Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 4:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Sysselsättning
Studerar 60%  60%  [ 18 ]
Heltidsarbete 17%  17%  [ 5 ]
Ströjobb/deltid 3%  3%  [ 1 ]
Lumpen 3%  3%  [ 1 ]
långtidsledig 3%  3%  [ 1 ]
Arbetslös 13%  13%  [ 4 ]
Antal röster : 30
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 3:38 pm 
Sinda

virre skrev:
älva tänkte nog i temperaturgrad antal.

hmm... strängnäs det är ju där alla i min släkt hamnar om de gör lumpen. Dvs. av de som gör sånt.

Temperaturen är väl inte särskilt avgörande för om man har det bra eller inte. Vi kommer alla frysa på vintern, I norr är det kallare, men i söder är det fuktigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 3:49 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja... Strängnäs ska ju vara riktigt kallt så... Nej jag menade faktiskt att robotsoldat är den tredje hårdaste utbildningen i Sverige efter fallskärmsjägare och kustjägare. Men har man elaka befäl så är det ju ett helvete på andra sätt.

Menade inte att vara oförskämd. Försökte faktiskt bara muntra upp dig, men det tog på fel sätt märker jag. Ber om ursäkt... :oops:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:23 pm 
Sinda

Älva skrev:
Tja... Strängnäs ska ju vara riktigt kallt så... Nej jag menade faktiskt att robotsoldat är den tredje hårdaste utbildningen i Sverige efter fallskärmsjägare och kustjägare. Men har man elaka befäl så är det ju ett helvete på andra sätt.

Menade inte att vara oförskämd. Försökte faktiskt bara muntra upp dig, men det tog på fel sätt märker jag. Ber om ursäkt... :oops:

Alla påstår väl att deras egen tjänst är bland de hårdaste, det beror ju helt på hur man mäter. Inte en aning om vad en robotsoldat är, men skulle tippa att både attackdykare och fjälljägare är värre så där har du redan 2 till utbildningar förutom de du nämnde som är värre. Vet bara att jag inte är i närheten av jägare rent fysiskt, även om vår situation i krig är ganska lik (ett litet förband, långt borta från alla andra, och måste kunna klara oss helt ensamma under lång tid, även om vi löser helt olika uppgifter). Alla har vi olika fysiska grunförutsättningar så vad som är lätt för visas kan vara riktigt jobbigt för andra (inte för att jag anser mig själv ha särskilt dålig fysik, springer 1 mil på cirka 45 min). Och ja... Jag tog det som en förolämpning, tror nog de flesta skulle ha gjort det om någon utan större koll och som inte gjort lumpen (antar att du inte gjort det?) uttalar sig på det sättet. Nästan oavsett tjänst så kommer man få jobba hårt, kanske inte genom att bära tungt långa sträckor. De som utbildar sig till tolk tillexempel har det inte särskillt jobbigt fysiskt, däremot läser de ryska i dubbel högskoletakt, inte att förakta det heller. Bara att inte kunna bestämma nånting i sitt liv utan hela tiden styras av befälen, få en massa skit utan anledning, vara helt bortkopplad från alla kompisar och familj hemma under veckorna utan möjlighet att ta sig hem, är jävligt påfrestande. Förra veckan var vi 36 timmar i fält, fick väl sammanlagt sova cirka 3 timmar. Det står man ut med utan problem, haft betydligt värre, men det är faan så mycket värre än att pallra sig iväg och vara i skolan eller på jobbet en dag.

Senast redigerad av GwaihiR mån nov 08, 2004 4:27 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kära nån förlåt än en gång för att jag sårat dig så grovt. Jag förmedlade bara ord från andra som gjort lumpen...

Är du inte lite väl hormonstinn? :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:35 pm 
Sinda

Älva skrev:
Kära nån förlåt än en gång för att jag sårat dig så grovt. Jag förmedlade bara ord från andra som gjort lumpen...

Är du inte lite väl hormonstinn? :roll:

Ingen fara. Jag är bara så trött på alla som tror att bara för att man inte gör lumpen som jägare o dyl tror att man har det hur bra som helst. Jag gör knappast värnplikten frivilligt, även om jag var positivt inställd till det innan inryck. Utan jag gör den för att jag måste, för att du, din familj och resten av samhället behöver oss. Jag blev inte sårad, jag blev förolämpad, stor skillnad :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:38 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag blir trött på människor som inte kan ta en ursäkt eftersom mina ord absolut inte var illa menade. Ok, du blev inte sårad men det blev jag. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:44 pm 
Sinda

Älva skrev:
Jag blir trött på människor som inte kan ta en ursäkt eftersom mina ord absolut inte var illa menade. Ok, du blev inte sårad men det blev jag. :(

Din ursäkt är accepterad sen länge, du menade ju inget illa, tvärtom. Jag ville bara ge en insyn i hur det kan vara i livet i grönkläder eftersom jag fick den uppfattningen av ditt inlägg att du inte riktigt visste vad du pratade om, så att du inte gör om samma misstag igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 4:48 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag kan ju bara gissa eftersom jag endast har hört mycket om det i andra hand men man väljer ju att tro sina närmaste eller hur? Så man tror ju att man vet. Hur som helst så är lumpen ingen lek men hur man vill bli uppmuntrad skiljer sig så jag ska vakta min tunga i fortsättningen som du föreslog. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:24 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Själv håller Jag på och läser in en massa ämnen för att kunna studera litteraturvetenskap. Jag kom dock inte in på komvux nu i höst så därför går Jag om sista året på gymnasiet.

