Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 11:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:07 pm 
Noldo

Denväldige skrev:
Fëanor skrev:
Mejeriprodukter har Jag dock aldrig någonsin ansett det vara fel att bruka, förutom ägg naturligtvis.
´

Men är inte de mejeriproducerande djuren nästan lika illa behandlade som alla andra köttdjur?

Mjölkossor lever fruktansvärda liv uppbundna och matade med kraftfoder som får deras ljuver att innehålla 10 gånger mer mjölk än vad de borde. Man kan lugnt säga att de mjölkproducerande djuren har det lika fruktansvärt som köttdjuren. Köttdjuren får ju också ett mindre lidande iochmed att de bli mördade tidigare än mjökdjuren.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:17 pm 
Noldo

Denväldige skrev:
Tillåt mig småle (Dock inte hånfullt utan undrande)
Inga sjukdomar av vegetarisk kost. Den teorin kan vi väl lägga ner genast? I min kompiskrets har ingen fått någon bristsjukdom trots att de nog äter grovt mycket kött. Den mänskliga kroppen är inte gjord för att må dåligt av naturligt stora mängder av något ätbart (så länge det inte innehåller något gift.) En jägare som nyss fällt en oxe är ju inte skapad genom evolution att bli skadad av att äta mycket av denna biff och sedan lagra den för fortsatt konsumtion.

Vilka sjukdomar får man av vegetarisk kost?

Den mänskliga kroppen mår inte bra av nyttiga saker i för stora mängder. Fett och salt är livsviktigt men kan i för stora mängder vara livsfarligt, som med de flesta om inte alla nyttiga ämnen. De finns ju tillochmed de som hävdar att alkohol är nyttigt.

Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men jag tror att en kvinna minskar risken för brsötcancer med 85% om hon avstår från animalisk mat.

Denväldige skrev:
Det klaraste exemplet för att vi ska äta kött är väl att Inuiter klarat sig igenom historien uatn att äta grönt medans vegetariska kulturer aldrig överlevt. Det är ju först nu i vårt samhälle valet har framkommit mellan att inte äta/äta kött.
Angående att döda älgar är det okej om man äter självdöda djur/alternativt djur som dödats genom olyckshändelse?

Ska jag tolka detta som att du anser hinduer vara utdöda? De har varit vegetarianer väldigt länga. Valet har verkligen inte uppstått i vårt samhälle.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:20 pm 
The Magnificent

Finns det inte vissa tabletter man måste ta för att få i sig vissa vitaminer eller liknande, och hur har då hinduerna gjort för att klara sig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Men då innebär det att du bara dricker lokalproducerad mjölk från de bönder du känner. Milkos/Arlas djur är väl knappast världens mest omhuldade djur.

Nej, det innebär att Jag som empiriker lever med uppfattningen att kor generellt har det bra eftersom de enda kor som Jag har stött på har haft det bra, och Jag har svårt att tänka Mig att de 5-6 bönder som Jag känner/har känt är ett extremt undantag.

Nardre skrev:
Mjölkossor lever fruktansvärda liv uppbundna och matade med kraftfoder som får deras ljuver att innehålla 10 gånger mer mjölk än vad de borde.

Verkligen? Det visste Jag faktiskt inte. Hur kan ett foder påverka hur mycket mjölk kor producerar? Och som sagt de kor Jag har känt levde väldigt fritt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:25 pm 
Noldo

Som jag sagt är det enda man inte kan få i sig, naturligt, B12. Vet dock inte hur viktigt detta är och jag tror att hinduerna är mest lakto-ovo-vegetariner (äter ägg och mjölk) och kan alltså få i sig B12 naturligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:

Vilka sjukdomar får man av vegetarisk kost?

Den mänskliga kroppen mår inte bra av nyttiga saker i för stora mängder. Fett och salt är livsviktigt men kan i för stora mängder vara livsfarligt, som med de flesta om inte alla nyttiga ämnen. De finns ju tillochmed de som hävdar att alkohol är nyttigt.

Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men jag tror att en kvinna minskar risken för brsötcancer med 85% om hon avstår från animalisk mat.

Vilka sjukdommar får man inte av att leva?
Allt är farligt i för stora mängder däri ingår vegetarisk kost. Ett länge allmänt och erkänt skydd mot cancer var ju morotsjuice. Bara för något år sedan uppkom studier som visade en förhöjd cancerrisk hos juicedrickare. Studier av vad som är bra eller dåligt kan aldrig fungera eftersom det inte kan fastställas vad som egentligen leder till sjukdommen.
vegetarianer har i vissa studier visat sig klara sig bättre mot allmänna sjukdommar än icke vegetarianer. Andra studier visas på motsatsen. Men vari består skillnaden? Det hade varit lätt att svara på om människan inte gjorde annat än bara åt. Men eftersom vi lever väldigt personligt allihop är koststudier rent meningslösa och motsägelsefulla.

Nardre skrev:
Ska jag tolka detta som att du anser hinduer vara utdöda? De har varit vegetarianer väldigt länga. Valet har verkligen inte uppstått i vårt samhälle.

Fel av mig. Men Inuiter är likväl inte utdöda. Vilket motbevisar din tes om att det är skadligt att äta för mycket kött.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:36 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Fel av mig. Men Inuiter är likväl inte utdöda. Vilket motbevisar din tes om att det är skadligt att äta för mycket kött.

Inuiter äter väl till största delen fisk vilket har annorlunda egenskaper än kött från däggdjur?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:38 pm 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Denväldige skrev:

Inuiter äter väl till största delen fisk vilket har annorlunda egenskaper än kött från däggdjur?

Äter de inte säl och sådant också?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:41 pm 
Noldo

Fëanor skrev:
Denväldige skrev:
Men då innebär det att du bara dricker lokalproducerad mjölk från de bönder du känner. Milkos/Arlas djur är väl knappast världens mest omhuldade djur.

Nej, det innebär att Jag som empiriker lever med uppfattningen att kor generellt har det bra eftersom de enda kor som Jag har stött på har haft det bra, och Jag har svårt att tänka Mig att de 5-6 bönder som Jag känner/har känt är ett extremt undantag.

Nardre skrev:
Mjölkossor lever fruktansvärda liv uppbundna och matade med kraftfoder som får deras ljuver att innehålla 10 gånger mer mjölk än vad de borde.

Verkligen? Det visste Jag faktiskt inte. Hur kan ett foder påverka hur mycket mjölk kor producerar? Och som sagt de kor Jag har känt levde väldigt fritt.

Information om mjölkkossor

Tyvärr är dina vänner nog rätt unika. Är du säker på att de var mjölkkossor? Hur det med kraftfodret fungerar vet jag dock inte, jag är inte så insatt i sådant.

Denväldige skrev:
Vilka sjukdommar får man inte av att leva?
Allt är farligt i för stora mängder däri ingår vegetarisk kost. Ett länge allmänt och erkänt skydd mot cancer var ju morotsjuice. Bara för något år sedan uppkom studier som visade en förhöjd cancerrisk hos juicedrickare. Studier av vad som är bra eller dåligt kan aldrig fungera eftersom det inte kan fastställas vad som egentligen leder till sjukdommen.
vegetarianer har i vissa studier visat sig klara sig bättre mot allmänna sjukdommar än icke vegetarianer. Andra studier visas på motsatsen. Men vari består skillnaden? Det hade varit lätt att svara på om människan inte gjorde annat än bara åt. Men eftersom vi lever väldigt personligt allihop är koststudier rent meningslösa och motsägelsefulla.

Detta motsäger ju ditt:

Denväldige skrev:
Inga sjukdomar av vegetarisk kost. Den teorin kan vi väl lägga ner genast?

