Théoden Ändny skrev:
Nu är det så att jag anser det fullt berättigat att se på amerikaner som galningar generellt sett (det finns självklart undantag och min bild präglas starkt av medierna, skulle i vissa fall säkert kunna bli positivt överraskad om jag åkte dit). Det är trots allt landet som låter pengarna styra i första hand. (så är det faktiskt inte i Sverige tro´t den som vill.) Detta leder till att lagar, medier och frihet kan köpas hur fan som helst. Vilket leder till att sekter till skillnad från i Sverige faktiskt kan köpa sig vapenbeskydd och inflytande. det finns ytterst lite vett i Amerika och för att göra ett litet hemmasnickrat citat från Strindberg. som jag sett tidigare på detta forum
"Jag har alltid trott mig bättre än amerikaner."
Faktum är att de som vill se felen i USA som jämställda med Sveriges jämför vattenmeloner med klementiner.
Nu vet jag att min bild är motstridig och att jag beter mig ytterst inkonsekvent men va fan.
Tja, jag bodde i USA i ett halvår när jag gjorde exjobb där, och jag blev oerhört positivt överraskad. Vänliga människor (som visade en vilsen svenks vägen på en jätteflygplats), nyfikna människor, och en vetenskapligt oerhört stimulerande miljö.
Dessutom upplevde jag det som ganska lätt att skaffa nya bekanta och vänner. Även om det givetvis lär varierna enormt beroende på var i USA du bor, jag vet folk som bott i bibelbältet i söder och sagt att "alla fördomar jag hade om amerikaner har bekräftats"...
När det gäller "vett" så kan du ju ta en till på vilken nation som kammat hem flest Nobelprise.
Så det du säger låter (ursäkta uttrycket) tämligen fördomsfullt.
Visst finns det knäppa sekter i USA, men det gör det allt i det här landet med...