Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 1:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 2:17 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nu är det så att jag anser det fullt berättigat att se på amerikaner som galningar generellt sett (det finns självklart undantag och min bild präglas starkt av medierna, skulle i vissa fall säkert kunna bli positivt överraskad om jag åkte dit). Det är trots allt landet som låter pengarna styra i första hand. (så är det faktiskt inte i Sverige tro´t den som vill.) Detta leder till att lagar, medier och frihet kan köpas hur fan som helst. Vilket leder till att sekter till skillnad från i Sverige faktiskt kan köpa sig vapenbeskydd och inflytande. det finns ytterst lite vett i Amerika och för att göra ett litet hemmasnickrat citat från Strindberg. som jag sett tidigare på detta forum
"Jag har alltid trott mig bättre än amerikaner."
Faktum är att de som vill se felen i USA som jämställda med Sveriges jämför vattenmeloner med klementiner.

Nu vet jag att min bild är motstridig och att jag beter mig ytterst inkonsekvent men va fan.

Senast redigerad av Théoden Ednew fre jan 07, 2005 4:43 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 2:19 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nå. Nu bor jag i Sverige och anser mig inte särskilt fri. Men om jag hade en massa pengar så skulle jag vara det.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 7:13 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Jag medger att Jag gick lite för långt i går när Jag önskade Perssons död. Jag var lite drucken av allsköns rusdrycker.

Det är dessvärre ingen ursäkt. Möjligen en anledning...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 7:22 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Det är dessvärre ingen ursäkt. Möjligen en anledning...
Det är myt att sanningen eller människans rätta jag skulle kommer fram när man är drucken, så är det emmelrtid inte, iallafall inte för mig. När jag dricker blir jag en annan person, Gladare, mer korttänkt och absolut mer benägen att säga det jag tänker. Vilket, förstå mig, inte betyder att tankarna är detsamma som mitt rätta jag. Så när således Feanor önskar döden ur Persson behöver detta inte vara Feanors reella önskning. Nu kan jag ha misstagit mig på vad du menar Danne och dessutom är Feanor högst kapabel att självt reda ut detta så...

Nåväl ska på inflyttningsfäst snart så om det kommer in några konstiga inlägg från min sida senare i kväll, så är det således först och främst alkoholens fel :roll: :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 2:30 pm 
Östring

Théoden Ändny skrev:
Nu är det så att jag anser det fullt berättigat att se på amerikaner som galningar generellt sett (det finns självklart undantag och min bild präglas starkt av medierna, skulle i vissa fall säkert kunna bli positivt överraskad om jag åkte dit). Det är trots allt landet som låter pengarna styra i första hand. (så är det faktiskt inte i Sverige tro´t den som vill.) Detta leder till att lagar, medier och frihet kan köpas hur fan som helst. Vilket leder till att sekter till skillnad från i Sverige faktiskt kan köpa sig vapenbeskydd och inflytande. det finns ytterst lite vett i Amerika och för att göra ett litet hemmasnickrat citat från Strindberg. som jag sett tidigare på detta forum
"Jag har alltid trott mig bättre än amerikaner."
Faktum är att de som vill se felen i USA som jämställda med Sveriges jämför vattenmeloner med klementiner.

Nu vet jag att min bild är motstridig och att jag beter mig ytterst inkonsekvent men va fan.

Tja, jag bodde i USA i ett halvår när jag gjorde exjobb där, och jag blev oerhört positivt överraskad. Vänliga människor (som visade en vilsen svenks vägen på en jätteflygplats), nyfikna människor, och en vetenskapligt oerhört stimulerande miljö.

Dessutom upplevde jag det som ganska lätt att skaffa nya bekanta och vänner. Även om det givetvis lär varierna enormt beroende på var i USA du bor, jag vet folk som bott i bibelbältet i söder och sagt att "alla fördomar jag hade om amerikaner har bekräftats"...

När det gäller "vett" så kan du ju ta en till på vilken nation som kammat hem flest Nobelprise. :wink:

Så det du säger låter (ursäkta uttrycket) tämligen fördomsfullt. :)

Visst finns det knäppa sekter i USA, men det gör det allt i det här landet med...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 5:18 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jo jag tror jag skulle kunna bli väldigt positivt överraskad av landet i väster. Men så ser jag på nyheterna eller läser någon notis i tidningen eller på internet och så blir jag förbannad igen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 8:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Så du tror verkligen på medians häxjakt? Aldrig tänkt på att media säljer genom att håna amerikanarna. De bekräftar bara den svenska lögnen; att jänkare är dumma.

