Johan skrev:
Vi har haft horhus i Vatikanen, påvar som förespråkad pedofili, prästerskap som sugit ut böder tio gånger värre än adelsherrarna gjorde, returscheringar av "heliga" skrifter så att dom bättre passat kyrkans åsikter, det har sålts avlatsbrev och så vidare.
Rosie skrev:
Ännu ett litet påstående från Feanor jag skulle vilja få utvecklat. Vad får dig att tro att denna kolossala maktapparat gjorde folk ärligare?
Som sagt så försvarar Jag inte kyrkan och har heller aldrig påstått att den är/har varit ärligt. Och ja jag vet att kyrkan varit horhus(den påven var dock ett riktigt rötägg; Jag menar han var en Borgia). Och att kyrkan utnyttjat folket är allmänt känt. Det där med pedofilipredikningar känner Jag dock inte till. Du får gärna upplysa Mig. Men trots kyrkans brister så lyckades de ändå med, och precis enligt planerna får man väl lov att säga, att få vanliga människor att frukta gud. Visst många gick inte på det, och många som gjorde det struntade i det. Men ändå. Jag tror nog fler anammade Jesu läror (som, bortsett från det som rör gud, faktiskt är bra för både en själv och andra) på 1800-talet än som gör det nu. Begrepp som "gör mot andra som du vill att de skall göra mot dig" är ju totalt okända för folk i Min generation.
Jag är inte särskilt förtjust i religoner. För bara några år sedan var Jag en nära på fanatisk kristendomshatare som ville bränna kyrkor osv. Numera är Jag mer upplyst än så dock. Vilket är mer än som kan sägas om resten av befolkningen. De flesta människor har en fientlig inställning mot religionen och kyrkan. Jag funderar nu på om detta kanske kan vara orsaken till vår degenererade moral. Det kristna samhället hade ju faktiskt, officiellt åtminstone, en bra mycket högre moral än dagens samhälle har.