Denväldige skrev:
Nu blev det ett jobbigt missförstånd. Är du med på att vi kan lägga ned teorin om att man inte får sjukdommar från vegetarisk kost som icke korrekt?
Nu krånglar du till det ännu mer. Jag är med på att lägga ned teorin om att man får sjukdomar av vegetarisk kost.
Denväldige skrev:
Frånsett då att inuiterna innan kontakten med den moderna västvärlden var friska som nötkärnor vilket man inte blir mig veterligen av droger?
Svårt att veta hur friska de egentligen var. Kostrelaterade sjukdomar är som sagt svårt att peka på och helt bevisa att de har med kosten att gör tillochmed idag.
Danne skrev:
Man kan väl inte klandra inuiter för att äter och har ätit sälkött?? Det låter oerhört politiskt korrekt att fördöma det, när de har gjort så i hundratals år. Därmed inte sagt att man behöver uppskatta en film där man får se det, men jag brukar inte gilla att se något dödas på riktigt (vilket kanske är ytterligare ett argument för att bli vegetarian).
Det kan man självklart inte. Det var inte heller min mening, om de måste göra detta för att överleva så är det självklart ett måste.
Denväldige skrev:
Skämtar du?
Videorna med klubbande människor brukar ju vara norrmän och japaner inte inuiter. eftersom Inuiternas jakt inte går ut på att slakta alla sälar utan bara det de behöver för att överleva. Men ja Inuiterna använder säkert klubbor för att döda sälar. Vad hade du tänkt dig? Att de skulle gosa ihjäl dem.
Nej, jag frågade ju om det var dem.