Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 2:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 7:01 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag har aldirg påstått att Jag försvarat religionen, utan endast hävdat att mänskligheten, moraliskt, var bättre förr. Religion är ett på tok för dyrt pris för ökad ärlighet.

Túrin Turambar skrev:
"Religion är opium för folket".

Förvisso mäkta sant. Det bekymrar Mig dock föga då kyrkan har föga makt i Sverige nuförtiden. Jag är mer bekymrad över att vi i viss mån återinfört gladiatorspel.

Senast redigerad av Fëanor ons okt 06, 2004 7:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 7:11 pm 
Master of Doom

Ja, det har du rätt i. Fast i andra länder än Sverige är den parollen fortfarande användbar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 8:19 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Jag tror faktiskt alldrig någon klass varit helt ärlig, även om det ligger något i att kyrkan har gjort att de lägre klasserna har ljugit mindre med sitt hot om helevtet. Men samtidigt så har ju t.ex. de gamla sederna alldrig helt dött ut (förr än på 1900-talet).
När det gäller "religionen är ett opium för folket" så tycker jag faktiskt inte riktigt Marx ord stämmer längre. De befrielseteologer som finns/har funnits i Latinamerika och ståt på antidiktatursidor (t.ex. i Mexico) har faktiskt inte direkt pasiverat folket. Däremot så pasiverade religionen västerlandets prolotariat (eller vad man ska säga) under 1800-talet, där kan man väll håla med Marx.

Men istället har vi fått något som ofta är värre, och som Feanor redan tagit upp. Idag är det TV:n som är ett opium för folket. Det Marx menade var ju att arbetarklasen paciferades och lurades bort ifrån att ifrågasätta klassklyftorna och göra revulotion. Idag är det istället
TV:n som försoffar folket och får dem att tro att allt är bra som det är och att demokrati är att gå till en valurna en gång vart fjärde år, kanske, fast oftast gör det ingen skillnad. Tänk om folk istället gick man ur
husse och faktiskt sa vad de tyckte i stora demostrationer i stället för att undra vad som hänt sen sist i Idol.

Usch, vad politiskt det här blev då. Nåja, det är bara mina ringa åsikter ifrågan.

Jag tror att alla ljugit lika mycket igenom tiderna, möjligen (obs. möjligen), så ljuger man mer nu.
Och så vill jag passa på att ge ett filmtips som diskuterar det här med lögnen, "Så som i himmelen"... helt underbar film. Lite sorgset slut, men klart sevärd, och som sagt den diskuterar både ljugandet och falskheten och kyrkan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Empati?
InläggPostat: ons okt 06, 2004 8:53 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling skrev:
Att ärlighet inte uppskattas - handlar det ändå inte ofta om just hur man är ärlig, hur man säger saker.
Precis vad jag tänkte när jag läste Feanors svar. Jag tror visst att ärlighet uppskattas! I längden. Så klart känns det alltid bäst för stunden att få de svar man vill ha, men i slutändan kan det ju vara ett slags bedrägeri, och vem tycker om sådant? Är det någon här som kan säga att ni hellre tar en lögn än ärlighet?

Men det där att vi skulle degenerera håller jag tyvärr med om. Det räcker att gå in i en affär och se de där pinsamma löpsedlarna som säger mer om oss människor än jag skulle vilja, för av allt att döma säljer det tidningar. Annars skulle de inte finnas där. Hur kan alla dessa såpor och kändisar klassas som nyheter? Vet ni, jag blir riktigt j-a upprörd av sånt! Är det allt vi bryr oss om numer?

(Älva: Jag tassade runt gröten bara av den anledningen att jag inte tycker det finns någon anledning att tjôta om det igen. Visst var det du, men det har vi behandlat i en annan tråd så det har vi redan glömt. Ärligt!)

Senast redigerad av Rosie ons okt 06, 2004 10:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 9:23 pm 
Noldo

För att leka konspirationsteoretiker så kan man väl säga att det är det dem vill att vi ska bry oss om.