Jag måste dock påpeka att detta inte är någon provocering. Det är bara det att jag avskyr media och dess vinkling och saxning. Och sådant kan leda till starka känslor...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 2:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jga är fullt medveten om deras vinkling i vissa fall. Men såsom jag har en förutfattad mening om Jänkare så verkar du ha en annan om media så... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 6:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jadu; det verkar så. Jag tål bara inte medias pågående häxjakter. Varför? De raporterar bara om olyckor, hat och Naken-Janne (märker du någon skillnad på dessa?). Knappt några glädjeämnen kommer till tals (ifs är det få som vill läsa om sådant; vilket fråntar media skulden). Men... varför ska jag bry sig. Det bästa sättet att froda hat är att hata något, så jag slutar kritisera media nu.

Nåväl. Någon som har hört något om läget i sydostasien? Sådant som tidningarna inte skriver om, vill säga. Jag är verkligen nyfiken på hur det ser ut just nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 9:46 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag anser inte att jänkare är dumma utan misstycker snarare med deras i bland överdrivna föreställning som ärans, frihetens och godhetens land som är det bästa landet i världen med gud på sin sida.

Om vi går tillbaka till sydostasien så förstår jag inte hur en del människor på detta forum kan hålla sig helt likgiltiga till hundra tusentals döda. Men kanske hade jag reagerat annorlunda om inte jag hade varit där nere och sett när vågen träffade land.

Jag anser dock att makten att hjälpa kommer med medlidandet, inte tvärt om. Jag anser vidare man kan stå till svars för sina handlingar (kommer vagt ihåg en annan disskusion om ÅO:s fulhet) och att media har ena riktiga rötägg ibland sig...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 10:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker att det som hände i Asien är hemskt och anser att Sverige skulle reagera snabbare, hörde att det var nån doktor eller professor som kunde framkalla 5st akutteam på 4-6 timmar och skicka ner till området.

Det finns säkert jättemånga i amerika som är snälla och trevliga men precis som i sverige finns det idioter som bara ställer till det.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 10:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Det finns säkert jättemånga i amerika som är snälla och trevliga men precis som i sverige finns det idioter som bara ställer till det.

Det krävs enbart en idiot för att förstöra 10 begåvade mäns arbeten. Och det krävs enbart ett par tjogtal idioter för att fördömma ett helt land. Jag hoppas att alla förstår det.*

Vi hör knappt något från sydostasien. Går allt som planerat? För annars skulle väl media skriva mer om det. Det är deras huvudregel; att enbart olycka säljer. Vi vet att 200 000 offers familjer är allt annat än lyckliga just nu. Men vi vet kanske inte hur det går med deras stöd, hur det går med deras hem. Jag har inte läst något om hur deras hem byggs upp. Är det en ovanlighet? Eller finns inget att raportera? förutom inslag i sensationsprogrammen i 3an och fyran?

*Jag nämnde en generell idiot. En idiot från tomma intet. Var snäll och använd inte det ordspråket, om ni talar skit om en specefik amerikan. Jag skrev inte det citatet för att det skulle användas på det sättet. Liksom Tolkien inte skrev LotR, för att det skulle tolkas som en allergori.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 15, 2005 11:33 pm 
Noldo

Skulle tro att det inte är någon som vill rapportera eftersom det säljer längre. Skulle tro att det är det vanliga, hjälpen försöker nå fram medan den nationella och internationella byråkratin krånglar till allting.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 9:56 am 
Maia
Användarvisningsbild

Okej. Jag skulle tro att hjälpen når fram, ivrigt påhejjad av den hjälpande byrokratin. Den byrokratin som inte krånglar till all just nu. Men nu säger antaganden inget om vad som egentligen händer, vilket gör våra teorier icke-användbara. Är det någon som har den äkta varan? Alltså media- eller annanbunden sanning?

Att nyheterna inte säljer är ju självklart. Men varför säljer det inte? Och vad är det som gör att det inte säljer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 16, 2005 10:38 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tidningar rapoterar nog inte från asien längre för det säljer inte lika många tidningar nu som då.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]