Älva skrev:
Men Ford????
Var inte han rödhårig och vit? Eller är det bara för kvoteringens skull som de var tvungen att ta med en färgad?
Det är säkert för kvoteringen. Å andra sidan tycker jag inte att det gör det minsta. Om han passar i rollen (vilket han kan göra ändå), så spelar det för min del absolut inget roll om han är svart eller vit. Med tanke på hur Douglas Adams själv ändrade, lade till och tog bort för varje medium berättelsen skulle utsättas för, tycker jag filmmakarna är i sin fulla rätt att göra det samma.
Och för alla som tycker att det verkar för "amerikanskt" kan jag ju bara meddela att manuset till stor del är skrivet av Douglas Adams själv, regissören är brittisk och en stor del av skådespelarensemblen likaså.
Douglas Adams ansåg för övrigt följande:
"My ideal cast would be very international. I completely understand the point of view of those who would like the cast to be entirely British, but in fact even the radio series had a mix of accents, and I think that an all British cast would be as artificial as an all American cast. The Galaxy isn't British or American!
When it comes down to it, my principle is this - Arthur should be British. The rest of the cast should be decided purely on merit and not on nationality."