Gwaihir skrev:
Utan jag gör den för att jag måste, för att du, din familj och resten av samhället behöver oss.

Ho ho ho! Så fan att vi gör! Hela försvaret borde avvecklas och pengarna spenderas på viktiga saker istället. Som skola och vård.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:33 pm 
Sinda

Fëanor skrev:
Själv håller Jag på och läser in en massa ämnen för att kunna studera litteraturvetenskap. Jag kom dock inte in på komvux nu i höst så därför går Jag om sista året på gymnasiet.

Gwaihir skrev:
Utan jag gör den för att jag måste, för att du, din familj och resten av samhället behöver oss.

Ho ho ho! Så fan att vi gör! Hela försvaret borde avvecklas och pengarna spenderas på viktiga saker istället. Som skola och vård.

Så du anser inte att Sverige ska ha någon utlandsstyrka som hjälper till att upprätta ordning i krigshärgade länder. Inte för att jag själv räknar med att söka utlandstjänst, men på vårt kompani räknar man med att 30% av de värnpliktiga kommer göra det.

Vilka var det som var tvungna att rycka ut och gå skalgångskedja efter den gissla som Mariefredsrymmarna tog för några månader sen. Jo det var militären, eller du kanske tycker att han skulle få klara sig så gott han kunde själv? Vid översvämmning och bränder och andra oförutsedda katastrofer, när inte brandkår och polis räcker till, vilka tycker du då ska hjälpa till, du själv kanske?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:35 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:

Hur gör man för att gå om ett år? känns som att det är precis vad jag gör just nu...
(Visste att du skulle kommentera det ovanstående...)
Funderade på att göra det själv då jag håller med till stor del. Dock i sin nuvarande form är de bra att ha vid översvämningar och dylikt. Även om de är en jävligt dyr krisgrupp.

Senast redigerad av Théoden Ednew mån nov 08, 2004 6:09 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:40 pm 
Noldo

GwaihiR skrev:
Så du anser inte att Sverige ska ha någon utlandsstyrka som hjälper till att upprätta ordning i krigshärgade länder. Inte för att jag själv räknar med att söka utlandstjänst, men på vårt kompani räknar man med att 30% av de värnpliktiga kommer göra det.

Vilka var det som var tvungna att rycka ut och gå skalgångskedja efter den gissla som Mariefredsrymmarna tog för några månader sen. Jo det var militären, eller du kanske tycker att han skulle få klara sig så gott han kunde själv? Vid översvämmning och bränder och andra oförutsedda katastrofer, när inte brandkår och polis räcker till, vilka tycker du då ska hjälpa till, du själv kanske?

Pengarna som sparas kan läggas i brandförsvar och polisverksamhet så har man folk som faktiskt är utbildade till det ändamålet när olyckan är framme.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:46 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Det värsta kostnaden inom försvaret kommer ju dock inte från soldaterna. Utan all dyr utrustning som försvaret har långsiktiga och kostnadskrävande kontrakt på. Utrustning som sedan bara får ligga och rosta runt om i Sverige. Sedan får man ju kortsiktigt se den industri runt militären som om den skulle avvecklas skulle få svåra problem med ekonomi.

Senast redigerad av Théoden Ednew mån nov 08, 2004 6:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 5:58 pm 
Noldo

All, material kan säljas alternativt buggas om och användas till annat. Jag tror inte direkt det är det svenska försvaret som är den största inkomstkällan utan utomlands. Dessutom, är det så farligt att företag som producerar mördarmaskinen får det kärvt?

Hursomhelst, denna diskussion känns som den vandrat iväg en aning. Borde fortsätta i en egen tråd eller slopas totalt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 6:04 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Grejen är väl att de flesta grejerna är relativt omoderna samt att de får säljas till grovt underpris. Det är heller inte många i-länder som är sugna på att uppdatera försvaret med omoderna produkter förutom Canada då.
Sedan att sälja det till u-länder är väl inte heller så populärt eftersom de troligen kommer använda dem till krig och då ska ju Sverige inte sälja det. (vilket Sverige ioförsig skiter i.) Att krigsindustrin får det kärvt är som jag skrev ett kortsiktigt ont som man kanske får leva med.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]