Danne skrev:
Varför vara noga med det ena, men inte med det andra.
Därför att felaktig stavning, till vilket Jag förövrigt räknar särskrivningar (det kanske räknas dit officiellt också?), ibland gör det svårare och jobbigare att läsa samt förstå det som står skrivet. Det gör inte det faktum att det står t.ex. "både" istället för "varken".
Strindberg skrev något passande i förordet till hans "Dikter på Vers och Prosa". Det handlar iochförsig om poesins regler, men Jag tycker att det är applicerbart även här.
Strindberg skrev:
Denna gång den utmanande har jag måst begagna de vapen motståndaren behagat välja. Att jag icke kan föra dem med sådan ledighet, som mina fiender, är således en förtjänst hos mig, så mycket mer som jag anser versformen slå tanken i onödiga fjättrar, vilka en nyare tid ska bortlägga. Starkare andar hava förr brutit dem, men icke vågat kasta dem. Så dåliga vers som våra stora skalder skrivit våga icke nutida medelmåttor framlägga på juldisken. I detta avseende, det vill säga i att skriva dålig vers, vågar jag jämföra mig med de största, utan äventyr att bli motsagd, möjligen av mina ovänner. Att jag syndat med full avsikt, har man väl ingen glädje av att tro, men då en någorlunda färdighet i fingerräkning kan kontrollera en rads fullmetrighet må jag väl sålunda hava den billiga fordran att icke anses ha felat av okunnighet om lagar, stiftade av okända, tillämpade mest drakoniskt av obetydligheterna, och vilka jag tagit mig friheten bryta då jag ansett min tanke betyda mer än en versfot eller ett rim.
Förresten så får gärna någon av moderatorerna flytta den här diskussionen till en ny tråd.