Jag tror att vi bryr oss om det vi får serverade av media. Egentligen är det inte så mycket folket som förslappats utan median som märkt att hur de än gör så får de pengar, alltså behöver de inte jobba så jätterhårt utan kan hitta på lite lättsmälta skandaler om Robinson-Kalle.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 9:43 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Johan skrev:
Faktum är att jag är beredd att bestrida att oärlighet skulle vara ett mer modernt påfund. Se bara på vår historia - hela den är fylld av oärlighet.

Självklart är den det. Men ska Jag har väldigt svårt att tro att det var så här illa när kyrkan fortfarande hade makt.

Nå, kyrkan har väl aldrig någonsin stått för ärlighet.

Vi har haft horhus i Vatikanen, påvar som förespråkad pedofili, prästerskap som sugit ut böder tio gånger värre än adelsherrarna gjorde, returscheringar av "heliga" skrifter så att dom bättre passat kyrkans åsikter, det har sålts avlatsbrev och så vidare.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 9:48 pm 
Master of Doom

Då kan man fråga sig om Gud och Djävulen verkligen är olika personer.

Förlåt, påhopp på icke-närvarande person. Eller är Gud alltid närvarande?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 9:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
För att leka konspirationsteoretiker så kan man väl säga att det är det dem vill att vi ska bry oss om.
Ungefär så säger min chef (och vän :) , bra va?) också när vi diskuterat saken. Jag vill gärna tro att det är så föstås... Tv kan jag förstå. Snacka om billig underhållning när svenska folken själva ställer upp som driftkucku, men kvällstidningarna? Smäller de verkligen upp baren-Linda på löpet och är glada för att de slapp anstränga sig idag med? Gör jag mig förstådd nu tro? Vad jag menar är: Vill inte journalister på en tidning komma med något substantiellt? Om det är så att de riktiga nyheterna lockar lika många läsare tror jag att de hellre vill presentera såna också. Kalla mig blåögd... Eller cynisk...

Túrin Turambar skrev:
Förlåt, påhopp på icke-närvarande person. Eller är Gud alltid närvarande?
Snyggt! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:03 pm 
Master of Doom

Ja, jag är ganska nöjd med den. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Men ska Jag har väldigt svårt att tro att det var så här illa när kyrkan fortfarande hade makt.
Ännu ett litet påstående från Feanor jag skulle vilja få utvecklat. Vad får dig att tro att denna kolossala maktapparat gjorde folk ärligare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:34 pm 
Noldo

Rosie skrev:
Nardre skrev:
Ungefär så säger min chef (och vän :) , bra va?) också när vi diskuterat saken. Jag vill gärna tro att det är så föstås... Tv kan jag förstå. Snacka om billig underhållning när svenska folken själva ställer upp som driftkucku, men kvällstidningarna? Smäller de verkligen upp baren-Linda på löpet och är glada för att de slapp anstränga sig idag med? Gör jag mig förstådd nu tro? Vad jag menar är: Vill inte journalister på en tidning komma med något substantiellt? Om det är så att de riktiga nyheterna lockar lika många läsare tror jag att de hellre vill presentera såna också. Kalla mig blåögd... Eller cynisk...

De som jobbar på kvällstidningar slår mig mest som ryktesspridare; inte journalister. Jag har också funderat på varför folk tar jobb på kvällstidningar och rättar in sig i deras hjärndöda led. Först tänkte jag att ingen kan vilja bli sån utan blir på grund av pengabehov och lathet men sen började jag gymnasiet. Jag går sam-media vilket riktar sig främst till blivande journalister. Jag är på gränsen att börja gå till kyrkan och bli kompis med Gud för att stoppa dessa människor att bli journalister!

Det finns tyvärr människor som fungerar på ett väldigt konstigt sätt.

