Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis okt 06, 2026 10:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 1:45 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
hmm, jag ser mig...

:lol: Hejdlöst virre!

Tv klarade jag mig också utan att bra tag. Särskilt när jag bodde ensam men så fick min pappa nog efter att ha varit och hälsat på utan att få titta p¨å dumburken så han kom släpandes på den gamla radiolan från -76 så hade även jag tv...

Snääälla! Ingen Buffy-tråd. Håller på att förgås på ett annat forum av en tjej som heter Eowyn och som bara vill diskutera Buffy hela tiden.... :shock: :cry:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 4:41 am 
Avar

Vad roligt det var att läsa att det är fler än jag på detta forum som saknar TV! Sedan min gamla apparat gick sönder för ett antal år sedan, har jag inte haft någon. Alldeles utmärkt; känslan av saknad var mycket kortvarig. Om jag verkligen vill se något, kan jag gästa andra hushåll.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:12 am 
The Magnificent

Du, Bytteson, vad är din signatur på för språk? Tycker närmast det liknar dvärgiska eller orkiska

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 8:20 am 
Avar
Användarvisningsbild

Bytteson skrev:
Om jag verkligen vill se något, kan jag gästa andra hushåll.

*skrattar* predis min strategi :)
fast jag ÄR glad att jag fick en DVDenhet till min ena dator :) innan dess fick man försöka förklara för kompisar att "nä, jag har INTE tröttnat på Filmen än, snälla kan jag få se om åtminstone en del igen hos er" :) :) :) :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:00 am 
Noldo

Tillhör de som inte disponerar TV. Kommer väl att införskaffas så småningom, alternativt enbart DVD. Främst för att kunna se filmer med barnen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tror att Byttesons signatur är på Estländska eller nåt sånt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 5:44 am 
Avar

Älva:
Ja, det är ringversen på estniska.

Meriadoc:
Vafalls?!!! Dvärgiska eller orkiska! Skulle Guds eget 'modersmål' likna sådant? (Tänker närmast på hur Gud/Den himmelske Fadern/Taevataat/Taara/Jumal, m fl beteckningar, kokade språken på Katlamägi ('Kittelberget'), varigenom alla folkslag fick sina respektive språk.)

Ioreth:
Tja, helt och hållet avhängig av omvärldens resurser och välvilja är jag inte heller, då min bärbara dator också har DVD-enhet. Bredbandsuppkopplingen gör att jag kan lyssna på radio, samt se på nyhetssnuttar och dylikt. Det verkar som om mycket som under de senaste decennierna förmedlats via TV söker sig nya distributionsmetoder. Eller rättare sagt: så är det ju, rent konkret.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 1:51 pm 
Noldo

Bytteson,

Tolkien var ju en stor beundrare av finsk-ugriska språkens uppbyggnad. Vilket av hans språk skulle du se som närmast dessa? Har han blivit inspirerad även i vokabulären eller är det enbart grammatiken som han inspirerats av?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 11:24 am 
Maia

Oj, jag är verkligen imponerad och fashinerad av att så många aldrig tittar på tv. Börjar inse att jag eventuellt är beroende. Själv klarar jag mig nämligen inte utan att se minst ett "Vänner"-avsnitt i veckan samt all intressant sport dagligen. Så mycket böcker ni måste hinna läsa, eller är ni friluftsmänniskor (båda alternativen är att avundas)?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 11:52 am 
Noldo

Jag kände förut att man missat så mycket när man inte sett på tv en dag men sen kom jag på att det har man inte. Serierna brukar inte utvecklas så mycket alls, bara samma sak berättat på olika sätt varje avsnitt. Vad man gör istället är väl blandat. Själv blir det musik (lyssna och spela), dator, läsa, vänner och så kan man klämma in lite annat där också.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 1:11 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Textilfreak (väva, sy, drömma :) ...)
... och internetberoende *skrattar* :)
fast just nu blir det inte mycket surfande då jag inte har mycket till internettillgång här i Kalmar :(
hemma har jag ADSL :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 1:53 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man hinner ju faktistk knappt titta på tv. Det är ju i stort sett bara fyra-fem timmar efter att man kommer hem innan det är dags att stupa i säng...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 2:20 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Hmmm... jag är en stor passiv konsument av TV, eftersom mitt arbetsrum ligger i vårt vardagsrum, där även TV'n finns. Så jag ser alla serier som TV 5 sänder, eftersom min dotter anser att världen går under om man inte ser buffy, vänner, OC, Gilmore Girls och allt vad dom nu må heta.

Däremot levde jag utan TV fram till dess mina barn började ställa krav på TV-apparat.

Jag måste säga att jag avskyr TV. För mig är allt sådant, inklusive filmer, passiviserande.

Förr i världen lyssnade jag mycket på radio i stället, men numera sköter jag mitt behov av inforamtion från omvärlden via Internet. (förutom morgonekot 6.45 på P1, det missar jag aldrig)

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 01, 2004 6:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Blev också förvånad över att så många här inte har TV. Är det månne ett Tolkienistiskt drag...? Eller är det inte så ovanligt att leva utan TV?
Min mor avskyr TV och har således ingen, annars känner jag ingen utom Ioreth som är utan. (Jo, min syster när vi "flyttade isär" för några år sedan och jag tog TV:n med mig, men det var ju ofrivilligt...)
Klarar mig dåligt utan serier som "That 70s show" och "Dead as me" (ny favvo) och ser gärna program om djur, natur och naturvetenskap och filmer förstås. Nyheter ibland.
Förr var jag "Vänner" och "Frasier"-beroende men numer har jag bara 1:an, 2:an och 4:an. Undrade hur jag skulle klara det, men övergången från kabel gick förvånansvärt smärtfritt. Så vem vet, jag kanske skulle må bra även utan TV?
TV är helt klart en stor energitjuv (och då talar jag inte om elnätet) men jag vill ändå inte överge det helt.

Kul att se dig igen Johan. :)

Senast redigerad av Vingilot sön nov 07, 2004 11:19 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 02, 2004 12:32 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Tackar!

Jag hade faktiskt glömt hur kul vårt forum är.

För att vara ärlig så var jag lite nervös inför att kasta mig in i det här igen, jag var rädd för att det skulle bli en "belastning", men jag måste säga att det ÄR roligt att vara tillbaka!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]