Älva skrev:
Tja... Strängnäs ska ju vara riktigt kallt så... Nej jag menade faktiskt att robotsoldat är den tredje hårdaste utbildningen i Sverige efter fallskärmsjägare och kustjägare. Men har man elaka befäl så är det ju ett helvete på andra sätt.
Menade inte att vara oförskämd. Försökte faktiskt bara muntra upp dig, men det tog på fel sätt märker jag. Ber om ursäkt... :oops:
Alla påstår väl att deras egen tjänst är bland de hårdaste, det beror ju helt på hur man mäter. Inte en aning om vad en robotsoldat är, men skulle tippa att både attackdykare och fjälljägare är värre så där har du redan 2 till utbildningar förutom de du nämnde som är värre. Vet bara att jag inte är i närheten av jägare rent fysiskt, även om vår situation i krig är ganska lik (ett litet förband, långt borta från alla andra, och måste kunna klara oss helt ensamma under lång tid, även om vi löser helt olika uppgifter). Alla har vi olika fysiska grunförutsättningar så vad som är lätt för visas kan vara riktigt jobbigt för andra (inte för att jag anser mig själv ha särskilt dålig fysik, springer 1 mil på cirka 45 min). Och ja... Jag tog det som en förolämpning, tror nog de flesta skulle ha gjort det om någon utan större koll och som inte gjort lumpen (antar att du inte gjort det?) uttalar sig på det sättet. Nästan oavsett tjänst så kommer man få jobba hårt, kanske inte genom att bära tungt långa sträckor. De som utbildar sig till tolk tillexempel har det inte särskillt jobbigt fysiskt, däremot läser de ryska i dubbel högskoletakt, inte att förakta det heller. Bara att inte kunna bestämma nånting i sitt liv utan hela tiden styras av befälen, få en massa skit utan anledning, vara helt bortkopplad från alla kompisar och familj hemma under veckorna utan möjlighet att ta sig hem, är jävligt påfrestande. Förra veckan var vi 36 timmar i fält, fick väl sammanlagt sova cirka 3 timmar. Det står man ut med utan problem, haft betydligt värre, men det är faan så mycket värre än att pallra sig iväg och vara i skolan eller på jobbet en dag.