Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 5:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 7:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Martinus skrev:
Ett skrämt barn.

Som ju endast är en synonym till "rädd". Jag ska nog börja skriva "rädt" när en sådan böjning är nödvändig. Utveckla språket! Någon som kommer på fler brister i svenskan?

Svenska Akademien informerar (februari 2004) skrev:
Om rädda harar och rädda rådjur

Språkbrukarnas omsorg om rädda rådjur, lejon och barn är rörande. Det kommer ofta frågor om att "man kan tala om en rädd hare, men hur gör man med ett rådjur? Är rådjuret rätt eller rädd eller räddt eller hur säger och skriver man?"

Skrivformen har standardiserats. På 1500-talssvenska skrev man "så haffuer han itt litet räddt harahierta j kroppe-nom" och 1845 "brändt barn är rädt för elden. Exemplet ett mörkrätt barn i Nusvensk ordbok från början av 1900-talet stämmer inte med dagens språkkänsla. Numera undviker vi formuleringar där adjektivet rädd skall förekomma som bestämning till ett t-ord i singular. Det blir lika fel med ett rätt rådjur som med ett rädd rådjur -- liksom också med rådjuret är rätt och rådjuret är rädd. Enda lösningen är omformulering – att sätta rådjuret i plural eller välja andra ord och låta det bli ängsligt, skrämt eller skyggt.

När det sker ett sammanfall i uttalet av neutrumformen rätt (av rät ’riktig’; ’rak’) och det rädd som också kan behövas vid t-ord som barn och rådjur, uppstår lätt förvirring även angående betydelsen. Är det rädd eller riktig/rak det gäller i det aktuella sammanhanget? Ljudföljden i sig är inte oväntad. En frackklädd minister är ett frackklätt statsråd, och en utspädd buljong är ett utspätt kokspad.

Svenska Akademiens ordlista (SAOL) hävdade i de första upplagorna att någon neutrumform i singular inte fanns av rädd, i SAOL 10 ansågs formen obruklig, men i SAOL 12 att den bör undvikas.

Många språkbrukare vill inte tro att det finns luckor i systemet. Vi har många helt oböjliga adjektiv som lila, gängse, äkta, gyllene, medelålders, fel och andra som slutar på -t även vid n-ord som fast,lätt, platt, trött, markant, privat. Ordet kul har utvecklat sidoformen kult, i analogi med helt och fult, medan fel inte blir felt. Våt motsvaras av vått men inte kåt av kått. Ett vitt fält kan vara både vidsträckt och täckt av vit snö.

Eva Aniansson
Språkhandläggare

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 8:51 pm 
Wavemaster of the World

Ny fundering angående ord! Flera slaver heter det, men singularformen då? Slav kan det väl knappast heta? Slavenare kanske?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:09 pm 
The Magnificent

Tråkigt nog (för dem om de kan svenska) så är det nog det enda det kan bli... slav alltså.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:15 pm 
Wavemaster of the World

Mäh! Inte ens lexikonet tar upp saken. Där står det bara i plural.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:16 pm 
The Magnificent

Crumui skrev:
Mäh! Inte ens lexikonet tar upp saken. Där står det bara i plural.

Tittade även i mitt och det är likadant där. De kanske inte ses som individer utan bara klumpas ihop som stora samlingar av människor.. :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:25 pm 
Wavemaster of the World

Hm. Jag åkallar Kamelen, eller någon annan av de som alltid tycks känna till var informationen finns! :wink: Allvarligt, det måste ju bara finnas ett ord och de kan ju bara inte vara slav...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Så länge ordet inte börjar på T eller högre är Svenska Akademiens Ordbok alltid en bra källa! :)
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 65620.html

Det heter helt enkelt slav - en slav, flera slaver - även om formen "en slaver" som singular också tycks ha förekommit förr. Det är ju långt ifrån ovanligt att ett ord i svenskan kan ha flera betydelser, så detta är inget konstigt. Men det är lite intressant att konstatera att man i sammansatta ord verkar försöka undvika slav-formen utan kallar det t ex "slaverhär", "slaverstat". Risken för missförstånd är väl förmodligen för stor annars.

Ordet slav i betydelsen livegen verkar förresten härstamma från folket slaver, då bl a romarna tydligen tog så många fångar från just de slaviska länderna att de fick ge namn åt företeelsen. Sclavus var det romerska ordet.

För övrigt gillar jag uttrycket "att åkalla Kamelen"! 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 10:04 pm 
Wavemaster of the World

*Lyfter på hatten (om jag hade haft nån, vill säga)* Tack, du tvåpucklade!
Men mäh! igen. Jag tror jag håller mig med slaver, ändå.

Den stegrande Kamelen skrev:
För övrigt gillar jag uttrycket "att åkalla Kamelen"!
Så har man myntat ett nytt TA-uttryck, då! 8)

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 9:19 pm 
Wavemaster of the World

Tror bestämt jag uppfann ett nytt ord idag, i ett av mina otaliga försök till novellskrivning. Silvermjuk. Beskriver månstrålar vars ljus faller in i ett rum och belyser det damm som långsamt seglar ned mot golvet.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 9:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

*ler ett lyckligt leende*
Det var fint! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 03, 2005 10:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Underbara exempel Martinus hade om den tankspridde professorn. Min allra mest (o)lyckade felsägning hamnar i ungefär samma klass. Jag var på en fest med en himla massa obekanta människor och finner mig plötsligt stå brevid ett obekant par med en liten bebis. Vad säger jag då för att inleda en konversation med detta par? Jo: "Vilken liten knullunge!" Det skulle ha varit "gullunge". :oops: .... Konversationen kom av sig... :lol:

Det var en parantes. Min son har ett bra egenskapat ord. Alla såna där prylar som bara står någonstans utan att ha någon funktion är naturligtvis prylnader.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 9:47 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jamen visst hade du rätt i vad du sade? :lol:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 12:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan bara tänka mig hur pinsamt det är; att kalla ett barn för knullunge. Nästan i samma klass som att fråga ett barn "Are you kinky?"

Nåväl. Alla klassiska svengelska ord är ett måste att nämna. "Take of your clothes and follow me to the whip room". Till exempel. Har någon av er råkat säga något opassande, svengelskt ord?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 2:20 pm 
Wavemaster of the World

Aderyn skrev:
Har någon av er råkat säga något opassande, svengelskt ord?

Inte vad jag kan minnas, men för ett antal år sedan råkade brorsan och jag hamna i samtal med snubbe i Grekland som pratade en, trodde vi, förskräckligt dålig engelska. Senare fick vi reda på att han egentligen hade pratat danska...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 04, 2005 2:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

:lol: Det måste ha blivit ett knepigt samtal...

Jag har en benägenhet att använda engelska verb när jag pratar svenska. Att säga "writa" istället för "skriva" går väl an, men det är färre som förstår mig när jag säger t ex "claima" eller "hunta". :wink:

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]