(OT, men som småstadsbo kan jag inte låta det gå förbi utan att kommentera det, om det behövs kan nån moderator flytta det)
virre skrev:
Men jag tror inte fotbollen förlorar på att det är så mycket Stockholmslag faktiskt, av den mycket enkla anledningen att Stockholm kommer fortsätta växa alltmer, efterson livet på landsbygden blir mer och mer omöjligt.
Så allt utom stockholm är landsbygd? Vad ska de 8 miljoner svenskar som inte bor i stockholm göra om all professionell sport utövas i stockholm? Visst kan stockholmslagen dra in mer pengar och intresse för en sport till en viss punkt, men det finns inte hur många sportintresserade människor i stockholm som helst. Någonstans tar åskådarna slut. Majoriteten av folket från "landet" skulle inte åka in till stockholm bara för att se en seriematch i fotboll. Om bara media såg att sverige existerar utanför stockholm också, så hade det funnits mycket större plats för lag från mindre städer.
virre skrev:
Jag tror t.ex att hockeyn redan lider av att bara ha ett stockholmslag, medans ett antal andra harvar i lägre divisioner och har problem.
Lägg dessutom till att Djurgården, som är det enda stockholmslaget i elitserien, ligger tre poäng från kvalplats. Visst kan hockeyn tappa i uppmärksamhet. När ett stockholmslag vinner något blåser media upp det enormt och när ett lag från en mindre stad vinner blir det helt annorlunda. Någon mer än jag som la märke till att de pratade minst lika mycket om AIK som om Elfsborg när Elfsborg vunnit SM-guld? När fick tvåan så mycket uppmärksamhet senast?
virre skrev:
I dag styrs Sverige från Stockholm, makten har koncentreats där, i och med att lokaljournalistiken inte klarar av kvalite eller nya tider och nya medier.
Men makten kom till stockholm före journalisterna. Att de sammanfaller beror knappast på journalisternas kompetens, det är snarare så att journalisterna dragits till makten än tvärt om, skulle jag säga. Jag tror dessutom inte att det är närvaro eller frånvaro av medial kompetens som bestämmer vad som får uppmärksamhet i media.