Om man läser en kvällstidning brukar det ofta vara lite vanliga nyheter men det brukar vara dålig efterforskning, analys och väldigt mycket fördomar och saker som inte hör journalistiken till. Detta är tyvärr inte reserverat för kvällstidningarna utan även morgontidningarna och tv lider av sjukdom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Om man läser en kvällstidning brukar det ofta vara lite vanliga nyheter men det brukar vara dålig efterforskning, analys och väldigt mycket fördomar och saker som inte hör journalistiken till. Detta är tyvärr inte reserverat för kvällstidningarna utan även morgontidningarna och tv lider av sjukdom.
Så klokt och viktigt sagt! Tyvärr upplever inte jag att människor i allmännhet är medvetna om det. Vi tycker som de tycker i tidningen och förfasas över vad Kalla Fakta tycker att vi ska förfasas över. Det är riktigt ruggigt.

Men (angående kvällstidningar igen) är inte dessa kvälls-skvaller-blaskor ett ganska nytt fenomen? Var de inte seriösare förr? Eller är det bara jag som blivit gammal och klok?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 10:51 pm 
Master of Doom

Tyvärr så vill ju allmänheten bara ha de lättsmälta, skvallrande nyheter som finns i kvällstidningarna. Visst är DN fortfarande störst, men det går åt det hållet.

Senast redigerad av Túrin Turambar ons okt 06, 2004 11:06 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 06, 2004 11:04 pm 
Noldo

Kvällstidingarna grundades och har varit seriösa tidningar men utveckling har ju skett. Samma utveckling som syns i alla medier.

Detta kommer tillbaka till ärlighten. Tror ni de är ärliga eller bara dumma?

I vissa fall tror jag på det senare. T.ex. är i media (och alltså hos den genomsnittlige svensken) skinnskalle samma sak som nazist. Det är en ren och skär lögn, dock tror jag den snarare kommer från dumhet och lathet än oärlighet men vissa andra saker tror jag medierna inte gärna visar upp. De styr oss att tänka på ett sätt. Problemet är ju att Sveriges demokrati bygger på medierna. De är de enda som kan granska makthavarna och nu när de inte sköter sitt jobb går alltså allt åt helvete.

Median både följer och styr folket. Blir vi ärligare och mer insatta kommer de att styra ett mer ärligt och insatt folk så nu vet vi vad vi måste göra!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 07, 2004 1:07 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Johan skrev:
Vi har haft horhus i Vatikanen, påvar som förespråkad pedofili, prästerskap som sugit ut böder tio gånger värre än adelsherrarna gjorde, returscheringar av "heliga" skrifter så att dom bättre passat kyrkans åsikter, det har sålts avlatsbrev och så vidare.

Rosie skrev:
Ännu ett litet påstående från Feanor jag skulle vilja få utvecklat. Vad får dig att tro att denna kolossala maktapparat gjorde folk ärligare?

Som sagt så försvarar Jag inte kyrkan och har heller aldrig påstått att den är/har varit ärligt. Och ja jag vet att kyrkan varit horhus(den påven var dock ett riktigt rötägg; Jag menar han var en Borgia). Och att kyrkan utnyttjat folket är allmänt känt. Det där med pedofilipredikningar känner Jag dock inte till. Du får gärna upplysa Mig. Men trots kyrkans brister så lyckades de ändå med, och precis enligt planerna får man väl lov att säga, att få vanliga människor att frukta gud. Visst många gick inte på det, och många som gjorde det struntade i det. Men ändå. Jag tror nog fler anammade Jesu läror (som, bortsett från det som rör gud, faktiskt är bra för både en själv och andra) på 1800-talet än som gör det nu. Begrepp som "gör mot andra som du vill att de skall göra mot dig" är ju totalt okända för folk i Min generation.

Jag är inte särskilt förtjust i religoner. För bara några år sedan var Jag en nära på fanatisk kristendomshatare som ville bränna kyrkor osv. Numera är Jag mer upplyst än så dock. Vilket är mer än som kan sägas om resten av befolkningen. De flesta människor har en fientlig inställning mot religionen och kyrkan. Jag funderar nu på om detta kanske kan vara orsaken till vår degenererade moral. Det kristna samhället hade ju faktiskt, officiellt åtminstone, en bra mycket högre moral än dagens samhälle har.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 105 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]