1900-tal, eller någon av de engelska
eller...

Fast jag förnekar dig inte din tro, du för forsätta tro så länge du
vill, speciellt om du inte skadar andra. Men åtminstone fall inte för
sekteristkska pengaprofeter som Benny Hinn...

Om jag inte misminer mina bibelkunskaper så kastar Jesus ut månglarna
ur templet...

/Virre

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 2:09 am 
Sinda

Klimpen2 skrev:

Mirakel...Yeees...:roll:

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer ett:

Som Crumui sa, det man tror på funkar. Själv slutar jag hicka när jag dricker vatten snabbt, och när jag får håll kan jag bota det genom att böja mig och ta upp en sten. Det funkar faktiskt, inte för att vattnet eller stenen är magiska, utan för att jag är övertygad om att det kommer at fungera.
F.ö. är just eksem något som försvinner med tiden.

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer två:

Hade det varit en missionÄr från vilket annat land som helst förutom USA hade det faktiskt varit mer trovärdigt (och då hade det ändå varit skrattretande).
Det finns gott om sådana "healers" som Hinn - och som alla tjänar rejält på det de gör. Det hela är ganska läskigt faktiskt, hur folk blir skinnade på pengar för att bli mirakulöst "helade".

Klimpen2 skrev:
Exempel nummer tre:

Nu får jag tyvärr svårt att hålla mig för skratt. Det där är inte ens ett exempel. Klart som fan jag hört talas om den "Helige ande", jag är ju dessvärre uppvuxen i ett land med Kristendom som statsreligion. Men hursomhelst: vad ska det där bevisa? Har du blivit full av den helige ande?

På ett mindre seriöst spår så har jag alltid tyckt att Kristendomen måste vara den minst trovärdiga av de tre skapelsereligionerna. Tänk efter:
Judendomen: Först. Kanske alltså originalet, medan de övriga bara är felaktiga plagiat.
Kristendomen: Kommer in mitt emellan (f.ö. den mest våldsamma, konservativa, rent ut sagt destruktiva och fördömande av religionera, yeeeey).
Islam: Sist. Kanske den slutgiltiga versionen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 2:35 am 
Wavemaster of the World

CasperV skrev:
Som Crumui sa, det man tror på funkar. Själv slutar jag hicka när jag dricker vatten snabbt, och när jag får håll kan jag bota det genom att böja mig och ta upp en sten. Det funkar faktiskt, inte för att vattnet eller stenen är magiska, utan för att jag är övertygad om att det kommer at fungera.

Och för ett ännu löjligare exempel: var jag gång får ringningar i öronen försvinner de så fort jag bara nuddar mina tinningar med fingertopparna. Besitter jag månne gudomliga krafter?

CasperV: att säga att kristendomen är den värsta av de tre tycker jag är svårt (såvida man nu inte räknar antalet dödsoffer i religionens namn, för då tror jag den vinner överlägset) - det finns så många, ofta motsägelsefulla, budskap i Bibeln. Å ena sidan har vi en godmodig gud som kommer och äter middag med sina människor, å andra har vi Jahves DYRKA MIG ELLER DÖ!-attityd, och till sist den - mer eller mindre - fredsälskande Jesus.

Varken Toran eller Koranen inkluderar Nya Testamenten om jag inte missminner mig, och det är väl främst i Gamla som fördömandet, stenandet och dylika otrevligheter finns?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 05, 2007 10:51 am 
Maia

Jag kan hålla med om att kristendomen var den värsta religonen när det kommer till krig, inkvisition (bara för att jag inte har kunnat hitta något liknande att läsa om andra religoner, det handlar främst av tillgång till dokumentation och kritisk utveckling). Men det spåret gav de upp för länge sedan (kanske kristendomen fortfarande krigar i Afrika, vad vet jag, USA krigar i guds namn), påven fördömer numera alla krig.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]