Man kan ju inte bevisa var sjukdomarna kommer från alltså inga sjukdomar ur vegetarisk kost. Det finns faktiskt giftiga ämnen i kött har jag hört. Kan försöka leta upp information om dessa

Denväldige skrev:

Nej det gör det inte. Droger är skadliga men man kan överleva även om man tar dem.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:44 pm 
Noldo

Danne skrev:

Ja, det är väl dem som går på säljakt med klubbor? Min vän såg en sån film och blev vegan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:45 pm 
Maia

Jag såg ett progam på discovery en gång om människans evolution och där berätta de att människans hjärna utvecklades till det bättre när människan började äta kött.

Kanske är det så att tack vare att människan började äta kött så kan vi ha en diskussion om man ska äta eller inte äta kött :wink:

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:49 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:

Detta motsäger ju ditt:

Denväldige skrev:
Inga sjukdomar av vegetarisk kost. Den teorin kan vi väl lägga ner genast?

Nu blev det ett jobbigt missförstånd. Är du med på att vi kan lägga ned teorin om att man inte får sjukdommar från vegetarisk kost som icke korrekt?
Nardre skrev:
Man kan ju inte bevisa var sjukdomarna kommer från alltså inga sjukdomar ur vegetarisk kost. Det finns faktiskt giftiga ämnen i kött har jag hört. Kan försöka leta upp information om dessa

Det finns giftiga ämnen i allt.

Nardre skrev:
Nej det gör det inte. Droger är skadliga men man kan överleva även om man tar dem.

Frånsett då att inuiterna innan kontakten med den moderna västvärlden var friska som nötkärnor vilket man inte blir mig veterligen av droger?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:50 pm 
Redaktionen

Nardre skrev:
Danne skrev:

Ja, det är väl dem som går på säljakt med klubbor? Min vän såg en sån film och blev vegan.

Man kan väl inte klandra inuiter för att äter och har ätit sälkött?? Det låter oerhört politiskt korrekt att fördöma det, när de har gjort så i hundratals år. Därmed inte sagt att man behöver uppskatta en film där man får se det, men jag brukar inte gilla att se något dödas på riktigt (vilket kanske är ytterligare ett argument för att bli vegetarian).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 7:51 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Danne skrev:

Skämtar du?
Videorna med klubbande människor brukar ju vara norrmän och japaner inte inuiter. eftersom Inuiternas jakt inte går ut på att slakta alla sälar utan bara det de behöver för att överleva. Men ja Inuiterna använder säkert klubbor för att döda sälar. Vad hade du tänkt dig? Att de skulle gosa ihjäl dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 21, 2004 8:04 pm 
Noldo

Denväldige skrev:
Nu blev det ett jobbigt missförstånd. Är du med på att vi kan lägga ned teorin om att man inte får sjukdommar från vegetarisk kost som icke korrekt?

Nu krånglar du till det ännu mer. Jag är med på att lägga ned teorin om att man får sjukdomar av vegetarisk kost.

Denväldige skrev:
Frånsett då att inuiterna innan kontakten med den moderna västvärlden var friska som nötkärnor vilket man inte blir mig veterligen av droger?

Svårt att veta hur friska de egentligen var. Kostrelaterade sjukdomar är som sagt svårt att peka på och helt bevisa att de har med kosten att gör tillochmed idag.

Danne skrev:
Man kan väl inte klandra inuiter för att äter och har ätit sälkött?? Det låter oerhört politiskt korrekt att fördöma det, när de har gjort så i hundratals år. Därmed inte sagt att man behöver uppskatta en film där man får se det, men jag brukar inte gilla att se något dödas på riktigt (vilket kanske är ytterligare ett argument för att bli vegetarian).

Det kan man självklart inte. Det var inte heller min mening, om de måste göra detta för att överleva så är det självklart ett måste.

Denväldige skrev:
Skämtar du?
Videorna med klubbande människor brukar ju vara norrmän och japaner inte inuiter. eftersom Inuiternas jakt inte går ut på att slakta alla sälar utan bara det de behöver för att överleva. Men ja Inuiterna använder säkert klubbor för att döda sälar. Vad hade du tänkt dig? Att de skulle gosa ihjäl dem.

Nej, jag frågade ju om det var dem.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]