Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 07, 2026 4:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 1:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

What's the big deal? Att det funnits människor som liknar hobbits är ju knappast en nyhet. Det finns ju och har funnits åtskilliga dvärg- och pyméfolk runtom i världen som är lika hobbits. Mera lika faktiskt. För var står det att hobbits har små huvuden?

Olórin skrev:
Vanligtvis brukar jag inte gå in och "rätta" det som skrivs här men denna gång kunde jag inte avstå.

Trots att Jag är überpedantisk gällande stavning så har Jag aldrig brytt Mig särskilt mycket om att skriva korrekt. Det svenska språket är Mitt lika mycket som svenskalärarnas, och Jag nyttjar det bäst det behagar Mig.

Och ja, Jag vet att det heter svensklärare och inte svenskalärare, men Jag tycker att det är fel. De undervisar ju faktiskt i svenska. Svensklärare låter mer som en lärare som undervisar endast svenskar.

Senast redigerad av Fëanor tor okt 28, 2004 2:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Va?
InläggPostat: tor okt 28, 2004 2:01 pm 
Noldo

Olórin skrev:
Nej, när skriver i nekande form heter det antingen "varken.. eller" eller "vare sig..eller". Skriver man om saker som man är positiv till ska det vara "både..och". Vanligtvis brukar jag inte gå in och "rätta" det som skrivs här men denna gång kunde jag inte avstå.

Även jag håller för övrigt med om att det är intressant att hobbitliknande varelser har förekommit i historien.

Jamen jag kan ju inte skriva "jag är ointresserad av varken A eller B"?

Däremot säger man "Jag gillar varken A eller B". Negativiteten består inte i inställning utan i att "varken" upphäver "gillar", nu var det istället det lilla ordet "föga" som gör upphävandet.

På samma sätt kan jag skriva "jag ogillar varken A eller B" eller "jag är föga negativ till både A och B" (väldigt stelt, men det är en fråga om stil)
Eller "jag hatar både strömming och potatismos" bägge sorterna, inte det ena. Inte "jag hatar varken strömming eller potatismos", ingetdera, fast jag kanske inte älskar någotdera heller.

Hoppsan nu blir det grammatik iaf istf paleologi ...

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Senast redigerad av Lingling tor okt 28, 2004 2:30 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 2:05 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Trots att Jag är überpedantisk gällande stavning så har Jag aldrig brytt Mig särskilt mycket om att skriva korrekt.

Ingår inte stavning i att skriva korrekt? Varför vara noga med det ena, men inte med det andra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 2:21 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Varför vara noga med det ena, men inte med det andra.

Därför att felaktig stavning, till vilket Jag förövrigt räknar särskrivningar (det kanske räknas dit officiellt också?), ibland gör det svårare och jobbigare att läsa samt förstå det som står skrivet. Det gör inte det faktum att det står t.ex. "både" istället för "varken".

Strindberg skrev något passande i förordet till hans "Dikter på Vers och Prosa". Det handlar iochförsig om poesins regler, men Jag tycker att det är applicerbart även här.

Strindberg skrev:
Denna gång den utmanande har jag måst begagna de vapen motståndaren behagat välja. Att jag icke kan föra dem med sådan ledighet, som mina fiender, är således en förtjänst hos mig, så mycket mer som jag anser versformen slå tanken i onödiga fjättrar, vilka en nyare tid ska bortlägga. Starkare andar hava förr brutit dem, men icke vågat kasta dem. Så dåliga vers som våra stora skalder skrivit våga icke nutida medelmåttor framlägga på juldisken. I detta avseende, det vill säga i att skriva dålig vers, vågar jag jämföra mig med de största, utan äventyr att bli motsagd, möjligen av mina ovänner. Att jag syndat med full avsikt, har man väl ingen glädje av att tro, men då en någorlunda färdighet i fingerräkning kan kontrollera en rads fullmetrighet må jag väl sålunda hava den billiga fordran att icke anses ha felat av okunnighet om lagar, stiftade av okända, tillämpade mest drakoniskt av obetydligheterna, och vilka jag tagit mig friheten bryta då jag ansett min tanke betyda mer än en versfot eller ett rim.

Förresten så får gärna någon av moderatorerna flytta den här diskussionen till en ny tråd.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 2:26 pm 
Noldo

Fëanor: Enligt min mening har du inte skrivit fel, men dålig grammatik kan göra budskapet väl så obegripligt som felstavningar och särskrivning. I det här fallet var dock budskapet fullt begripligt så det argumentet faller, oavsett om Olorin eller jag har rätt.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 8:56 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ny tråd kanske?
Vad vi tycker om stavningar och folk som använder citatknappen allt för mycket :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 28, 2004 8:58 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
What's the big deal? Att det funnits människor som liknar hobbits är ju knappast en nyhet. Det finns ju och har funnits åtskilliga dvärg- och pyméfolk runtom i världen som är lika hobbits. Mera lika faktiskt. För var står det att hobbits har små huvuden?.

Grejen var väl att de levt så sent in i vår historia.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 29, 2004 9:10 am 
Maia

Fëanor skrev:
Trots att Jag är überpedantisk gällande stavning så har Jag aldrig brytt Mig särskilt mycket om att skriva korrekt. Det svenska språket är Mitt lika mycket som svenskalärarnas, och Jag nyttjar det bäst det behagar Mig.

Och ja, Jag vet att det heter svensklärare och inte svenskalärare, men Jag tycker att det är fel. De undervisar ju faktiskt i svenska. Svensklärare låter mer som en lärare som undervisar endast svenskar.

I båda fallen håller jag med fullständigt. Fortsätt att nyttja det svenska språket, gärna medvetet. Det borde heta svenskalärare men det gör det inte.

När det gäller Linglings inlägg, skulle jag säga att vi båda har rätt. Hade han skrivit att han var ointresserad av sakerna så skulle det varit "både..och" men när det står "föga intresserad" bör det bli "vare sig..eller" alt. "varken".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]